רכב

החשמליות הסיניות מסתערות על ישראל

יבואני הרכב הגדולים ממהרים לסגור חוזים עם יצרנים סיניים ומתכוונים להציף השנה את כבישי הארץ ברכב חשמלי מתוצרת סין, בין השאר כפתרון להתייקרות של רכבי הבנזין. והסינים? הם מקווים לנצל את ישראל כשער לשוק האירופיות

תומר הדר 07:0101.02.21
רעידת אדמה התרחשה בשבוע שעבר בענף הרכב הישראלי: אלייד, שמחזיקה בצ'מפיון מוטורס רכשה מחצית מחברת שלמה מוטורס, שמייבאת לארץ את האוטובוסים החשמליים של חברת BYD הסינית. מכירות האוטובוסים של BYD שמסתכמות בעשרות בודדות של יחידות אינן משמעותיות בשוק הרכב הישראלי, אך גולת הכותרת אינה האוטובוסים, אלא המכוניות החשמליות של BYD. קבוצת שלמה שהחזיקה עד לאחרונה בזיכיון של אופל לא הצליחה לשווק את המכוניות הפרטיות של BYD בישראל ומבינה שתזדקק למערכת המכירות של צ'מפיון מוטורס כדי לעשות זאת. עבור חברה בסדר הגודל של אלייד, שמייבאת מכוניות של קבוצת פולקסוון עשרות שנים לישראל, מדובר בהשקעה שברור כי נבחנה לעומק. מחויבותה של אלייד לנושא והחבירה לשלמה מוכיחה היטב שאלייד מעדיפה לחבור למי שיש לו זיכיון של אחד מיצרני הרכב הסינים המתקדמים בעולם.

 

אלייד לא לבד: בתקשורת הסינית נפוצו בשלהי 2020 דיווחים אודות נציגי יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה, שסגרו עסקה לקבלת זיכיון השיווק של ג'ילי, מיצרניות הרכב הגדולות בסין. ג'ילי היא גם בעלת וולוו שמיובאת לישראל על ידי חברת מאיר ואילו יוניון מוטורס מחזיקה בזיכיון היבוא של GAC, יצרנית רכב סינית אחרת שלעת עתה מכירותיה מדשדשות בישראל.

 

AIWAYS U5. כבר נוסע בכבישי הארץ AIWAYS U5. כבר נוסע בכבישי הארץ

 

לצד היבואניות הגדולות שממהרות לסגור חוזים עם יצרני הרכב הסינים הגדולים, בכבישי ישראל צצו לאחרונה כמה וכמה מכוניות סיניות חדשות שהיבואנים שלהן פחות מוכרים: צ'יינה מוטורס, שמתמחה ביבוא אוטובוסים של חברת יוטונג הסינית, החלה ביבוא מיניוואן סיני חשמלי של MAXUS. חברה חדשה שנקראת EV MOTORS העלתה לכבישי ישראל מכוניות אב טיפוס חשמליות ראשונות של המותג הסיני JAC. ועובדים בקבוצת בליליוס, העוסקת בין היתר בתחבורה ציבורית, מתנהלים בכבישי גוש דן ברכב כביש שטח חשמלי של AIWAYS. יבואני רכב נוספים, גם גדולים וותיקים וגם קטנים וחדשים, ממתינים להגעת מכוניות ראשונות בעלות שמות שהצרכן הישראלי יתקשה לבטא אותם.

 

שוק הרכב הסיני אינו זר ליבואני הרכב הישראליים. רוב יבואני הרכב זכו כבר לפני עשור לבלות בעשרות טיסות לשנחאי ובייג'ינג, אלא שאז כמה גורמים פעלו לרעת השוק הישראלי. ראשית, איכות המכוניות היתה איומה. שנית, הסינים שהופתעו מהנחישות הישראלית לימדו את יבואני הרכב הישראלים שיעור בעסקים ולא כיבדו את הסכמי היבוא הבלעדיים. בנוסף, המכוניות ברובן לא התאימו כלל לשיווק בישראל ולא ענו על כללי התקינה הישראלית.

 

רכב חשמלי קונספט AIWAYS U6 ion רכב חשמלי קונספט AIWAYS U6 ion

 

כבר לא מרתיע

 

מאז התרחשו תהליכים רבים: האיכות של המוצרים עלתה, יצרני רכב סינים החליטו להיערך לשיווק באירופה, יבואני הרכב בישראל הבינו שהם ניצבים כיום בפני איומים משמעותיים על הזיכיונות הישנים שלהם עם יצרנים מערביים, בעיקר בגלל היבוא המקביל. בנוסף, משרד התחבורה פתח לפני כשנתיים מסלול מיוחד ליבוא של רכב מסין, מסלול שמוותר על הצורך החוקי לעמוד בדרישות המקובלות באירופה, ובלבד שהרכב יהיה חשמלי.

 

המסלול של משרד התחבורה מגביל את יבואני הרכב שאין להם תקינה ל־400 מכוניות בלבד בשנה אך כלל זה תקף עד סוף 2021 בלבד. בהתחשב בעובדה שמדובר במותגים סינים חדשים בשוק, חלק מהיבואנים החדשים ישמחו אם יצליחו למכור 200 מכוניות השנה.

 

רכב חשמלי BYD TANG רכב חשמלי BYD TANG

 

הגורם העיקרי לגל היבוא הסיני שצפוי להתרסק על שוק הרכב הישראלי הוא שינוי תפיסתי עמוק שעבר על יצרני הרכב הסינים. כך, תעשיית הרכב האירופית מצאה עצמה ב־2019 תחת מתקפה: האיחוד האירופי דרש מיצרני הרכב להוריד את ממוצע פליטות המזהמים של רכביהם ל־95 גרם של פחמן דו חמצני. הפתרון של מרצדס, טויוטה, יונדאי וכל האחרים היה להציג היברידיות, לפתח רכב חשמלי וגם להשקיע הון בשיפור הטכנולוגיות הקיימות במנועי הבנזין. לעומת האירופים שבחרו לנקות את מנועי הבנזין משנת 2019, יצרני הרכב הסינים שחיים תחת משטר הרבה יותר מחמיר מצאו עצמם כבר לפני יותר מארבע שנים עם הוראה ברורה מהממשל: לייצר רכב נקי לחלוטין או לחדול מלהתקיים. יצרני הרכב הסיניים ויתרו על פיתוח מנועי הבנזין והתמקדו בסוללות. התוצאה: בתחילת 2021 היה ליצרנים הסינים יש צבא של דגמים חשמליים.

 

פתרון למס גבוה

 

מעבר להיצע הדגמים הזמין, חדירתם של הרכבים הסינים לישראל נושאת בחובה משמעויות רבות ששפיעו הפעם על השוק. קבוצת לובינסקי, יבואנית MG, מהווה דוגמה לכך: יבוא מכוניות פיג'ו וסיטרואן לא ממש כובש את ראש טבלאות המכירות. MG הסינית שלובינסקי מייבאת הייתה הראשונה שהעלתה על כבישי ישראל רכב כביש שטח חשמלי. המכירות, מעל 700 יחידות אשתקד, מוכיחות שהישראלים בשלים לרעיון. אך יותר מכך, הרכב הסיני הוא פתרון לבעיית מיסוי: בחודש שעבר נכנס לתוקף עדכון לנוסחת חישוב המס כך שמס הקנייה על כל המכוניות עלה, חוץ מהחשמליות. לדוגמה, רכב כביש שטח בינוני, שרק לפני כחמש שנים עלה 140 אלף שקל, נמכר כעת ב־170 אלף שקל. יבואני הרכב יודעים שעל רכב סיני לא יוכלו לגבות מחירי רכב קוריאני ולכן הרכבים הסיניים יתומחרו מעט נמוך מרכבים מקבילים מתוצרת מערבית.

 

BYDHanEV. מותג סיני מהמתקדמים בעולם BYDHanEV. מותג סיני מהמתקדמים בעולם

 

מעבר לכך, רבים מיבואני הרכב החשמלי מסין מחזיקים גם בבעלות חלקית או מלאה על עמדות הטעינה. קבוצת יוניון שתייבא את ג'ילי מחזיקה בחלק מחברת עמדות הטעינה EV EDGE. קבוצת שלמה מחזיקה באפקון. סמל”ת, יבואנית פיאט, הודיעה לפני כמה שבועות כי תרכוש חצי מחברת עמדות טעינה. הסדר החדש בענף יבוא הרכב מסין ברור: הזיכיונות של יצרני הרכב הסינים הגדולים מגיעים לידי יבואני הרכב הגדולים. כך, שיבואני הרכב הסיני הקטנים והחדשים עלולים למצוא עצמם מוכרים רכב שיקבל את החשמל מהמתחרים.

 

עוד נקודה חשובה הנוגעת ליבוא הרכב הסיני קשורה לאירופה. עבור הסינים, ישראל עם מגבלת 400 מכוניות בשנה לכל יבואן, היא טיפה בים של מאות מיליוני מכוניות. אך עם זאת, יצרני הרכב הסינים מנסים לחדור לאירופה ללא הצלחה יתרה, מסיבות תדמיתיות ברורות. הישראלים עשויים לספק לסינים סוג של פתרון, לפחות בכל הקשור ליבואני הרכב הגדולים שכן לרבים מהם יש פעילות באירופה.

 

כל יבואן מציג עבור הסינים פתרון שונה לשיווק באירופה אך המשותף הוא שכל היבואנים יבצעו בארץ את את הניסוי עבור האירופאים.

 

גם כעת פעילותם של יבואני הרכב הגדולים אינה מסתכמת בגבולות ישראל: ג'ורג' חורש, בעליה של יוניון מוטורס (ג'ילי), מחזיק במניות של ענקית סחר הרכב אינצ'קייפ. קבוצת שלמה מחזיקה כבר בזיכיון מכירה של BYD ברומניה, וגם ליבואני רכב אחרים, כמו לובינסקי, יש בסיסי פעילות באירופה. בניגוד לאירופים שלא ימהרו לנסות ולמכור סיניות חשמליות לנהגים אניני טעם, הישראלים עשויים בהחלט לנסות.

x