$
בארץ

בלעדי לכלכליסט

בוטלו הבונוסים למאות מעובדי חברת נתיבי ישראל

הדירקטוריון תכנן לקיים דיון בנוגע למענקים למאות עובדים. רשות החברות הממשלתית התנגדה בטענה כי אין זו העת, אך בחברה מתעקשים כי הדיון אמור היה להיות פרוצדורלי בלבד

ליאור גוטמן 07:0619.07.20

מאות מעובדי חברת נתיבי ישראל יאלצו לוותר על הבונוס התקופתי שאמורים היו לקבל בקרוב, כך נודע לכלכליסט. עפ"י הערכות מדובר במענקים של כ־5,000 שקל לכל עובד, או כ־1.7 מיליון שקל לכלל העובדים שעשויים היו להימצא זכאים לו, כלומר קרוב ל־300 עובדים שחלוקת הבונוסים השנתית האופציונלית היא חלק מתנאי העבודה וההסכם הקיבוצי.

 

 

 

מדוע נעצרה חלוקת הבונוסים תקופתית בנתיבי ישראל? הדעות לכך חלוקות. לטענת רשות החברות הממשלתיות, מדובר בבונוסים שתוכננו אך בעקבות ההתערבותה, נעצרו בדקה ה־90.

 

"דווקא בעת זו - דיון בהגדלת שכר?"

 

ברשות החברות הופתעו מהמהלך, וסגן מנהל רשות החברות אורי שיניין פנה בחמישי בערב לשמיר, וציין בפניו כי "תמוה בעיניי כי בשעה זו, בה נאבקת המדינה בהתפשטות נגיף הקורונה ובהשפעה חסרת תקדים של הנגיף על כלכלת המדינה, כאשר מאות אלפי אנשים איבדו את פת לחם ורבים אחרים מתמודדים עם הפחתות שכר ואי ודאות משמעותית לגבי המשך העסקתם, מבקשת החברה לקיים דיון בדירקטוריון שתכליתו הפוכה - הגדלת השכר של עובדי החברה".

 

 

עודד שמיר, יו"ר נתיבי ישראל עודד שמיר, יו"ר נתיבי ישראל צילום: אוראל כהן

 

שיניין מסכם את מכתבו וכותב כי "לא ניתן להתעלם מכך שפעילות החברה מתוקצבת באופן מלא מתקציב המדינה ואשר כלל העובדים נהנים מיציבות תעסוקתית, בוודאי ביחס למצב בשאר ענפי המשק. אני סבור כי בימים אלו אין כל הצדקה כלכלית וערכית לשימוש בכספי משלם המיסים לטובת שיפור תנאי השכר של העובדים בחברה. בשל חוסר הטעם להעלות נושא זה לדיון בעת הזו, אבקש להסיר לאלתר את הנושא מסדר היום".

 

"ראוי שהיית בודק עמי את הדבר"

 

מנגד, בנתיבי ישראל מספרים סיפור שונה לגמרי. בחברה טוענים כי הם כלל לא התכוונו לחלק בונוסים לעובדים, והבקשה של רשות החברות היא בבחינת התפרצות לדלת פתוחה. בחברה טעונים כי אין להם ברירה אלא לדון בנושא בדירקטוריון, גם אם מדובר בדיון טכני, כיוון שאלו הוראות ההסכם הקיבוצי.

 

במכתב תגובה ששלח שמיר לשיינין, נטען כי"בהתאם להסכם הקיבוצי הקיים בין החברה להסתדרות ולוועד העובדים שנחתם באישור משרד האוצר בסוף 2016 והוא בתוקף עד סוף שנה זו, על הדירקטוריון חלה חובה לדון כל שנה, עד חודש ספטמבר באישור עקרוני או דחיה לחלוקת מענק מצוינות לעובדים בהסכם הקיבוצי". לדברי שמיר, אין כלל החלטה לחלק בונוסים לעובדים ולכן "ראוי שתמשוך את בקשתך להסיר הנושא מסדר היום. הסרתו רק יכולה לגרום נזק", ומסכם עם עקיצה קלה - "מן הראוי היה לערוך בדיקה עימי לפני כתיבת מכתבך".

 

 

עובדי נתיבי ישראל עובדי נתיבי ישראל צילום: בן גוטמן

 

כך או כך, חלוקת הבונוסים שנעצרה בנתיבי ישראל, יכולה לסמן לשאר החברות הממשלתיות מה הנוהל המצופה מהן בימים של משבר כלכלי.

 

נתיבי ישראל היא אחת החברות הממשלתיות הגדולות במשק הישראלי עם תקציב פיתוח של כ־52 מיליארד שקל בין השנים 2017 ל־2021. החברה מתוקצבת על ידי המדינה, ואם גוף בסדר גודל שכזה ששולט על נכסים בהיקף של כ־100 מיליארד שקל, שכוללים בין היתר 8,500 ק"מ של כבישים, 1,300 גשרים ומנהרות ויותר מ־100 מחלפים בכל רחבי הארץ, לא יכול לחלק בונוסים לעובדים, קל וחומר הדבר יימנע גם מחברות ממשלתיות אחרות - גם אם לכאורה מגיע לעובדיהן תוספת שכר

x