$
בארץ

המדינה תקדם הקלות ליחידים ותאגידים בקשיים - אבל לא לחברות שהנפיקו אג"ח לציבור

ועדת החוקה ממשיכה להכין לקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי; חברות שהנפיקו לציבור אג"ח וביקשו לשנות את תנאי הפירעון של חובן בהסדר עם המחזיקים, לא ייכללו בהסדרי ההקלות לתקופת הקורונה בשלב זה. המשנה ליועמ"ש: "רשות ני"ע הגיעה למסקנה שהחברות הללו מצאו פתרונות ולכן אין עוד צורך בהסדר עבורן"

ועדת החוקה, בראשות ח"כ יעקב אשר, ממשיכה להכין לקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, בהקשר לעיכוב הליכים ליחידים בשל מגיפת הקורונה. אתמול (ג') קבעה הוועדה כי יקודמו הקלות ליחידים ותאגידים בקשיים בתקופת הקורונה, אבל לא יקודמו בשלב זה הקלות והסדרי חוב לחברות שהנפיקו אג"ח לציבור ומבקשות לעשות "תספורת".

 

 

מהדיון שנערך בוועדה עולה כי בקשת יחיד לעיכוב הליכים תוגש לביהמ"ש, והקפאת ההליכים תימשך עד ארבעה חודשים. בדומה לעיכוב הליכים לגבי תאגיד, כך גם לגבי יחיד מוצע כי לא ייפרעו חובות העבר שלו, הוא ייכנס להקפאת הליכים - ולא ניתן יהיה לפתוח נגדו בהליכי גבייה של חובות עבר, לשעבד נכסים שלו לשם הבטחת חובות עבר או להטיל עיקול על נכסיו. ככלל, לא ניתן יהיה לפתוח או להמשיך בהליכים משפטיים נגדו. הוועדה מציעה גם לקבוע סעיף לפיו היחיד יהיה מנוע מלהוציא מרשותו ומלמכור נכסים שלא במהלך עסקים רגיל, אלא באישור ביהמ"ש.

 

ח"כ יעקב אשר ח"כ יעקב אשר צילום: צביקה טישלר

 

בנוסף, בשונה מתאגיד, לגבי יחיד מוצע כי עיכוב ההליכים יכלול גם הסרה של ההגבלות שהוטלו עליו בהליכי גבייה; לא יינתן צו מאסר חלף קנס לפי חוק העונשין; ותוגבל יציאתו מהארץ. יצויין כי על יחיד שניתן נגדו צו לפתיחת הליכים (ללא קשר לקורונה) חלות הגבלות נוספות - הגבלה מהחזקת דרכון, הגבלה משימוש בכרטיסי חיוב עם אשראי, והגבלתו מהשתתפות בהקמה של תאגיד חדש – הגבלות שאינן מוחלות כאן.

 

לפי המוצע, בהליך זה ימונה בעל תפקיד "מנהל הסדר", שיסייע לחייב, ולמעשה אף ינהל את הליך גיבוש הסדר החוב, תוך שהוא מחויב להיפגש עם היחיד ולקיים ישיבת הסדר משותפת עם היחיד והנושים, והכל בתוך פרק זמן קצר של 30 יום. אם הגיעו להסדר מוסכם – יועבר ההסדר לאישור בית המשפט; אם לא הגיעו הצדדים להסכמה – ההליך יועבר למסלול הרגיל של החוק לאישור הסדרי חוב.

 

בלי הקלות לחברות אג"ח

 

מאז מרץ 2020 הוטלו הגבלות שונות שהקשו עד מאוד על פעילותם של עסקים, והצעת החוק יוצאת מנקודת הנחה שצפויה עלייה בהיקף החייבים – תאגידים ויחידים – שיתקשו, ומתקשים כבר כעת, לעמוד בהחזר החוב שלהם. כך, הצעת החוק מבקשת להציע מספר הסדרים שנועדו להתמודד עם מציאות זו.

 

בהצעת החוק הממשלתית הוצע, כהוראת שעה לשנה, לגבש שתי הקלות משמעותיות לחברות שהנפיקו לציבור אגרות חוב, כשהן מבקשות לשנות את תנאי הפירעון של חובן בהסדר עם מחזיקי האג"ח (לבצע "תספורת"). כך, הוצע כי חברת אג"ח תהיה פטורה מהחובה המוטלת עליה היום לפנות לביהמ"ש למינוי מומחה שילווה מטעם ציבור מחזיקי האג"ח את הליך המשא ומתן להסדר חוב מהותי, וזאת בהתקיים שורה של תנאים הנכללים בהסדר. שנית, הוצע לתת לחברות אג"ח פטור מהצורך לאשר הסדר חוב מהותי לפי תנאי חוק חדלות פירעון, שמחייב את אישור ההסדר באסיפות סוג של בעלי העניין ברוב הדרוש, ואת אישור בית המשפט. במקום זאת, הוצע לאפשר לחברות לאשר את ההסדר בהחלטה רגילה של מחזיקי האג"ח.

 

אולם, חלק זה יפוצל או יימחק מהצעת החוק לדרישתו של יו"ר הוועדה. ענת פילצר סומך, יועמ"שית איגוד החברות הציבוריות, אמרה אתמול בוועדה כי "אנחנו מצרים על הביטול או הפיצול, ואם בכל זאת ייגזר - עדיף פיצול. הקורונה לא פסחה על תאגידים שהנפיקו אג"ח ולא ראוי להפלותם לרעה".

 

ח"כ אשר הודיע בתחילת הדיון כי גיבש את עמדתו, לפיה יש לפצל את החוק ולקדם בשלב זה רק את ההקלות ליחידים ולתאגידים שאינם חברות אג"ח: "המשא שקשרו לנו עם האג"חים גדול ומורכב מאוד, וגיבשתי דעתי שכדאי לפצל את הנושא". עוד אמר, כי "המצב גרם להרבה יחידים ותאגידים להגיע לפינה שלא היו מגיעים אליה. האינטרס של המדינה הוא שלא יעלה הגרף של החברות שהגיעו לחדלות פירעון, ולשם כך עליה לייעץ ולהתחבר לתהליך שבסופו של דבר חוסך הרבה כסף למדינה, כשאותם אנשים שעלו על מסלול יעלו הרבה פחות או לא יעלו כלל ולהיפך - ישלמו את מיסיהם".

 

המשנה ליועמ"ש, עו"ד מאיר לוין, נענה לדרישת ח"כ אשר ולפיכך ההקלות לחברות האמורות לא ייכללו בהסדרי החוב לתקופת הקורונה. לוין: "ההסכמה שלי להסרת הפרק שנוגע להסדרי חוב של חברות שהנפיקו אג"ח לציבור הגיעה לאחר שרשות ניירות ערך, שיזמה את החלק הזה בהצעת החוק, הגיעה למסקנה שהחברות הללו מצאו פתרונות ולכן אין עוד צורך בהסדר עבורן".

x