בארץ

בלעדי לכלכליסט

גשר כפול חדש באיילון יעקוף פקקים, אבל לא כולם יוכלו לנסוע בו

נתיבי איילון החלה בהקמת צמד גשרים שיחברו את כביש 20 וכביש 5 ויעלו כ-100 מיליון שקל, אבל יהיו פתוחים רק לאוטובוסים ולרכבים פרטיים עם נהג ולפחות שני נוסעים

אודי עציון 08:2229.11.20

חברת נתיבי איילון החלה בשבועות האחרונים בבניית צמד גשרים חדשים שיחברו את כביש 20 וכביש 5 באזור גלילות. הגשרים יאפשרו מעבר מהיר בין שני הכבישים המרכזיים, שבשעות העומס יוכל לקצר את זמן הנסיעה בכרבע שעה.

 

 

 

אבל הגשר הכפול, שנבנה בעלות של 95 מיליון שקל, לא יהיה פתוח לכל נהג. הוא מיועד לאוטובוסים ולרכבים רבי תפוסה, כלומר כאלה שבהם לפחות נהג אחד ושני נוסעים, כמו בנתיב 3+. נהגי מכוניות פרטיות ונהגי מוניות שנוסעים לבדם לא יורשו לנסוע בו, ומי שיעשה כן צפוי לקנס בסך 500 שקל.

 

גשר מעל נתיבי איילון גשר מעל נתיבי איילון הדמיה: דגן

 

הגשרים נבנים בידי חברת אשטרום כחלק מפרויקט הנתיבים המהירים לאורך נתיבי איילון, שמוסיף לכביש העמוס נתיב מיוחד בשני כיווני הנסיעה שבו תובטח מהירות של 70 קמ"ש גם בשעות העומס, כדי לקצר את זמני הנסיעה של התחבורה הציבורית ולעודד את הציבור להשתמש בה במקום ברכב הפרטי.

 

הפרויקט שנבנה עבור משרד התחבורה בעלות כוללת בסך 3.7 מיליארד שקל, כולל גם שני חניוני ענק בשפיים ובאזור ראשון לציון, שיכילו 11 אלף מקומות חנייה, שבהם יוכלו נהגים להשאיר את רכבם הפרטי ולהיכנס לתל אביב ב-200 אוטובוסים חשמליים או ברכבת, כשדרוג לנתיב המהיר הקיים בכניסה המזרחית לתל אביב בכביש מספר 1.

 

 

פרויקט הנדסי מורכב פרויקט הנדסי מורכב הדמיה: דגן

 

"מדובר בפרויקט הנדסי מורכב של בניית צמד גשרים באורך של 650 ו-800 מטר מעל מסילת רכבת המרכזית בארץ, ובלי להפריע לפעולתה", מסביר עוזי לוין, סמנכ"ל הנתיבים המהירים בנתיבי איילון. "לכל אחד מהגשרים יהיו 10 נציבים, בגובה של 30 מטר מעל פני האדמה ועוד 22 מטר תת קרקעיים".

 

בעוד שפרויקט הנתיבים המהירים כולו יושלם עד 2025, הגשרים החדשים צפויים להיפתח עוד קודם, ב-2024. בנתיבי איילון בוחנים כעת שורה של פתרונות טכנולוגיים אוטומטיים שיאפשרו לזהות במהירות איזה רכב עומד בקריטריונים לנסוע בגשרים, כדי להימנע מהפתרון שנבחר לקבלת פטור מתשלום בכניסה לנתיב המהיר מכיוון ירושלים - בוטקה עם שומר אנושי שסופר בעצמו את מספר היושבים ברכב.

x