בארץ

ראיון כלכליסט

"האיום על הדמוקרטיה מסכן גם את עולם היזמות"

“תמיד אפשר לומר שלימודים מרחוק מרחיבים פערים. למה לא להסתכל על זה כהזדמנות לתת גישה למידע לשכבות חדשות”, אומרת ד”ר מיכל צור, נשיאת חברת קלטורה שמספקת שירותי וידאו בענן ומקווה שהשותף לשעבר נפתלי בנט נהנה בפוליטיקה כפי שהיא נהנית בהייטק

שחר אילן 08:1609.10.20

הפעם היחידה כמעט בראיון שבה נשיאת חברת טכנולוגיית הווידאו בענן קלטורה ד"ר מיכל צור הפסיקה להיות אופטימית היתה כשדיברנו על מצב הדמוקרטיה ולא על הלמידה מרחוק. "יש סכנה חד משמעית לדמוקרטיה וזה יסכן את פוטנציאל החדשנות והיזמות בארץ. לגמרי. כי חופש דעות וגיוון בדעות הוא קריטי. הוא הביסוס לגיוון וחדשנות. תסתכל על מדינות כמו ארה”ב ששם אתה רואה את הגיוון הכי גדול. ככל שהמשטרים יותר דמוקרטיים מגוונים ופתוחים יש רמת יזמות יותר גבוהה". קלטורה הוערכה לפני המשבר במיליארד דולר וסביר ששוויה זינק מאז.

 

מיכל צור מיכל צור צילום: אוראל כהן

 

 

היית שותפה של נפתלי בנט בסאיוטה. אחרי האקזיט ב־2005 תמורת 145 מיליון דולר הוא פנה לפוליטיקה ואת לקלטורה. מי משניכם עשה מסלול נכון יותר?

"כל שותפיי בסאיוטה וגם בקלטורה הם אנשים מאוד ערכיים וכל אחד מהם רותם את עצמו כדי לתרום למדינה. אני לא מחזיקה בעמדות הפוליטית של בנט אבל אני כן מעריכה את סט הערכים שעומד מאחורי העשייה הפוליטית שלו. איכפת לו מהמדינה ומהקיימות שלה וזה מה שהוביל אותו להיכנס לפוליטיקה. אנחנו מדברים כל הזמן ואני מעריכה לא מעט תכונות שלו שאני לא רואה אצל מנהיגים אחרים כמו דוגמה אישית או יכולת להקיף את עצמם באנשים מאוד מוכשרים, יצירתיים וחכמים. אני חושבת שכל אחד נהנה. אני נהנית בקלטורה ואני מקווה שהוא נהנה משלו”.

 

איך את תורמת לקיימות של ישראל?

"אני רואה ביזמות טכנולוגית שליחות. היא כלי להשיג אימפקט גלובלי תוך זמן קצר. זה לא קיים בשום מגזר אחר. יש מאות מיליוני אנשים שמשתמשים בכלים שלנו. כשאני חושבת על הסטודנטים בהרווארד ופרינסטון והעובדים באינטל ובבנק אוף אמריקה שמשתמשים בכלים של קלטורה זה גורם לי לחייך".

 

לקראת פתיחת שנת הלימודים עשה משרד החינוך מאמצים גדולים למעט את הלמידה מרחוק ככל האפשר. היא לא נתפסת כהצלחה גדולה.

"איך מודדים את זה? אני לא ראיתי נתונים אמיתיים. אנחנו כל כך טובים בלבקר מה שקורה בארץ. אנחנו עובדים עם משרדי חינוך של מדינות אחרות ואני יכולה לומר שהתשתית שיצרו בארץ מאוד ייחודית עם מגוון גדול של כלים. הרימו כמות גודלה של ערוצים שזמינים גם בטלוויזיה. אין בית שאין בו טלוויזיה. לכל כיתה יש את המורה שלה אבל גם כל הכלים ברשת זמינים לשימוש".

 

הלמידה מרחוק הגבירה מאוד את הפערים.

"תמיד אפשר לבקר ולהגיד שזה מגביר פערים. תמיד אמרו שתלמידים יותר חלשים מקבלים תכנים פחות טובים. עכשיו מייצרים תכנים טובים לכולם. זה מייצר שוויון. למה לא להסתכל על זה כהזדמנות להפיץ מחשבים וגישה למידע לשכבות חלשות?".

 

רכישת המחשבים תסתיים קצת אחרי שהקורונה תיגמר.

"אפשר להסתכל על הכל ולהגיד 'יום הדין' ואני אומרת: נהפוך הוא. יש קבוצה מאוד גדולה של תלמידים שלא היו להם מכשירים עם גישה לאינטרנט ובעקבות הארוע הזה תהיה להם גישה והם ייחשפו למקורות מידע".

 

למידה מרחוק יעילה באותה מידה?

"בתחומים מסוימים זה יותר טוב. אין לנו ניסיון בעולם שבו כל הלמידה עברה ללמידה מרחוק. אף אחד לא התנסה בזה. מחקרים שנעשו על למידה היברידית (משולבת מקרוב ומרחוק — ש"א) הראו שהווידאו העלה את התוצאות. מה אני מנחשת? בגלל שנוצרים תכנים יותר איכותיים בתקופת הלמידה מרחוק, אני חושבת שאם יעשו מחקר על הציונים, יכול להיות שהם יהיו יותר גבוהים".

 

אני מבין שאת לא חוששת מדור אבוד של תלמידים.

"זה משבר זמני. כל הסאגה הזאת זמנית".

 

“יעשו בינג' של הרצאות”

 

המוסדות להשכלה גבוהה מתגאים מאוד בכך שהצליחו ללמד את כל הסמסטר השני בשנה שעברה מרחוק. עתה שהוכרז סגר נוסף זה כנראה מה שיקרה גם בסמסטר הראשון של השנה, וזה המצב לא רק בישראל אלא בכל העולם. לא ברור מה יהיו פניו של הקמפוס שאחרי הקורונה אבל כבר ברור לכל שאחרי הניסוי ההמוני הזה בלמידה מרחוק, הקמפוסים לעולם לא יחזרו להיות מה שהיו. קלטורה מפעילה את פלטפורמות הווידאו של אוניברסיטאות רבות ובחצי השנה האחרונה היא הפכה מגורם משני לפלטפורמה מרכזית.

 

איזה יתרונות יש ללמידה מרחוק להשכלה הגבוהה?

"למשל סטודנטים יכולים לצפות מראש בשיעור והקשר עם המרצים הוא בעיקר מסביב לתרגול ושיח על התכנים. אין סיבה שכולם יצפו במרצה באותו זמן בכיתה וגם אפשר לבחור לצלם שיעורים רק של המרצים הטובים. זה גם אומר שסטודנטים יכולים לצפות בבינג' בכל הקורס בלילה אחד".

 

אתם לא מייתרים את הקמפוס האקדמי? הוא עשוי להיעלם.

"אנשים יחזרו לאוניברסיטאות הפיזיות. הסטודנטים מתגעגעים לזה. המרצים מתגעגעים לזה. בסוף כשתעביר בראש מה החוויות שלך מהאוניברסיטה מעט מאוד יהיו קשורות לתכנים והרבה יותר לקשרים חברתיים, לשיחות שניהלת, לאינטראקציה מול מרצה ומתרגל. אלה דברים שהרבה יותר קשה לשפכל אונליין".

 

אז לדעתך ההשכלה הגבוהה לא בסכנה?

"ממש לא. הטכנולוגיה מצעידה את עולם ההשכלה והחינוך קדימה ולא אחורה. בוודאות. זה לא סוף ההשכלה. זו הזדמנות להשכלה. הווידאו פותר את הבעיה של גישה לידע וגישה לידע קריטית כי היא מעלימה בורות ומפחיתה קיצוניות. פעם רק לאנשי הרווארד היתה גישה לידע. היום התוכן של ליגת אוניברסיטאות העילית פתוח לכולם. זה מדהים".

 

איך יראה הקמפוס העתידי?

"מי שמעז לענות על השאלה הזאת, אל תפרסם את התשובה שלו. התשובה שלי היא שאני לא יודעת".

 

את לא חוששת מהיווצרות מונופולים גלובליים של השכלה גבוהה? שכולם ילמדו באותן אוניברסיטאות משודרות וישמעו את אותם מרצים?

"הטכנולוגיה כמו כל דבר יכולה ליצור גיוון ויכולה ליצור מונופול. אפל היא מונופול אבל יצרה גיוון של אפליקציות. גוגל היא מונופול אבל יצרה עולם של חיפוש מידע. הטכנולוגיה מאפשרת חשיפה של מרצים טאלנטים שלא התאפשרה לפני כן. ביוטיוב המרצים הפופולריים הם לא בהכרח מהרווארד".

 

“מתמקדים בלקוחות החדשים”

 

את קלטורה הקימה צור יחד עם המנכ"ל רון יקותיאל, ד"ר שי דוד, וערן איטם. היא נשיאת החברה ואחראית על תחומי מוצר, פלטפורמה ושיווק.

 

איך היית מגדירה את מה שאתם עושים?

"אנחנו מגדירים את עצמנו כענן וידאו, ומסתכלים על וידאו בצורה מאוד רחבה. אנחנו לא רק מנגישים כלים של שימוש בווידאו — מפגישות ענק מקוונות ועד טלוויזיה בענן — אנחנו גם מספקים מנועי וידאו לחברות אחרות כמו אורקל, במקום שיפתחו מנוע בעצמן".

 

בחברה מעל 500 עובדים, רובם בישראל, והיא מגייסת כמה עשרות עובדים נוספים. בראשית השנה הודיעה שהכנסותיה ב־2019 עברו את רף ה־100 מיליון דולר, וכי החברה עברה לרווחיות. ב־2020 בעקבות משבר הקורונה הוכפלו כמות העסקאות שלה והשווי שלהן. היא זכתה במכרז להפעלת הלמידה מרחוק בכמה מדינות בארה”ב. לפני שבועיים זכתה במכרז נוסף של ה־OECD להקמת מאגר וידאו שבו מורים מכל העולם יציגו שיטות ותרגילים ללמידה מרחוק. בין לקוחותיה בתחום החינוך, מאות מוסדות אקדמיים וחברות כמו אורקל, סאפ, אינטל, דרופבוקס, סיילספורס, Airbnb וסלקום.

 

בסך הכל הקורונה עשתה לכם טוב.

"השימוש בכלי וידאו שכולל יצירת וידאו, צפייה בווידאו ולמידה בווידאו בחלק מהאוניברסיטאות הגדולות גדל ביותר מ־500%, ובחלק מהארגונים הגדולים ביותר מ־400%. ממצב של אוניברסיטאות שחלק קטן מתוכנית הלימודים שלהן מתבסס על וידאו הכל הפך לווידאו".

 

כבר כמעט שש שנים כותבים עליכם שאתם הולכים להנפקה בשווי של מיליארד דולר. יכול להיות שאתם כבר לא צריכים הנפקה?

"העלייה בצריכה של השירותים שלנו והביקוש של לקוחות חדשים לשירותים שלנו הם דרמטיים, ובזה הפוקוס העיקרי שלנו. מה שמעניין אותנו זה לגעת בכמה שיותר משתמשי קצה".

 

יכול מאוד להיות שהעסקה שבצעתם בינואר השנה, של רכישת חברת הכנסים והלימודים בווידאו ניורו, רגע לפני הקורונה, זכאית להיקרא עסקת השנה.

"המשבצת של ניורו היא כמו של זום וטימס. ניורו השלימה לנו משבצת טכנולוגית שהיתה חסרה אצלנו של וידאו בזמן אמת כדי להיות מסוגלים להגיד שיכולים לתמוך בכל חוויית וידאו לכל ארגון. עד אז תמכנו בניהול וידאו ויצירת וידאו בהיקף מאוד גבוה אבל לא טיפלנו בכנסי וידאו וובינרים. כיתות וירטואליות זה כלי חדש שהוספנו ממש לפני הקורונה. אבל אז הן היו ממש לא מיין סטרים".

 

מי שקונה חברה מקבילה לזום ממש לפני הקורונה סביר שקנה בדיעבד במחיר מציאה.

"לא אגיב על כך. זו עסקה מדהימה בתזמון מדהים שאיפשרה לנו להיכנס לתחומים חדשים ולזכות במכרזים של למידה מרחוק בכל בתי הספר בכמה מדינות בארה”ב".

x