בארץ

משרד האנרגיה יעביר את אישור תחנות הכוח הדרומיות לוועדה לתשתיות לאומיות

במשרד האנרגיה רוצים לעקוף את ועדת התכנון המחוזית, שסירבה לאשר תחנת כוח בדרום, ומתכוונים לקדם אותן באמצעות הוועדה לתשתיות לאומיות. הנימוק: הסתמכות על תחנות בשרון עלולה לייצר בעיות אספקה

ליאור גוטמן 08:0431.12.20

משרד האנרגיה מתכוון להעביר לאישור מחודש את הקמת תחנות הכוח הדרומיות באשקלון ובמישור רתם דרך הוועדה לתשתיות לאומיות. החלטה זו של משרד האנרגיה התקבלה לאחר שבשבוע שעבר הוועדה לתכנון ובנייה מחוז דרום סירבה לאשר את קידום התכנון של שתי התחנות. הנימוק של הוועדה המחוזית היה הקמת תקנת הכוח החגשות תחייב הצבה מקבילה של מערכות להולכת חשמל לאורך מאות קילומטרים, ולכן אם המדינה מעוניינת בתוספת חשמל עדיף לנצל את המקום ברשת לקידומן של אנרגיות מתחדשות.

 

תחנות אלה הן יחידות חדשות סמוך לתחנה של חברת OPC שבשליטת עידן עופר הקיימת במישור רותם וסמוך לזו של דוראד באשקלון. תוספת הייצור המצטברת של התחנות החדשות היא כ־1180 מגה וואט, כמות המהווה כ־10% מכוח הייצור הנוכחי של חברת החשמל).

 

ההחלטה על הקמת התחנות התקבלה בממשלה בנובמבר האחרון, כחלק מתוכניותיו של משרד האנרגיה להגדיל את ייצור החשמל מאנרגיות מתחדשות לרף של לפחות 30% עד שנת 2030. את שאר הביקוש לחשמל ישלימו כמה תחנות כוח קונבנציונאליות בהספק מצרפי של כ־4,000 מגה וואט, שהוא ההספק הנדרש לפי חישובי המשרד במטרה לעמוד בביקוש הארצי לחשמל.

 

 

תחנת הכוח דוראד באשקלון תחנת הכוח דוראד באשקלון צילום: בני מור

 

בוועדה המחוזית לתכנון לא המליצו שלא להקים תחנות כוח קונבנציונאליות בכלל, אלא צירפו שלוש דוגמאות של תחנות כוח אחרות שניתן להקים כדי לעמוד בביקוש הנדרש. אף אחת מהתחנות שצוינו אינה בדרום – תחנת ריינדיר בכפר סבא שכבר אושרה בות"ל וממתינה להחלטת ממשלה לאישור הקמתה, תחנת קסם ליד ראש העין שנמצאת בהליכי אישור, ותחנה נוספת לזו הקיימת במפעלי נייר חדרה אף היא בבעלות OPC.

 

לטענת הוועדה המחוזית, הקמה של תחנות אלו באזור השרון תייתר הקמה נלווית של מערכות הולכת חשמל לאורך מאות קילומטרים.

 

 

אודי אדירי מנכ"ל משרד האנרגיה אודי אדירי מנכ"ל משרד האנרגיה

 

בסביבת משרד האנרגיה נזהרים מלתייג את ההמלצה הזו כ־NIMBY (לא בחצר האחורית שלי – Not In My Back Yard), כלומר התנגדות להצבה בשטחים דרומיים והעברת "המטרד" לתושבי השרון. במשרד מעדיפים להתמקד במישור המקצועי ומציינים כמה נימוקים להקמת התחנות דווקא בדרום. הנימוק הראשון הוא ששתי התחנות החדשות יוקמו בשטח תחנות קיימות ופעילות עם הספק מצרפי של כ־1,300 מגה וואט. ההוראה של שר האנרגיה יובל שטייניץ היא שככל שיוקמו תחנות חדשות יש לעשות זאת בשטח מופרט ובצמוד לתחנה קיימת. הנימוק השני הוא זמני ההקמה. תחנת קסם עוד לא אושרה תכנונית, זו של ריינדיר לא הוחלה בהקמתה וזו של נייר חדרה מתוכנת להיבנות בכל מקרה.

 

הקמת תחנה משלב אפס אורכת 5 עד 7 שנים, והחשש הוא שעד שיעבירו את כובד המשקל לשרון – לרבות בג"צים שיוגשו וטיפול בהתנגדויות – המשק עלול להגיע לכך שבעוד כמה שנים הביקוש יגבר על ההיצע בחלק משעות היממה. נימוק שלישי קשור לרפורמה באספקת החשמל. בעוד מספר שבועות יחוברו כ־40 אלף בתי אב לפיילוט ראשון שיאפשר התנתקות מחברת החשמל ומעבר לרכישת חשמל מספק פרטי, זאת עבור הנחה בתעריף. הקמתן של תחנות כוח פרטיות במהירות האפשרית תוכל להרחיב את הפיילוט לכלל צרכי החשמל במדינה. זאת במקביל למכרז של חברת החשמל, שכבר יצא לדרך, להחלפת מיליון מוני חשמל ישנים במונים חכמים תוך שלוש שנים. מונה חכם יאפשר ללקוחות נוספים לעבור ולקנות חשמל מספק פרטי תמורת הנחה בתעריף. אם מספר תחנות הכוח הפרטיות יהיה קטן, התחרות תהיה מצומצמת יותר.

 

במשרד האנרגיה מאמינים שמעבר דרך הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) ינטרל התנגדויות ויאפשר קידום מהיר תוך שמיעת השגות, שכן מדובר במתקן חשמל שהוא תשתית לאומית. השגות הוועדה המחוזית ילקחו בחשבון בדיוני הות"ל, והכוונה להעביר לשם את הדיון כבר בתחילת 2021.

 

פורום יצרני החשמל הפרטיים הזהיר השבוע בכנס התחזיות של "כלכליסט" כי מיעוט תחנות כוח עלול להשאיר את המשק בלי חשמל כבר באמצע העשור, מה שיוביל לתוכניות חירום על חשבון תעריף החשמל הכללי. במשרד האנרגיה דוחים את הטענות ופועלים להגדלת השימוש בחשמל מגז טבעי על חשבון הפחם שהשימוש בו יסתיים עד 2025.

x