$
בארץ

נחשף בכלכליסט

משלוח ראשון של מטוסי אף-16 ישראלים משומשים יצא לקנדה

משרד הביטחון מכר ל-Top Aces מצפון אמריקה 29 מטוסי קרב ישנים, שישמשו שם ל'ביום אויב'. 4 מטוסים ראשונים הוטסו אתמול. כעת עומדת על הפרק עסקה למכירת 12 אף-16 חדשים יותר לקרואטיה

אודי עציון 19:5828.01.21

נחתמה העסקה למכירת 29 מטוסי אף-16 מעודפי חיל האוויר הישראלי לחברת TOP ACES הקנדית-אמריקאית, שנחשפה בכלכליסט. ארבע מטוסים ראשונים הוטסו אתמול, בבטנו של מטוס אנטונוב 124 חכור.

 

במסגרת ההסכם, שעליו חתם מנכ"ל משרד הביטחון אמיר אשל, שופצו בחודשים האחרונים המטוסים בארץ לאחר שלא טסו מאז 2016. על שיפוץ המטוסים היתה אחראית חברת GNS ועל שיפוץ המנועים שלהם, חברת מנועי בית שמש. לקופת משרד הביטחון יכנסו כעת כמה עשרות מיליוני דולרים.

 

מדובר במטוסים מדגמי A/B "נץ", הראשונים שקיבל חיל האוויר ב-1980, ויוצרו במקור לחיל האוויר האיראני, עסקה שבוטלה בעקבות המהפכה האיסלמית במדינה.

 

מטוסי אף-16 בבטנו של מטוס אנטונוב 124 חכור מטוסי אף-16 בבטנו של מטוס אנטונוב 124 חכור צילום: דוברות משרד הביטחון

 

ארבעת המטוסים הראשונים שהוטסו לארה"ב כוללים מטוס אחד שהשתתף בתקיפת הכור בעיראק, מוטס בידי אל"מ במיל' חגי כץ. לפי עמוס דור, מחבר הספר VIPERS ISRAELI על ההיסטוריה של מטוסי האף-16 הוותיקים בחיל האוויר, מאוחר יותר נרשמה לאותו מטוס "חצי הפלה" במלחמת לבנון השנייה, כאשר איתן סטיבה הפיל עימו מיג 23 סורי ביחד עם אליעזר שקדי. גם שניים משלושת המטוסים האחרים צברו הפלות מיגים במלחמה.

 

 צילום: דוברות משרד הביטחון

 

המטוסים יכנסו בחודשים הקרובים למשימות ביום אויב שמבצעת טופ אייסז עבור חילות אוויר ששוכרים את השירות שלה.. מדובר בתחום מתפתח, והשימוש במטוסי קרב ישנים שמופעלים בידי חברה אזרחית וטייסי קרב לשעבר כדי לגלם באימונים את תפקידם של מטוסי אויב, זול יותר מאשר להשתמש במטוסי קרב חדשים ומבצעיים.

 

כעת עומדת על הפרק עסקת עודפים נוספת, הפעם למכירת 12 מטוסי אף-16 מתקדמים יותר, מדגמי C/D "ברק" לקרואטיה. 

x