$
רכב

מבחן רכב

וולוו V60 קרוס קאנטרי: אל תיתנו לאפרוריות לבלבל אתכם

סטיישן הוא לא הדבר הכי סקסי ומרגש שיש, אך וולוו V60 קרוס קאנטרי - שמבוססת על דגם כזה - היא מכונית נאה למדי, חובבת שטח באופן יחסי ומבקשת לנסוך תחושת בטיחות. כחלק מאסטרטגיה שיווקית חדשה, יצאה וולוו במהלך הצהרתי ומיותר למדי: הגבלת המהירות ל־180 קמ”ש

תומר הדר 06:5419.10.20


 

לפעמים כל מה שנדרש כדי להפוך מכונית מאפרורית למדליקה, הוא לספר ללקוחות שהם מדליקים ולכן הם חייבים מכונית מדליקה שתתאים להם בדיוק. וולוו V60 קרוס קאנטרי היא דוגמה מצוינת לרכב כזה: עקרונית, מדובר בוולוו V60, כלומר גרסת הסטיישן של וולוו S60.

 

צמד המילים "וולוו סטיישן" כנראה מעולם לא עורר התרגשות בקרב מי שאינו נמנה עם קהילת חובבי הטיסנאות, הקדרות או הרכבת הרהיטים, אך כאשר וולוו מוסיפה ל־V60 מערכת הנעה כפולה, תוספת גובה קלה וכמה תוספות אגרסיביות, התמונה משתנה: את וולוו V60 קרוס קאנטרי אפשר למצוא בתמונות בעיקר כשהיא מלווה גולשי גלים, רוכבי אופניים, מטפסי הרים ושאר דמויות שחברות ביטוח מהססות לבטח בביטוח תאונות אישיות.

 

וולוו V60 קרוס קאנטרי. כמעט כמו מכונית מנהלים, אבל שימושית יותר וולוו V60 קרוס קאנטרי. כמעט כמו מכונית מנהלים, אבל שימושית יותר צילום: אוראל כהן

 

אמנות השיווק: דימויים מהמיתולוגיה הנורדית

 

תכלס, זה עובד היטב: וולוו V60 היא מכונית נאה אך אפרורית משהו, עם זיקה קלילה לנושא איכות הסביבה ועם שפע של הצהרות בנות כיסוי על בטיחות. וולוו V60 קרוס קאנטרי נראית מעט טוב יותר הודות לפגושים יותר אגרסיביים וגם לא מעט תוספות פלסטיק שמרככות את הצורה הקופסתית משהו של ה־V60 הרגילה.

 

וולוו מרבה להשתמש בדימויים מהמיתולוגיה הנורדית, כשהדבר נוח לה: הפנסים הקדמיים מעוצבים סביב גוף תאורה שוולוו מדגישה כי עוצב בהשראת פטישו של ת'ור, הפנים מעוצב סביב גופו של נהג שאוחז בפטיש טיפוס הרים, או פטיש אופניים.

 

מבט מבפנים מבט מבפנים צילום: אוראל כהן

 

השורה התחתונה היא שתא הנוסעים של וולוו V60 קרוס קאנטרי או כל וולוו מהסדרות היותר בכירות, עובד היטב. ההבדלים במחשבה בין וולוו ובין יצרנים אחרים, בעיקר גרמניים, ניכרת היטב: בגרמניה מסתמכים על תאי נוסעים קודרים עם קמצוצי טכנולוגיה פה ושם, שמיועדים להקל את האווירה הקודרת - כגון תאורה מתחלפת באמצעות אפליקציה, מסך בולט ומואר וכיוצא בזאת.

 

הגישה של וולוו מכניסה את האור קודם כל אל תא הנוסעים. התחושה היא של תא נוסעים אוורירי במיוחד, עם שפע סטיישל מרחב פנימי שעובד לא רק ברמת החלונות הגדולים, אלא גם בפועל הודות לקורות צרות יחסית.

 

לאורך תא הנוסעים שלה עובר פס עץ, שבניגוד לגישת רוב יצרני הרכב, לא עבר כמעט עיבוד. פס העץ מחוספס למגע ותוחם צמד פתחי אוורור גדולים שנחים לצד צג מולטימדיה גדול. כל יצרני הרכב נמצאים כיום במירוץ מגוחך לנסות ולחקות את מסכי הענק המוגזמים של טסלה, ולמרבה המזל, בשנים האחרונות המירוץ מעט נרגע. ועם זאת, המסך של הוולוו עדיין מרגיש מעט מורכב מדי.

 

תנוחת הישיבה בוולוו V60 קרוס קאנטרי מעולה. יש מושבי נהג מצוינים בקטגוריה, ויש את זה של וולוו, שהופך שהייה בת שעה וחצי באחד ממחסומי הסגר הפזורים ברחבי הארץ לחוויה כמעט בלתי מורגשת.

 

מטרת־העל השאפתנית: בלי מקרי מוות בעתיד בוולוו

 

וולוו, כך טוענת היצרנית, מחויבת לבטיחות. היצרנית רוצה שבתוך כמה שנים לא יירשמו מקרי מוות בוולוו. שלב ראשון ומטופש: הגבלת מהירות ל־180 קמ”ש. מדובר בצעד שהוא יותר הצהרתי ופחות משנה למי שאינו מעוניין בשלילה ואפילו מעצר.

 

מבט מאחור מבט מאחור צילום: אוראל כהן

 

יתר מערכות הבטיחות של וולוו V60 קרוס קאנטרי הרבה יותר יעילות ממגבלת המהירות הטיפשית. בקרת השיוט האקטיבית היא מהטובות בקטגוריה. גם המערכת המתריעה מפני הולכי רגל שמזנקים לכביש פעלה כמה פעמים - כמה מהן בלי שהולך רגל באמת התפרץ לכביש.

 

במושב האחורי יש כמובן שפע של מקום וטוב לדעת שוולוו לא הפחיתה מאיכות חומרי הגימור בחלק האחורי. תא המטען מזכיר לנו שמדובר בוולוו סטיישן, גם בלי לגלוש לקלישאות היותר מדי ברורות על איקאה.

 

וולוו V60 קרוס קאנטרי מצוידת במנוע בנפח 2.0 ליטרים עם טורבו ומערכת מיילד הייבריד, כלומר מערכת אגירת אנרגיה. המנוע שלה מפיק 250 כוחות סוס.

 

בגרסאות אחרות של סדרה 60 של וולוו ניתן למצוא מערכות היברידיות מתקדמות יותר, כולל נסיעה בכוחו של חשמל בלבד, אך הרפתקנים, גולשי גלים ורוכבי אופניים כנראה מעוניינים בשבירה של איכות הסביבה במקום שמירה של איכות הסביבה.

 

אמורה לצלוח שלג וגשמים. אז בדקנו אותה בים המלח

 

וולוו טוענת ש"קרוס קאנטרי" הוא ביטוי המסמל את כמיהתם של השבדים לצאת לטבע ולחקור אותו. בישראל של טרום סגר אפשר לחקור מחסומים בדרך לים המלח. המנוע של V60 קרוס קאנטרי יחסית רגוע — ליצרני הרכב וגם לוולוו יש בארסנל מנועים עצבניים יותר — אך הוא מתאים ל־V60 בצורה מושלמת. דווקא ברירת ההילוכים מאכזבת. בורר ההילוכים קטן, נח בכף היד, אך קשה להגיע עם הג'ויסטיק השבדי להילוך הרצוי, וגם אין העברה של הילוכים מגלגל ההגה. איכות הנסיעה מרשימה, בדיוק מה שוולוו רצתה. אחרי הכל, מדובר ב־V60 עם עוד כמה סנטימטרים של מהלך מתלה, כלומר הגלגל יכול לעלות ולרדת באופן יותר טוב. בדרך כלל לעוד מהלך מתלה מתלווה גם עוד זווית גלגול, פחות יציבות בכביש. ה־V60 קרוס קאנטרי מתגברת על הסוגיה בקלות.

 

בכל מקרה, הדנ”א של רוב מכוניות וולוו עובר היטב בהתנהגות הכביש: מדובר במכונית שנועדה קודם כל לנסוך ביטחון. החברה טוענת שקרוס קאנטרי מסוגלת לצלוח בהצלחה גשמים ושלג. הגיוני, אך לנו יש מדבר יהודה. ירידות קטנות לשטח, להתחלת שביל אופניים זה או אחר, מוכיחות שכל עוד אין בשטח את מה שיש בשטח, כלומר סלעים ומכשולים קשים, קרוס קאנטרי מתקדמת. מקומות שאליהם מכונית ללא הנעה כפולה לא תצליח כנראה להגיע הודות לגבעת חול זו או אחרת, או ירידה דרדרתית, פתוחים בפניה. יחי ההבדל הקטן.

 

בשורה התחתונה: V60 קרוס קאנטרי היא הגרסה היותר מוצלחת של סדרת ה־60 של וולוו. למעשה, מדובר במכונית שמצליחה אפילו לגרש את המחשבה הטורדנית שחבל לקחת מכונית מנהלים נוחה שמתנהגת היטב כאשר ניתן לקחת רכב כביש־שטח גבוה שאמנם מתנהג פחות טוב אך לפחות נראה קרבי ברמה שאולי תצליח לעבוד על מישהו. מכיוון שכך, ומכיוון שמדובר בדבר הקרוב ביותר שיש למכונית מנהלים, אך בגרסה מעט יותר שימושית שאפילו מסוגלת לנסוע בשטח, וולוו V60 קרוס קאנטרי אפילו זולה מעט מוולוו V60 רגילה - משמע גם היבואנית מבינה שכאשר בוולוו עסקינן, תמיד טוב שיהיה מקדם תדמית נאה.

x