$
בארץ

בלעדי לכלכליסט

חשיפה: התוכנית לרישות המדינה לעידן הרכב החשמלי

משרד האנרגיה הכין עבור העיריות מדריך להקמת מערך טעינה לרכב חשמלי, ומעריך שעד 2025 כל עיר גדולה תצטרך לספק ביקוש למאות עמדות טעינה. עלויות ההקמה מוערכות ב־25—170 אלף שקל לכל עמדה

ליאור גוטמן 06:5703.08.20

הרחבת ההיצע של דגמי המכוניות החשמליות בישראל שעליה הכריזו יבואני הרכב הובילה את משרד האנרגיה לגבש מדריך היערכות לערים הגדולות לשדרוג מערך טעינת המכוניות שממנו עולה כי כל עיר תידרש להקים מאות תחנות טעינה כבר בחמש השנים הקרובות. המדריך, שגובש באמצעות מוסד שמואל נאמן ומינהלת תחליפי הנפט שבמשרד ראש הממשלה, נחתם בשבוע שעבר ואמור לעבור לכל הערים כבר השבוע.

 

 

עיון במדריך שהגיע לידי "כלכליסט" מעלה כי אחת המטרות בהיערכות לשיפור המערך הטעינה היא לשבור את מעגל הקסמים שהיה קיים עד היום והביא לכך שיבואני רכב נמנעו מלהביא רכב חשמלי מכיוון שאין עמדות טעינה, ומצד שני, מכיוון שלא היה יבוא שלו רכב חשמלי לא הוקמו עמדות טעינה.

 

"על פי התחזית, בתוך פחות מחמש שנים צפוי ביקוש לעשרות אלפי עמדות טעינה בישראל — מתוכן אלפי עמדות טעינה ציבוריות, ותוך פחות מעשור יידרשו כבר מאות אלפי עמדות טעינה, בהערכה שמרנית. כפועל יוצא, בשנים הקרובות על הרשויות המקומיות לצפות לצורך במאות עד אלפי עמדות טעינה ציבוריות בשטחן. בתל אביב, חיפה, ירושלים וראשון לציון צפוי ביקוש ליותר מ־100 עמדות טעינה ציבוריות בכל עיר כבר ב־2020", כותבים שם.

 

 

16% מהשוק ב־2025

 

על פי משרד האנרגיה, מתוך כשלושה מיליון כלי הרכב הפרטיים שעל כבישי ישראל "ישנם כאלף כלי רכב חשמליים ועוד כ־12 אלף כלי רכב היברידיים־נטענים". מספר עמדות הטעינה הציבוריות כיום הוא כמה עשרות בלבד בכל עיר גדולה. במשרד מציינים כי "רוב המסירות של כלי רכב חשמליים "טהורים" עד כה היו לידיים פרטיות, אך ישנם גם כמה ציים של חברות, שהגדול בהם הוא הצי של כ־150 כלים בשימוש המערך השיתופי החשמלי בחיפה ובנתניה".

 

לגבי ההווה והעתיד הקרוב מציין מדריך ההיערכות כי "ב־2020 התחיל לגדול באופן ניכר היצע הדגמים החשמליים בשוק. לאור המגמה העולמית והצהרות יצרני הרכב נראה ברמת ודאות גבוהה כי הרכב החשמלי ילך ויצבור דומיננטיות במהלך העשור הקרוב. על פי תחזיתנו, נתח השוק של הרכב החשמלי בישראל צפוי לעמוד על 3% ב־2020, לטפס ל־16% ב־2025 ולהגיע ב־2030 לכדי 51% ממכירות הרכב החדש".

 

על פי היעדים שמשרד האנרגיה מניח בפני הערים, בעוד כארבע וחצי שנים (שנת 2025) יידרשו 3,297 עמדות טעינה לרכב חשמלי בתל אביב, 1,051 עמדות בירושלים, 1,912 עמדות בחיפה ו־1,170 בראשון לציון. 30%-20% מתוכן אלה עמדות ציבוריות. עוד קובע המדריך כי אזור עירוני שבו מתגוררים לפחות 200 אלף תושבים יצטרך לעמוד ביעד של 2,745 עמדות טעינה לרכב חשמלי, כשלפחות 15% מהעמדות הן ציבוריות.

 

במשרד האנרגיה מזכירים שלכלי רכב חשמליים ניתנת הטבת מס גדולה — 10% מס קנייה בלבד (לעומת 83% לרכב רגיל) עד 2022. ב־2023 המיסוי יעלה לכ־20% וב־2024 לכ־35%.

המדריך מנחה את העיריות לתכנן את הקמת עמדות ההטענה בהתאם "לקהלי היעד ולצרכים המקומיים, לקחת בחשבון את שימושי הקרקע ואופי הבינוי, וכן לתכנן את תנאי ההתקשרות, מבנה התעריפים והתוכנית העסקית של שירותי הטעינה בדרך שתבטיח החזר השקעה בזמן סביר ורווחיות נאותה לספקי שירותי הטעינה".

 

חיזוי או ביקוש

 

שני המודלים העיקריים שמוצעים לעיריות להקמת עמדות הטעינה הם: תכנון יזום של הרשות המקומית לפי חיזוי שלה לביקוש עתידי; או לפי היענות לביקוש — מודל שבו "מספרן ומיקומן של עמדות הטעינה שיוקמו נקבע בהתאם לצורך שמבטאים המשתמשים".

 

לגבי מודל ההקמה מעריכים במשרד האנרגיה שהעיריות יעשו שימוש בספקים חיצוניים, "מה שיצריך מנגנוני התקשרות כגון מכרז או שותפות ציבורית-פרטית". החלק האחרון של המדריך הוא תפריט טיפול בהתנגדויות של תושבים וגופים שצפויות לעבודות ההקמה.

x