$
רכב

מבחן רכב

מהטבות מס, עשירים נהנים יותר

בקרוב אי אפשר יהיה לנוע באירופה עם רכב מזהם. אז בלנד רובר פיתחו מערכת הנעה משולבת חשמלית ובנזין-עבור דגמי הריינג' רובר וגם באיווק, שיודע לעשות שטח והוא גם נעים. והמחיר? קרוב ל-400 אלף שקל בכל הגרסאות

תומר הדר 11:2902.02.21

קר במדבר. מדצמבר עד אפריל המדבר שממצפה רמון דרומה אפילו פחות נעים לשהייה מהמדבר של יולי אוגוסט. ארבע מעלות אכזריות בשש בבוקר שחודרות ביגוד, שחודרות כפפות, שעושות שמות בגוף שרק כוס תה חם יכולה לרפא.

 

 

ריינג' רובר איווק זוחל בחרישיות מתחת לקבר בן גוריון, יורד אל הדממה. על חשמל. בעמדת הטעינה של ג'ינרג'י שליד שדה בוקר ממתינות שתי מכוניות חשמליות נוספות. אחת סינית עממית, אחת גרמניה יוקרתית.

רכב ריינג' רובר איווק פלאג אין הייבריד רכב ריינג' רובר איווק פלאג אין הייבריד צילום: טל אזולאי

 

עמדות הטעינה במצפה רמון סגורות, הן שוכנות בתוך חניון של מלון. על המלון מופקד שומר והשומר תקיף. למי שמצויד ברכב חשמלי אין חשמל ואין נסיעה דרומה לאילת. אחד מבעלי הרכב החשמלי שממתינים בחוסר סבלנות בשדה בוקר הגיע עד מצפה רמון, גילה שהעמדה סגורה ונאלץ להסתובב ולשרוף עוד 40 קילומטרים של טווח. השני לא הגיע אפילו עד מצפה רמון.

 

לריינג' רובר איווק אין כזו בעיה: הוא מצויד במנוע בנזין בנפח 1.5 ליטרים ולצידו גם מנוע חשמלי, כלומר מערכת פלאג אין הייבריד. המניע ברור: בלנד רובר יודעים היטב שללונדון כבר אי אפשר להיכנס עם רכב שטח גדול ומזהם. גם לערים אחרות באירופה לא יוכלו להיכנס ברכב מזהם בקרוב. לכן בלנד רובר פיתחו מערכת הנעה משולבת עבור דגמי הריינג' רובר וגם עבור האיווק, שכיתוב "ריינג' רובר" שמופיע על אחוריו, מתקשה מעט לשכנע עוברים ושבים שמדובר בדבר האמיתי, באח הגדול והיוקרתי.

 

רכב ריינג' רובר איווק החדש רכב ריינג' רובר איווק החדש

  

ריינג' רובר איווק פלאג אין הייבריד זקוק לטעינה של כשעה וחצי בעמדה חזקה. יש קפה של פינג'אן. אחר כך הוא יכול לרדת עמוק אל המדבר. בל נטעה: מדובר ברכב כביש שטח רך, כלומר כזה שלא מצויד בהילוך כוח, רק בהרבה שאיפות ובשם בריטי מחייב עם ניחוח של שטח. העיקרון פשוט: מנוע הבנזין מניע את הגלגלים הקדמיים. המנוע החשמלי מניע את הגלגלים האחוריים. ביחד זה ארבע על ארבע, כזה שרוב הלקוחות בכלל לא ישתמשו בו. חבל שהלקוחות לא ישתמשו.

 

ריינג' רובר איווק אולי לא מיועד לשטח קשה, אבל שטח הוא בהחלט יודע לעשות - על חול, גם קצת על סלעים, מערכת ההנעה הכפולה עובדת היטב. איווק פלאג אין הייבריד מצויד בכמה מצבי נסיעה: חיסכון, שטח, סלעים, חולות וגם שלג. במצב חולות הוא בהחלט יודע לצלוח חולות. רק אל תצפו ממנו לחצות מדבר: מרווח הגחון מצומצם מאוד וזה אומר שהוא עלול לפגוע בסלע ואז חלילה "ישפך" כל החשמל.

 

ריינג' רובר איווק ריינג' רובר איווק צילום: עמית שעל

 

 

איווק פלאג אין הייבריד הוא רכב של פשרה - לנד רובר מתמחה בשטח. הלקוחות כנראה ירצו בעיקר כביש. רכבי כביש שטח לא חיים טוב עם כביש ולא חיים נפלא עם שטח. זו פשרה אשר נובעת מגובה, ממשקל וממימדים. במקרה של האיווק מתווספת גם סוללה חשמלית לרכב. ועם זאת, אפשר לומר שלנד רובר בהחלט הצליחה להגיע הכי קרוב שיש לרכב כביש נעים. ההתנהגות טובה, גם במהירות גבוהה והאיווק גם משכך היטב. עם זאת, מנוע הבנזין רועש לפעמים, דווקא במהירויות נמוכות. גם הבלימה לפעמים לא נעימה: קיימת מעין "מדרגה" בבלימה, רגע בו ניכר שמתחת לרכב מתרחש מאבק בין מנוע בנזין ומנוע חשמלי אשר מתבטא בבלימה לא חלקה.

 

 

ריינג' רובר איווק בפנים ריינג' רובר איווק בפנים צילום: עמית שעל

 

 

 

ריינג' רובר איווק ריינג' רובר איווק צילום: עמית שעל

 

 

בשורה התחתונה: איווק פלאג אין הייבריד מוכר ללקוחות גימיק. יש להם יכולת שטח אם רק יחפצו. ואכן הוא יודע לעשות שטח. אך מעבר לכך, מדובר גם ברכב כביש שטח מהנה למדי. נקודה חשובה נוספת נוגעת להיבט הכספי: מחירו של ריינג' רובר איווק רגיל חג באזור הארבע מאות אלף שקלים. חלק מן הגרסאות עולות מעט יותר וחלק מעט פחות. איווק פלאג אין הייבריד עולה 415 אלף שקלים, כלומר מחיר קרוב מאוד לזה של הגרסאות הרגילות.

 

במכוניות עממית יותר ההבדל הזה לא קיים. כלומר באולמות תצוגה שבהם ממתינה מכונית עממית רגילה ולצידה גם גרסת פלאג אין הייבריד, ההפרש בין הגרסאות מגיע לעשרות אחוזים. על האיווק מוטל גם "מס יוקרה", שמדינת ישראל קבעה על רכבים שמחירם הוא מעל 300 אלף שקלים. ועם זאת, הוא עדיין לא יקר משמעותית מיתר גרסאות האיווק. האם מדובר בקסם שיווקי, או שמי שרוכש רכבי יוקרה נחשב פחות פראייר בעיני יבואני הרכב? ליבואני הרכב התשובה.

x