רכב

נחשף בכלכליסט

יבואני הרכב יחויבו לגרוט מכוניות שירדו מהכביש

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, אישרה את המלצת הדרג המקצועי לאמץ את התקינה האירופית, שתכלול גם סבסוד גריטת מכוניות ישנות. אולם היישום עוד ייקח שנים ארוכות

מאת אודי עציון ותומר הדר 08:0612.08.20

ישראל תלך בעקבות אירופה, ותחייב את יבואני הרכב לקבל אחריות על גריטת המכוניות הישנות כאשר יירדו מהכביש. התוכנית תכלול גם מימון לעידוד בעלי רכב ישן לגרוט את רכבם.

 

 

 

השרה להגנת הסביבה אישרה את המלצת הדרג המקצועי המשרד לאמץ את התקינה האירופית בנושא, וכעת תוכן הצעת חוק בנושא שתוגש לאישור הכנסת. בחינת המהלך נחשפה לפני שנה בכלכליסט.

 

(תצלום ארכיון) (תצלום ארכיון) צילום: בלומברג

 

"בעשור האחרון הלך ועלה מספר כלי הרכב החדשים בישראל", מסבירה השרה גמליאל, "כ-3.5 מיליון כלי-רכב נעים בכבישי ישראל ובממוצע נגרעים בכל שנה כ-200 אלף כלי רכב שהופכים ל-200 אלף טון של פסולת מזהמת. יש לדאוג לפסולת זו, לאיסוף שלה ולמיחזור שלה, ולכן הנחיתי את עובדי משרדי לפעול לקידום הבסיס לחקיקה מתאימה. בנוסף, נבדוק שימוש בתקבולים שיתקבלו במסגרת החקיקה לצרכים של עידוד גריטה מוקדמת של כלי רכב ישנים ומזהמים".

 

באירופה מחוייבים יצרני הרכב לטפל בפסולת שיוצרות המכוניות שיורדות מהכביש, באמצעות איסופן ומיחזור החלקים שלהן, במסגרת דירקטיבת ELV- End of Life Vehicles. בישראל תוטל האחריות על יבואני הרכב, המשמשים כנציגיהם של היצרנים.

 

עקרונות הטיפול במכוניות הישנות ישענו חוק מ־2014, המחייב יבואני ציוד אלקטרוני למחזר לפחות 50% ממשקל הציוד שייבאו, לאחר שזה התיישן ונזרק. יבואן הציוד האלקטרוני, כך קובע החוק, מחויב לממן את כל עלויות הפינוי והטיפול במקרים אלו. חוקים דומים התקבלו לגבי צמיגים ואריזות ישנות, לפי התפיסה כי האחריות הכלכלית והתפעולית לאיסוף ולטיפול בפסולת המוצרים בסוף חייהם, העמידה ביעדי המיחזור והדיווח מוטלת על היצרנים והיבואנים, לפי עיקרון "המזהם משלם".

 

מסתמן שיבואני הרכב יחויבו להתקשר עם אינטגרטור שיהיה אחראי על איסוף המכוניו ומיחזור 95% מהמשקל שלהן. התשלומים של היבואנים יממנו גם תכנית גריטה קבועה, שתסבסד הורדת מהכביש ומיחזור של כלי רכב ישנים, בדומה לתוכנית שהפעילו בעבר משרדי הגנת הסביבה והתחבורה, וכללה תשלום של 3,000 שקל לכל בעל רכב בן 15-20 שנה שמוכן להורידו מהכביש.

 

אולם עד ליישום המהלך יעברו עוד שנים ארוכות. יש צורך להכין הצעת חוק, שתהיה מקובלת על משרדי התחבורה והמשפטים, ולאשר אותה בכנסת. גם אז, היא לא צפויה לחול רטרואקטיבית, אלא רק על מכוניות שייבואו לארץ מרגע כניסת החוק לתוקפו, כך שבפועל המכוניות הראשונות שיטופלו במסגרת החוק לא צפויות להיגרט לפני שנת 2035.

 

זאת ועוד, במהלך החודשים האחרונים פנו יבואני הרכב מספר פעמים אל משרד התחבורה בניסיון לגבש מתווה גריטה שיפעל בטווח הקרוב יותר, כדי לעודד מכירות, אך סורבו בשל היעדר תקציב. ההצעה שהגישו יבואני הרכב לפני חודשים ספורים כללה השתתפות של כל יבואן באלפי שקלים עבור גריטה של מכוניות ישנות, כאשר אחת האפשרויות שעלו כללה גם הענקת "תלושי מענק" שניתן יהיה לממש לרכישת מכונית חדשה. בפועל מהלך זה לא צלח.

 

 

x