$
בארץ

על רקע התקדמות מבצע החיסונים: שיפור במדד אמון הצרכנים בדצמבר

לפי הלמ"ס, במחצית השנייה של דצמבר עמד אמון הצרכנים על 11%- לעומת 20%- במחצית הראשונה של החודש; בדצמבר כולו עומד המדד על 16%-

דורון ברויטמן 13:0112.01.21

אמון הצרכנים בכלכלה הישראלית ממשיך להשתקם לאחר שבמחצית השנייה של חודש דצמבר עמד מדד אמון הצרכנים על 11%- לעומת 20%- במחצית הראשונה של החודש, כך על פי פרסום הלמ"ס הבוקר (ג'). מדד אמון הצרכנים בחודש דצמבר כולו עומד על 16%- ובכך הוא משקף עלייה של 4% לעומת החודש הקודם.

 

 

 

העלייה באמון הצרכנים מצביעה על מגמת שיפור בציפיות הציבור ונובעת, כך על פי הלמ"ס, מהתקדמות מבצע החיסונים "לתת כתף", ההתקדמות בתוכנית היציאה מהסגר השני שהושת על האוכלוסייה באוקטובר והידיעות על ההסכמים בין ישראל לכמה חברות המפתחות חיסונים לקורונה. זאת לנוכח אירועים נוספים שמתרחשים ברקע: כניסה ל"סגר מהודק" בעקבות העלייה בנתוני התחלואה, גילוי זן נוסף של נגיף הקורונה, ההכרזה על פיזור הכנסת וקיומן של בחירות במרץ 2021 - בחירות רביעיות במהלך השנתיים האחרונות.

 

תור לחיסונים תור לחיסונים צילום: איי אף פי

 

מדד אמון הצרכנים נע בטווח שבין מינוס 100 לבין פלוס 100. ככל שערך המדד קרוב יותר לגבול העליון, כך הוא מעיד על אופטימיות גדולה יותר בקרב הפרטים, וככל שערך המדד קרוב יותר לגבול התחתון, כך הוא מעיד על פסימיות רבה יותר. מדד קרוב לאפס מצביע על היעדר ציפיות לשינוי במצב הקיים.

 

המדד מורכב מממוצע של ארבעה מאזנים: השינוי שחל במצב הכלכלי של משק הבית ב-12 החודשים האחרונים, השינוי הצפוי במצב הכלכלי של משק הבית ב-12 החודשים הבאים, השינוי הצפוי במצב הכלכלי בישראל ב-12 החודשים הבאים וכוונות לרכישות גדולות, כגון רהיטים ומוצרי חשמל, ב-12 החודשים הבאים בהשוואה ל-12 החודשים האחרונים.

 

בשניים מתוך ארבעת המאזנים המרכיבים את המדד חל שיפור בחודש דצמבר לעומת נובמבר: המאזן המתייחס לכוונות של הפרטים לרכישות גדולות בשנה הקרובה בהשוואה לשנה האחרונה עלה ל-28%- (מאזן נובמבר עלה ל-32%- מ-45%- באוקטובר); המאזן המתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי במדינה בשנה הקרובה עלה ל-13%- מ-23%- בנובמבר. המאזן המתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי של משק הבית בשנה הקרובה נשאר יציב ועומד על 3%. כמו כן, גם המאזן המתייחס לשינוי שחל במצב הכלכלי של משק הבית בשנה האחרונה, לא חל שינוי של ממש, והוא עומד על 26%-.

 

מאז תחילת המשבר בישראל, במהלך חודש מרץ, נרשמה ירידה בערך מדד אמון הצרכנים ובמאזנים המרכיבים אותו. כך, עם החלת ההגבלות על האוכלוסייה ועל פעילות המשק במרץ, ירד המדד מ-6%- בפברואר ל-22%-, ובחודש אפריל עם החלת הסגר הכללי הראשון ירד המדד ל-31%-. בחודשים מאי-אוגוסט ניכר שיפור בערך המדד, אולם הסגר השני במהלך תקופת חגי תשרי הוביל לירידה נוספת לכדי 28%-.

 

 

x