$
רכב

פרסום ראשון

אגרות הגודש בדרך? בנתיבי איילון מעוניינים לאפיין מערכת לזיהוי וחיוב רכבים

לפי מסמכים שהפיצה החברה מתוקף היותה זרוע ביצועית של משרד התחבורה, בכוונתה לקבל מספקים מידע אודות מערכת מצלמות מיוחדת שתהיה מסוגלת לזהות מכוניות לפי לוחית הרישוי שלהן, גם במטרה "לשמש בסיס למערכת Billing עם בעלי הרכבים בהתאם לחוקי האגרות"

תומר הדר 16:3303.08.20

מצלמות לוחית רישוי, רמות דיוק גבוהות של 99.5% וכמובן גם גביית אגרות בקטעי דרך מסוימים - מאפיינים אלה ואחרים עולים לראשונה ממסמך שמפרסמת חברת נתיבי איילון ל"מערכת לזיהוי רכבים על ידי צילום". המסמך שהתפרסם היום (ב') הוא למעשה בקשה לקבלת מידע, כלומר בקשה ראשונית הקוראת לספקים לספק לנתיבי איילון מידע אודות הפרויקט העתידי ודרכי ישומו.

 

עומס בנתיבי איילון עומס בנתיבי איילון צילום: שאטרסטוק

 

לפי המסמכים שהפיצה חברת נתיבי איילון, מתוקף היותה זרוע ביצועית של משרד התחבורה היא מבקשתה מספקים מידע אודות מערכת מצלמות מיוחדת שתהיה מסוגלת לזהות מכוניות לפי לוחית הרישוי שלהן. המערכת תוצב, לפי לשון פניית חברת נתיבי איילון ב"מספר פרויקטים בפריסה ארצית אשר במסגרתם תיגבה אגרה מסוגים שונים ממשתמשי הדרך ו/או יידרש צילום הרכבים מסיבות שונות, לרבות פרויקט הנתיבים המהירים ופרויקטיי ההמשך שלו".

 

ואולם, בהמשך המסמך מופיע כי מדובר גם במצלמות שישמשו במה שמוגדר כ"פרויקטים טכנולוגיים מתוכננים בהם עשויה להיגבות אגרה בשטחים ספציפיים שחלקם עירוניים". עוד מופיע במסמך של נתיבי איילון כי "הפתרון המוצע יוכל לשמש בסיס למערכת ההתחשבנווית (BILLING) עם בעלי הרכבים בהתאם לחוקי האגרות בארץ".

 

המערכת עצמה תצלם את מספר הרישוי של הרכב במה שנתיבי איילון מגדירה במסמך כ"שערים", כלומר נקודות בקרה בצירי תנועה מוגדרים. המידע שיופק על ידי המצלמות יכלול את מספר הרישוי של הרכב, התאריך והשעה המדויקים שבהם הרכב חלף בנקודת הבקרה, זיהוי של סוג הרכב - וגם התייחסות מיוחדת לרכבים שמוגדרים כ"מיוחדים" – למשל ניידות משטרה או מוניות. המערכת עצמה תפעל בדיוק של עד 99.5%, תזהה מכוניות אשר נוסעות במהירויות של עד 150 קילומטר לשעה וגם של מכוניות בתנועה צפופה - במצבים שבהם יש מרחק של 40 סנטימטרים בלבד בין רכב לרכב. בנוסף, המצלמות יהיו חסינות ונדליזם וגם יפעלו 24 שעות ביממה בכל תנאי מזג האוויר.

 

יש לציין כי נושא הטלת אגרות הגודש נחשב ל"תפוח אדמה לוהט" זה שנים – וגם המסמך שפורסם כעת נחשב עדיין בבחינת קול קורא, כלומר אינו מתייחס לשלב הביצועי אלא להצהרת כוונות. בעבר נדחו מספר ניסיונות להטיל במדינת ישראל אגרות גודש בגין כניסה למרכזי הערים או אגרות נסיעה בכבישים שאינם כביש חוצה ישראל, בין היתר בשל נימוקים הנוגעים להיעדר טכנולוגיה מתאימה.

 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "אין למשרד כל כוונה לקדם בעתיד הקרוב תוכנית להשתת אגרות גודש במרכזי הערים".

x