$
בארץ

פרשנות

איפה יקום שדה תעופה חדש: אז מה אם הדרג המקצועי המליץ?

רוב הזרועות המקצועיות של המדינה – ברשות התעופה האזרחית, בחברת נתיבי ישראל ובמשרד הביטחון – תומכות בהקמת שדה תעופה בינלאומי ברמת דוד בצפון, אבל שרת התחבורה מירי רגב רוצה אותו בדרום

ליאור גוטמן 21:3807.09.20
ועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח"כ יעקב מרגי קיימה היום (ב') דיון בשאלה היכן יקום נמל התעופה החדש בישראל. בשלב זה, עצם קיום הדיון כבר מטיל כתם כבד על הממשלה והשרים. כשנתב"ג 2000 הושק בשנת 2004 (משפט שהוא סתירה פנימית בפני עצמו) נקבע שביום שמספר הנוסעים השנתי יגיע ל־12 מיליון איש, המדינה תקים שדה תעופה חדש. את 2019 נתב"ג סיים עם יותר מ־22 מיליון טסים, אבל שדה חדש לא נראה באופק, וזה החדש באילת (רמון) פשוט מרוחק מדי.

 

 

במהלך הדיון הופתעו הנוכחים לשמוע שרוב הזרועות המקצועיות של המדינה – ברשות התעופה האזרחית, בחברת נתיבי ישראל ובמשרד הביטחון – תומכות בהקמת השדה באזור רמת דוד בצפון. העמדה של שלושת הגופים סותרת את ההצהרה של שרת התחבורה מירי רגב, שרוצה את השדה בדרום, אולם לפי נתיבי ישראל חלופת רמת דוד היא "בעלת היתכנות בהיבט האווירי והקרקעי", ואילו חלופת נבטים תוארה כ"אין ישימות להפעלת השדה. הסבירות כלכלית נמוכה, ועמדת משרד הביטחון בנוגע למצב דווחה למל"ל ולראש הממשלה". נציג משרד הביטחון חשף בישיבה שהשר בני גנץ ביקש לחפש מתחמים חדשים להקמה בדרום, רק בשל העובדה שנבטים פחות מתאימה.

יו"ר ועדת הכלכלה יעקב מרגי יו"ר ועדת הכלכלה יעקב מרגי צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

 

 

אולם המידע שהוצג לא נתן לפוליטיקאים להתבלבל עם העובדות. היו”ר מרגי הכריז שהשדה יוקם בנבטים או שלא יוקם בכלל, למרות שהנושא לא בסמכותו.

 

המאבק על השדה ימשיך להתגלגל במחוזות הפוליטיקה עוד חודשים ארוכים, והמסקנה העצובה היא שלאף אחד לא אכפת מאזרחי ישראל: גם כשיחליטו איפה להקים את השדה החדש, זה ייקח חמש עד שבע שנים. כלומר, רק לקראת סוף העשור יתאפשר למי שאינו גר במרכז לטוס לחו”ל בנוחות בעלויות סבירות.

x