$
בארץ

פרשנות

5 סיבות לדאגה מהדו"חות הטובים של התעשייה האווירית

התעשייה האווירית סיימה את הרבעון עם תוצאות שנראות מצוין, אבל תתקשה לשחזר את ההישגים: הפגיעה בענף התעופה כאן כדי להישאר, הגמישות בניהול כוח האדם מוגבלת, והמכירות החזקות נשענות בעיקר על מגה פרויקטים מהעבר

אודי עציון 08:2310.08.20

במבט ראשון, הדו"ח שהתעשייה האווירית פירסמה אתמול הוא מצוין: שיא מכירות לכ־2.1 מיליארד דולר למחצית הראשונה (עלייה של 4.6% לעומת שנה שעברה) ורווח חציוני של 82 מיליון דולר (עלייה של 64%). אבל החברה תתקשה לחזור על ההישגים בדוחות הבאים, ויש לכך כמה סיבות.

 

 

 

1. המנכ"ל מתחלף

 

אלוף (מיל') נמרוד שפר, שמונה רק לפני שנתיים למנכ"ל התעשייה האווירית, הודיע לפני חודשיים על עזיבתו, בעיקר בשל יחסים עכורים עם היו"ר הראל לוקר. עוד כשהתמנה שפר, עם רקע ביטחוני עשיר אך רקע עסקי מצומצם, התחולל ויכוח לגבי הדרישות ממי שאמור לנהל את התעשייה הביטחונית הגדולה בארץ, עם 15 אלף עובדים. רוב מנכ"לי החברה עד היום היו אנשי הנדסה ושיווק, שידעו למכור את יכולותיה למקבלי החלטות בארץ ובעולם, כדי להשיג מגה פרויקטים ארוכי טווח ועתירי תקציב, כמו טיל החץ בשנות ה־90 ומערכת ברק־8 בעשור שעבר, שמכניסים מיליארדים. אייל יוניאן, משנה למנכ"ל ולשעבר סמנכ"ל כספים של החברה, נעדר רקע טכנולוגי ושיווקי, כזה שיש לבועז לוי, סמנכ"ל התע"א ומנהל חטיבת הטילים והחלל. יואב תורג'מן, מנכ"ל אלתא, מגיע מרקע דומה, אך סביר שלא יתמודד שכן חלפו רק שנתיים ממינויו לתפקידו הנוכחי. רקע כזה חסר גם לשי באב"ד, שאף הוא הוזכר כמועמד לתפקיד.

 

2. ההנפקה מתרחקת

 

בשנה שעברה היה נראה שסוף סוף תגיע תע"א להנפקת 25% ממניותיה, לפי שווי של 12 מיליארד שקל. אולם רגע לפני אישור המהלך בוועדת השרים לענייני הפרטה בוטלה ישיבתה בהתערבות ראש הממשלה, ומאז לא נקבעה שוב. ועד העובדים בראשות יאיר כץ, בנו של חיים כץ, אחד האנשים החזקים בליכוד, לא היה מרוצה מהמהלך שיחליש את כוחות בחברה, ומהפיצוי שהוצע לעובדים. הכסף מההפרטה היה אמור לסייע בהגדלת תקציב הביטחון לטובת רכש דחוף ולפנות לתע"א תקציבים נדרשים להתרחבות ולמחקר ופיתוח. בדוח מודה החברה: אין כל ודאות שאכן תבוצע הנפקה או מכירה של מניותיה לציבור.

 

 

מל"ט של התעשייה האווירית מל"ט של התעשייה האווירית צילום: בלומברג

 

 

3. המשבר בתעופה

 

בסוף יוני אישר דירקטוריון התע"א תוכנית קיצוצים בחטיבת התעופה, שהייתה אמורה לכלול פיטורי מאות עובדים. לאחר הכרזת סכסוך עבודה סוכם על ביטול הפיטורים ומעבר לתוכנית פרישה מרצון יקרה יותר. הדוח חושף פרטים על מצבה של חטיבת התעופה, שסובלת מהשפעות משבר הקורונה על התעופה העולמית. היקף פעילות אחזקת מטוסי הנוסעים בידי התע"א ירד ב־50% ברבעון האחרון, וב־30% במחצית הראשונה של 2020, ללא צפי לשיפור. הפסדי החטיבה, שמייצרת גם מטוסי מנהלים וכבר שנים לא תורמת לרווחי החברה, גדלו ל־8 מיליון דולר במחצית הראשונה של השנה, לעומת 7 מיליון דולר בתקופה המקבילה.

 

4. ההסכמים הקיבוציים

 

ההנהלה סיכמה עם הוועד על פרישה של 80 מעובדי מפעל רמת"א בבאר שבע, אבל צריכה להגיע עד סוף השנה להסכם עבודה קיבוצי. עד כה סוכם רק חלק קטן ממנו, ועדיין לא ברור איזו השפעה תהיה לו על עלויות השכר בחברה ועל השגת הגמישות הניהולית הדרושה כדי להתחרות כלכלית בתעשיות ביטחוניות בעולם. כיום עלות שעת עבודה בתע"א גבוהה יחסית, מה שמקשה עליה בהתמודדות על עסקאות, בין השאר בתחום המל"טים.

 

5. התקלות ב־737

 

כפי שנחשף ב"כלכליסט" בדצמבר האחרון, החברה גילתה תקלה באחת המחיצות שהותקנו ב־47 מטוסי 737 שהסבה מנוסעים למטען בעשור שעבר. רשות התעופה האזרחית בארץ אישרה את הפתרון שהציע תע"א לבעיה: קיט שיישלח לחברות התעופה המפעילות את המטוסים ושיוכלו להתקינו בעצמן. תע"א מעדכנת בדו"ח כי רשות התעופה האזרחית האמריקאית הודיעה באפריל כי אינה מאשרת את הפתרון וכי נבחנים כיוונים חדשים, מה שעלול לדרוש מתע"א עלויות נוספות. תע"א נחשבת מוקד ידע עולמי בתחום ההסבות והתמשכות האירוע עלולה לפגום במוניטין שלה.

 

 

יו"ר הוועד יאיר כץ (מימין) והמנכ"ל נמרוד שפר. הסכמים יקרים ויחסים עכורים יו"ר הוועד יאיר כץ (מימין) והמנכ"ל נמרוד שפר. הסכמים יקרים ויחסים עכורים צילומים: כפיר זיו, עמית שעל

 

x