$
רכב

ניתוח כלכליסט

סכנה לחודש החזק ביותר: מה יעשו יבואני הרכב כשמרכזי המסירה יושבתו?

אם העבודה במרכזי המסירה של היבואנים תיפגע ואולמות התצוגה ייסגרו, כנראה שבשנת 2021 תתרחש לראשונה תופעה ייחודית: פברואר יהפוך לחודש החזק ביותר ואילו ינואר, חודש המסירות המסורתי של יבואני הרכב, יאכזב במיוחד

תומר הדר 16:4206.01.21

ענף הרכב הישראלי סיים את שנת 2020 עם ירידה של 15% "בלבד" במסירות, הישג נאה לעומת אירופה, שם מסירות הרכב צנחו במדינות רבות בשיעור של הרבה מעל 20%, אך עיקר תקוותיו של ענף הרכב הישראלי תלויות כרגע במסירות ינואר - וסגר הקורונה עלול להרוס הכול ולייצר השפעות ארוכות טווח על השוק.

 

כפי שנחשף אתמול ב"כלכליסט", יבואני הרכב הכפילו את מספר האוניות אשר הגיעו לישראל במהלך חודש דצמבר, בעיקר בגלל העדכון של מס הקנייה על המכוניות החדשות ב-1 בינואר ולפי הערכות נכנסו למדינת ישראל עשרות אלפי מכוניות, שכ-40 אלף מהן יימסרו ללקוחות במהלך ינואר.

 

הטריק של "מחירי 2020" עלול להישרף

 

יש להבדיל בין שחרור ממכס, כלומר המעמד שבו מס הקנייה על הרכב משולם למדינת ישראל, רכישת הרכב, כלומר הרגע שבו ההזמנה נפתחת במחשב ומסירת הרכב, כלומר המעמד שבו רוכש הרכב מקבל מפתח.

 

אולם תצוגה של דאצ'יה אולם תצוגה של דאצ'יה צילום: SHAY VELICH

 

 

שנת 2021, אם לדייק החודש הראשון של 2021, נחשבת מיוחדת בהיבט זה: כיום חלק גדול מאוד מיבואני הרכב מציעים מכוניות "במחירי 2020". מדובר בניצול של שיטת הרישום הישראלית אשר קובעת ששנת מודל של רכב נרשמת עם מועד עלייתו לכביש. כלומר, מכונית יכולה להגיע לישראל ב-20 בדצמבר 2020, להשתחרר ממכס ואז לשבת במחסן היבואן. הלקוח אשר יזמין את המכונית בעוד שבוע יגרום לתחילתו של תהליך שבסופו תוך כמה ימים המכונית תירשם לתנועה בכבישי ישראל ואז היא תהיה "מודל 2021", למרות שיבואן הרכב זכה כבר לשחרר אותה ממכס בשנת 2020, וסביר להניח שהמכונית יוצרה בכלל לפני כשלושה עד ארבעה חודשים.

 

הלקוחות הפרטיים רוצים מפתח

 

השנה כאמור מדובר בתרחיש בעייתי: ראשית, יבואני הרכב שחררו עשרות אלפי מכוניות ממכס, כלומר מרכזי המסירות מלאים עד אפס מקום. האחסון בנמל אינו זול ולכן יש לשנע את המכוניות למרכזי המסירה, להכין ולמהר למסור מפתח ללקוח (מסירת מפתח הוא ביטוי אשר מתייחס לעזיבת המכונית את חזקת יבואן הרכב).

 

שנית, הלקוחות של 2020 לא היו ציי רכב. אלא ברובם לקוחות פרטיים. במקרה של הלקוח הפרטי, אותה מערכת איזונים של "ניקח את המכונית ונשים במחסן ארבעה חודשים עד שיהיה לנו נוח למכור" שחברות הליסינג מספקות ליבואני הרכב - אינה קיימת. לקוח פרטי שרכש מכונית לפני כמה שבועות זקוק למכונית כעת ולא ימהר לחכות.

 

מעבר לכך, לעומס בנמלים ובמרכזי המסירות יש להוסיף את העובדה שאולמות התצוגה יהיו סגורים, כלומר יבואני הרכב יצטרכו לחכות לפרק זמן לא ידוע, אולי שבועיים ואולי חודש, עד שיוכלו למכור את המכוניות ללקוחות שאין להם את האוריינות הדיגיטלית הנדרשת כדי לרכוש מכונית באינטרנט.

  

נכון לרגעים אלה, נושא עבודת מרכזי המסירה של יבואני הרכב עדיין אינו סגור ואינו ברור. הגדרתם כעסק חיוני עשויה לפתור ליבואני הרכב לא מעט כאבי ראש. אך אם העבודה במרכזי המסירה של יבואני הרכב תיפגע, ביחד עם התרחיש הסביר שאולמות התצוגה של המכוניות החדשות ייסגרו, כנראה שבשנת 2021 תתרחש לראשונה תופעה ייחודית שמעולם לא תועדה בענף הרכב הישראלי: חודש פברואר יהפוך לחודש החזק ביותר ואילו ינואר - חודש המסירות המסורתי של יבואני הרכב - יהפוך לחודש מאכזב במיוחד.

x