$
בארץ

אל על ביקשה סיוע נוסף מהאוצר - שסירב: "לחברה יש בעלים חדשים שאמורים לסייע לה"

החברה ביקשה להגדיל את ההלוואה בסך 250 מיליון דולר בערבות מדינה שקיבלה, לאור המשבר המתמשך בענף התעופה. גורם באוצר: "הם צריכים להבין שבסופו של דבר האחריות היא שלהם, כחברה פרטית. האוצר רוצה לראות בשלב ראשון שהחברה ובעליה לוקחים אחריות על האירוע"

נווית זומר 12:3801.11.20

חברת אל על פנתה למשרד האוצר בבקשה להגדיל את ההלוואה בסך 250 מיליון דולר בערבות מדינה שקיבלה, לאור המשבר המתמשך בענף התעופה - ונעתה בשלילה. לטענת האוצר, לחברה יש בעלים חדשים, אלי רוזנברג, שאמור לסייע לה. הדיון התקיים בשבוע שעבר בזום, ולקחו בו חלק ממלא מקום מנכ"ל האוצר ערן יעקב, מנכ"ל אל על (הפורש בקרוב) גונן אוסישקין והיו"ר החדש דוד ברודט. משרד האוצר אישר לכלכליסט את דבר פניית החברה.

 

 

 

יו"ר אל על דוד ברודט יו"ר אל על דוד ברודט צילום: רויטרס

 

גורם באוצר אמר כי "אל על צריכה להבין שהיא אינה חברה ממשלתית אלא פרטית, והאחריות בסוף היא שלהם. לא ניתן בכל קושי להגיע למדינה ולכן האוצר רוצה לראות בשלב ראשון שהחברה ובעליה לוקחים אחריות על האירוע". מדובר בהלוואה בסך 250 מיליון דולר בערבות מדינה, שהינה חלק מהסיוע בסך 400 מיליון דולר אותו אישרה המדינה לאל על. סכום הסיוע נקבע לפני חצי שנה, כשעדיין היתה תקווה שב-2021 תחזור התעופה לפעילות סבירה. במציאות אירופה נסגרת בשל גל שני של המגיפה ותחזית ארגון התעופה העולמי נכון לעכשיו צופה כי רק ב-2024 תחזור התעופה לפעילות סבירה.

 

במצב זה ברור כי אם אל על תיסמך רק על סיוע מהמדינה בהיקף של 400 מיליון דולר, ולא על הזרמת בעלים נוספת, הסכום לא יספיק לחברה על מנת לשרוד את התקופה. יש לציין כי חלק מכספי ההנפקה, כ-147 מיליון דולר שהוזרמו לאל על, שימשו להחזר כספים לנוסעים שטיסתם בוטלה, וכי עוד טרם ההנפקה הגיע אל על כמעט לחדלון פרעון וקופתה מרוקנת. כמו כן בשל מחלוקות בין הבנקים המלווים לבין האוצר בנושא גובה הריבית על ההלוואה, והתנגדות האוצר לקונסורציום של הבנקים המלווים, מתן ההלוואה נתקע ועדיין לא נסגר גם לאחר כניסת הבעלים החדשים.

 

השלמת קבלת הסיוע מהמדינה היא התנאי לכניסת תוכנית ההבראה לתוקפה - וכניסתם לתוקף של הסכמי העבודה החדשים שחתמו אל על וההסתדרות עם העובדים, והם שמפאשרים קיצוץ בכוח אדם ובשכר. קיצוצים אלה חיונים למלחמת ההישרדות של אל על והורדת עלויות החברה, מכיוון שהם כוללים פיטורי 2,000 עובדים מתוך 6,000 עובדי החברה, וקיצוצים נוספים בתנאי העובדים.

x