$
בארץ

שפיר הנדסה השלימה את המימון להקמת "הקו הירוק" בירושלים

הקו החדש שעלות הקמתו היא כ-5.1 מיליארד שקל, ייסלל לאורך 27 ק"מ ויחבר בין שכונת גילה להר הצופים ב-50 תחנות, ויכלול מתחם תחזוקה ותפעול, מרכז בקרה וחניוני חנה וסע; המכרז כולל הארכת "הקו האדום" הקיים, שצפוי לעבור לאחריות החברה בחודש אפריל

ליאור גוטמן 12:0908.11.20
חברת שפיר הנדסה מדווחת על השלמת המימון הדרוש להקמת הקו החדש של הרכבת הקלה בירושלים. מדובר ב"קו הירוק", שכולל מסילה באורך 27 ק"מ שתחבר בין שכונת גילה להר הצופים באמצעות 50 תחנות; הפעלת כ־100 קרונות; וכן הקמת מתחם תחזוקה ותפעול (דפו) מרכזי, לרבות חניון ומוסך לקרונות, מרכז בקרה ושליטה וחניוני חנה וסע. עוד כולל המכרז הארכת הקו הקיים (הקו האדום) שמחבר כיום בין גבעת זאב להר הרצל עד לשכונת נווה-יעקב בצפון העיר, ועד לבית-החולים הדסה עין-כרם בדרומה.

 

 

כפי שנחשף באפריל האחרון בכלכליסט, מי שגיבש את חבילת המימון הוא בנק הפועלים אליו נוספו הבנק הבינלאומי, אלטשולר-שחם ומגדל חברה לביטוח. היקף הפרויקט הוא כ-5.1 מיליארד שקל.

 

חבילת המימון מאפשרת לקבל מהמדינה מענק של עד 70% מעלות הקמת הפרויקט, בכפוף לעמידה באבני דרך. לפיכך, ככל ששפיר הנדסה ושותפתה הספרדית CAF יעמדו בלוחות הזמנים, היא תזכה למענק של מרב המימון, מה שמקטין את הסיכון עבור פועלים והגופים האחרים.  

הרכבת הקלה בירושלים הרכבת הקלה בירושלים צילום: דוברות המפלגה כולנו

 

הזיכיון של הקו כולל 15 שנות הפעלה עם אופציה להארכת התקופה ב-10 שנים נוספות וכן 25 שנות תחזוקה. כזכור, שפיר תכנס גם במקום נעלי חברת סיטיפס, היא זכיינית הקו הנוכחי, והיא תפעיל אותו במקומה. על פי ההערכות העברת האחריות תתבצע באפריל הקרוב, ובשנת 2026 תופעל לראשונה בישראל רשת של שני קווים במטרופולין עירוני. כשנתיים לאחר מכן יצטרף לשני הקווים הקו השלישי (הקו הכחול) מה שיהפוך את ירושלים לעיר עם מערך הסעות עירוני משוכלל כמקובל בבירות אירופה.

 

מבנק הפועלים הובילו את העסקה ליאור מנצר, מנהל מערך מימון פרויקטים ותשתיות ונטע סעדה. המשנה למנכ"ל הבנק והממונה על החטיבה העסקית, צחי כהן, אמר ש"השקעה בתשתיות הינה בעלת חשיבות עליונה בעידוד הצמיחה במשק וחשיבות זו אף עולה בעת הזו הן בטווח הקצר בתרומה לשיפור התעסוקה והן בטווח הארוך. משותפות שפיר-CAF מסרו שמדובר באחד מפרויקטי התחבורה הגדולים בישראל, שיפתח את מערך הנסיעות בעיר.

 

את העסקה ליווה מטעם בנק הפועלים עו"ד יונתן פינקלשטיין ממשרד מיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות'. מטעם הזכיין ליווה עו"ד דוד מגריזו ממשרד שיבולת ושות', יועץ פיננסי תום מוריס מחברת תאסק. מטעם שפיר הנדסה ליווה עו"ד מיכה טולמן ממשרד פרל כהן צדק לצר ברץ, מטעם כאף ליווה עו"ד סיימון ג'פה ממשרד ברנע ושות'.

 

משותפות שפיר-כאף נמסר כי "השלמת הסגירה הפיננסית בתקופה מאתגרת ובמועד הנוכחי הינה הבעת אמון והוכחה לאיתנות השותפות ולחוזקו של הפרויקט - פרויקט התחבורה הגדול בישראל אי פעם. הפרויקט אשר מתווה את פיתוח התחבורה בירושלים, הוא משמעותי הן לשפיר וכאף והן לציבור הרחב ולמדינה ישראל. החיבור בין שפיר, חברה ותיקה בתחום עם ניסיון מוכח בפרויקטים לאומיים וחברת כאף הספרדית בעלת ניסיון רב פרויקטים בינלאומיים בתחום הרכבות הקלות, הוא חיבור טבעי אשר יתרום משמעותית להצלחת הפרויקט".

 

בנק הפועלים מימן גם את הקמת הקו הראשון שפועל בעיר, וגם העניק מימון לכביש 6, לתחנת הכוח הפרטית דוראד ולתחנת הכוח התרמו־סולארית באשלים.

x