$
בארץ

פיילוט משלוחי הרחפנים בישראל הורחב לביה"ח בצפת; מחפשים פתרונות לשיבושי קליטת ה-GPS

הקורונה האיצה את משלוחי הרחפנים בארץ ובעולם, אבל הרגולטורים והתעשייה עדיין מחפשים פתרונות לאיום הגובר של שיבושי קליטת ה-GPS שעלול לרסק אותם במרחב העירוני ולסכן חיים

אודי עציון 17:4701.11.20

הפיילוט להקמת רשת ארצית לביצוע משלוחים באמצעות רחפנים ממשיך להתקדם. החודש הורחבו משלוחי תרופות והבדיקות למתחם בית החולים זיו בצפת, אחרי חודשים של פעילות במרכז הגריאטרי דורות בנתניה.

 

 

 

המשלוחים מתבצעים בתוך מתחמי בית החולים, מפחיתים מגעים בין אנשים, חוסכים שימוש בכוח אדם, מזרזים את מהירות המשלוחים ובעיקר מאפשרים למדינה לבחון את הרגולציה שהיא בונה לתחום במסגרת מיזם נעמ"ה של נתיבי איילון, רשות התעופה האזרחית, רשות החדשנות ומנהלת תחבורה חכמה במשרד ראש הממשלה.

 

בישראל מתקדמים בינתיים בזהירות. בעולם, הקורונה פתחה את הסכר והאיצה את שירותי משלוחי הרחפנים לצרכי מסחר והעברת סחורות במרחב עירוני או מיושב, כשלב הבא של המסחר המקוון. פרוץ מגפת הקורונה, הסתגרותם של אנשים בבתיהם והעלייה העצומה בהיקפי המסחר המקוון הביאו להתקדמות מטאורית בהיקפי השימוש ובמספר המדינות שמאפשרות או בוחנות את השירות, שמציעות אמזון, אלפאבית, פלייטרקס הישראלית, וחברות אחרות.

 

אחת הדרישות של המדינה מהחברות שמבצעות את המשלוחים היא היכולת להתמודד עם אחד האיומים הגוברים על המשלוחים האוויריים: שיבושי קליטת רשת לווייני GPS, שגם רחפנים מתבססים עליה בניווט. "מדובר בבעיה שמוכרת מאוד לצבאות בעולם, ועשויה לסכן השקעות גדולות במרחב באזרחי", אומר יקי ברנס, שותף וראש החטיבה לייעוץ אסטרטגי בפירמת ראיית החשבון הבין לאומית בייקר טילי (Baker Tilly International), אשר ייעצה לאחרונה למספר חברות אשר בחנו את הכדאיות העסקית של הפעלת רחפנים במרחב האזרחי.

 

 

רחפן משלוחים (אילוסטרציה) רחפן משלוחים (אילוסטרציה) צילום: Uber Singapore

 

שיבושי ה-GPS נחלקים לשני סוגים: שיבוש קליטת אותות הלוויין, או ג'אמינג, ושיגור אות מדומה שמביא את המערכת לספק נתוני ניווט שגויים ולהסיט את מי שמשתמש בה מנתיבו, ספופינג. הטעיית GPS בתחום האזרחי תפסה תאוצה עוד ב-2016, כאשר המשחק פוקימון גו תפס תאוצה ושחקנים הפעילו ספופינג כדי להטעות שחקנים אחרים.

 

בעולם הולכים ונפוצים אירועי שיבוש GPS בשימושים צבאיים ולא צבאיים. "שבשים שניתן לרכוש באי-ביי או להרכיב בבית, הצליחו למנוע את הפעילות הסדירה של מתקנים קריטיים כמו שדות תעופה. ההערכה היא שכיום ישנם מאות אירועי שיבוש ביום המופעלים באופן מכוון ע"י גורמים פליליים או חבלניים, ולעתים גם באופן בלתי מכוון. יש היום גם יכולת להשתלט על רחפן אזרחי ולהנחיתו כדי לגנוב את המטען שלו, או לגרום לו להתרסק ולסכן חיי אדם", אומר ברנס.

 

 

בית חולים זיו בצפת בית חולים זיו בצפת צילום: אפי שריר

 

בניגוד לרחפנים צבאיים או כאלה המוטסים למטרות פנאי, רחפני משלוחים טסים אוטונומית, ולא נשלטים כל בעת בידי אדם. שיבוש קליטת ה-GPS עלול לגרום לרחפן לאבד את דרכו ולהתרסק במרחב עירוני צפוף. המטרה היא שבמקרה של אובדן אות הניווט יחזור הרחפן לנקודת השיגור שלו, או ינחת באופן בטוח בנקודות שהוגדרו לו לאורך הנתיב. אבל במקרה של ספופינג, הוא עלול להמשיך לטוס ולהתנגש בלי לזהות שאיבד את ההתמצאות במרחב.

 

במיזם נעמ"ה נדרשים מפעילי ברחפנים להשתמש ב-GNSS, מערכת המשלבת נתונים משלוש רשתות לווייני הניווט,GPS האמריקאית, גלילאו האירופית וגלונס הרוסית. מדובר בפיתרון לשיבוש באחד הרשתות, אך לא לחסימה מלאה שלהן, או לפעילות הטעייה.

 

בתחום הצבאי יש כבר כמה חברות שמציעות מערכות נגד שיבושים, באמצעות עקיפת תדר השיבוש, או שימוש במערכות ניווט שלא דורשות GPS. אולם מדובר במערכות יקרות, שלא מתאימות לפעילות אזרחית ומסחרית. "התחום של הגנה על רחפנים אזרחיים משיבושים נמצא בחיתוליו, ויגדל ביחד עם הרגולציה בתחום", מעריך ברנס.

x