$
בארץ

המדינה השלימה הכנסות, והרבעון השלישי של הרכבת הסתכם ברווח של 4 מיליון שקל

זאת לעומת הפסד של כ-3.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד; למרות הפתיחה המחודשת, רק 70 אלף נוסעים השתמשו ברכבת ישראל, והממשלה נאלצה להשלים הכנסות במאות מיליוני שקלים; הרכבת מתכוונת להשלים גיוס חוב של כמיליארד שקל בשנה הבאה

ליאור גוטמן 21:2619.11.20
רכבת ישראל פרסמה אתמול (ד') את הדוח"ות הכספיים שלה לרבעון השלישי של 2020. ברכבת ניצלו את הפתיחה המחודשת של שירותי התחבורה הציבורית לאחר הסגר השני כדי להניע מחדש את החברה, למרות שמשטר ההפעלה שלהם נקבע על עד 50% תפוסה בקרונות. בפועל התברר שגם הרף שהמדינה קבעה היה גבוה מדי, והנוסעים מדירים את רגליהם מהתחנות עם כ-71 אלף נסיעות ביום, זאת לעומת רף מותר של כ-125 אלף נסיעות ביום. את הפער בהכנסות השלימה המדינה, כאשר התוצאה מבחינת החברה חיובית והרבעון השלישי הסתיים בצורה סבירה ועם רווח נקי של כ-3.9 מיליון שקל. זאת לעומת הפסד של כ-3.42 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

 

עיון בדיווחי החברה מלמד שסך ההכנסות רק ממגזר הנוסעים מספר בעצם מה עובר על החברה השנה, ולפי הרכבת בין תחילת יולי לסוף ספטמבר 2020 החברה ביצעה כ-4.7 מיליון נסיעות בלבד, צניחה של קרוב ל-74% ביחס לכ-18.2 מיליון נסיעות ברבעון המקביל אשתקד. הכנסות החברה מהסעת נוסעים הסתכמו בתקופת הדיווח בכ-42 מיליון שקל, ירידה של כ-79% ביחס להכנסות של כ-195 מיליון שקל בשנה שעברה.

 

תחנת רכבת שוממת בזמן הקורונה תחנת רכבת שוממת בזמן הקורונה צילום: עופר צור

 

הכנסות מהובלת מטענים ברבעון המדווח הסתכמו בכ-41 מיליון שקל, לעומת הכנסות בסך של כ-47 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, קיטון של כ-13% שמיוחס לסגירת קווים וצמצום הפעילות.

 

כדי לסייע לרכבת, משרדי הממשלה החליטו ביולי להזרים לחברה מאות מיליוני שקלים כדי לסייע לה, עם תוספת בדיעבד של כ-140 מיליון שקל עבור כל חודש מאפריל ועד יוני (סה"כ 420 מיליון שקל), כאשר החלטה להעביר את הכסף נקבעה ביולי 2020, ועם עוד תוספת תשלום של כ-44 מיליון שקל שהועברו לה מרשות מקרקעי ישראל. התוצאה: ההכנסות מדמי הפעלה ברבעון המדווח הסתכמו בכ-565 מיליון שקל, עלייה של כ-38% ביחס לרבעון השלישי של שנה שעברה (כ-410 מיליון שקל). יצוין שהרכבת ויתרה בצורה חלקית עד מלאה על חלק מעמלות השכירות שהיא תכננה לקבל, בעיקר מספקי שירות שעובדים בתחנות.

 

התוצאה: ההכנסות מדמי הפעלה, הובלת מטענים והסעת נוסעים, הביאו את החברה לסך הכנסות של כ-656 מיליון שקל, ירידה מינורית של כ-1.2% (664 מיליון שקל שנה שעברה). למזלה של החברה עלויות ההפעלה של החברה ירדו בכ-4.6% והסתכמו בכ-607 מיליון שקל, פועל יוצא של ירידת מחירי הדלק שהחברה כן השתמשה בו (סולר) וצמצום השימוש בו בכלל. הרווח התפעולי של חברה הסתכם בכ-12 מיליון שקל, לעומת הפסד תפעולי של כ-10.4 מיליון שקל בשנה שעברה. ברכבת מציינים שהם סיכמו את הרבעון השלישי של השנה עם גירעון בהון החוזר בהיקף של כ-65 מיליון שקל, כאשר בנובמבר האחרון קיים הדירקטוריון וקבע שהגירעון אינו מצביע על בעיית נזילות. בצד היותר אופטימי החברה מדווחת על כוונה להשלים גיוס חוב של כמיליארד שקל במהלך השנה הבאה.

 

במסגרת הדו"חות הרכבת נותנת ביטוי למספר אירועים שליוו אותה. כך למשל ביולי 2020 זומנה החברה לשימוע על ידי המשרד לעדנת הסביבה בגין "גרימת ריח חזק או בלתי סביר" לכאורה בתחנת הרכבת בבני ברק. עוד מדווחת החברה שהוגשה בקשה לאישור תביעה ייצוגית על סך של 25 מיליון שקל בגין "אי פיצוי בעלי כרטיסי מנוי חופשי חודשי על איחורי הרכבת והסתרת מידע בנוגע לפיצוי נוסעי הרכבת בגין האיחורים". באוקטובר ניתן פסק דין שאישר הסדר הפשרה במסגרתו נקבע שהרכבת תבצע פרויקטים שונים לרווחת ציבור הנוסעים בעלות בסך של 10 מיליון שקל, ובמקביל תכסה את שכר הטרחה של העותרים.
x