$
בארץ

בלעדי לכלכליסט

ההסתדרות אישרה לאל על להחזיק את הטייסים בחל"ת עד סוף 2021

סעיף זה כלול בהסכם העבודה החדש שחתמה עליו אתמול ההסתדרות בשם ועד הטייסים, ללא אישורם; בכך אפשרה לאל על לשמר את הטייסים לפי צרכיה, מבלי שתידרש כפי שמחייבים הסכמי העבודה הקיבוציים לשלם להם שכר חודשי; טייס: "בהסתדרות הפכו את עורם"; ההסתדרות: "הסעיף מקל על אל על"

נווית זומר 16:5416.07.20

ההסתדרות אישרה לאל על להחזיק את הטייסים בחל"ת למשך שנה וחצי מהיום, עד ל-31.12.2021. סעיף זה כלול בהסכם העבודה החדש שחתמה עליו אתמול (ד') ההסתדרות בשם ועד הטייסים ובניגוד לרצונו - בטענה שהיא פועלת לקידום המתווה להצלת החברה ולקבלת הסיוע מהמדינה. בכך אפשרה לאל על לשמר את הטייסים לפי צרכיה, מבלי שתידרש כפי שמחייבים הסכמי העבודה הקיבוציים לשלם להם שכר חודשי. הסכמי העבודה קיבוציים אינם מאפשרים הוצאה כפויה לחופשה - חל"ת, על כן נדרש לכך אישור מיוחד של ההסתדרות.

 

 

בסעיף החל"ת בהסכם החדש שנחתם נכתב כי: "ממועד כניסת ההסכם לתוקף ועד דצמבר 2021 תהיה החברה רשאית להמשיך בחל"ת לטייסים בהתאם לצרכיה, טייס שלא יסכים להארכת חל"ת יפוטר".

 

יש לציין כי אין ודאות שהמדינה תמשיך לשלם חל"ת במשך כל התקופה המדוברת והטייסים יכולים למצוא עצמם ללא שום תשלום. אם כי מותר להם, ולכל עובד שהוצא לחל"ת, לעבוד בעבודה חליפית עד שיקרא שוב למקום עבודתו.

 

ארנון בר דוד יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד יו"ר ההסתדרות צילום: אגף הדוברות בהסתדרות

 

בהסכם נקבע סייג לחל"ת: אם תחזור אל על לפני דצמבר 2021 לפעילות בגובה של 75% מהיקף פעילותה ערב הקורונה, יתבטל החל"ת והטייסים יחזרו לעבודה. אך יש לציין כי לפי תחזית ארגון התעופה העולמי התעופה צפויה לחזור ל-75% מהיקפה רק ב-2021, התאריך הנקוב בהסכם.

 

בקרב הטייסים שורר מרמור קשה, על ההסכם ועל סעיף נוסף הקובע כי בתום תקופת ההתאוששות של אל על, או תום החזר ההלוואה שתקבל מהמדינה, לא יוחזרו להם תנאי עבודתם הקודמים, אלא יושב להם רק 5% משכרם ואילו על היתר יצטרכו לפתוח במו"מ מחודש מול ההנהלה.

 

ועד הטייסים מכונס כעת עם באי כוחו המשפטיים ליעוץ לגבי צעדיהם הבאים, תוך בחינת האפשרות והסיכוי לפנות לבית דין לעבודה בטענה לייצוג לא ראוי על ידי ההסתדרות, או הליכים משפטים אחרים. ועד הטייסים היה האחרון מבין ארבעת ועדי העובדים של אל על שלא חתם על הסכם חדש עם ההנהלה, ולמעשה הדבר גרם לעיכוב בקידום מתווה הסיוע לחברה.

 

 

אל על אל על צילום: רויטרס

 

אחד הטייסים אמר לכלכליסט: "בהסתדרות יושבים עסקנים, שקיבלו החלטה מוטעית, והפכו את עורם, במקום ללכת עם העובדים הלכה לטובת ההנהלה. יש מגזר שכיף לשנוא אותו, הטייסים, אז התוצאה שאנחנו אלו שצריכים לשלם 40% מהיקף ההתייעלות של אל על. זה לא הגיוני לחתום על חוזה כזה. לא ברור להם, שאנשים אינטליגנטים לא הולכים כצאן לטבח? ולא מקבלים החלטות כי משהו חתם בשמם".

 

מההסתדרות נמסר כי: "הסעיף מקל על אל על ומאפשר לה גמישות בהחזרת טייסים לעבודה לפי מצב התעופה, וללא חובת תשלום שכר בזמן החל"ת".

x