שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

"אם לא נעניק לאנשי המודיעין מענה תחבורתי ותנאים הם לא יירדו לנגב"

כך אמר עודד בסיוק, רח"ט תכנון במשרד הביטחון, בדיון בוועדה לביקורת המדינה על מעבר אנשי המודיעין לנגב. ח"כ אלעזר שטרן: "קשה לשמוע שאנשים נשארים בצבא גלל הכסף": פתרון התחבורה המקומי שמוצע כרגע הוא רכבת על גלגלים שנקראת - ART1

דותן לוי 12:2606.07.20

הדיון העיקרי שנסוב כעת בנוגע לירידת בסיסי המודיעין לדרום הוא לגבי מעטפת הנוחות שתאפשר לאנשי הקבע שמתגוררים במרכז הארץ לרצות ולהגיע לדרום, כך עולה מדיון שהתקיים הבוקר (ב') בוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ עופר שלח (יש עתיד-תלם).

 

 

 

בדיון נכחו (פיסית ווירטואלית) נציגי משרד האוצר, מבקר המדינה, התחבורה, עיריית באר שבע ונציגי משרד הביטחון. דבריהם של אנשי משרד הביטחון ובראשם עודד בסיוק, רח"ט תכנון במשרד הביטחון, הכעיסו כמה מהנוכחים.

 

לדבריו, בח"א 27 נמצא בנגב, חלקים גדולים ממחנה צריפין, קרית ההדרכה, וגדוד ראשון של חיל התקשוב שירד לנגב ב-2017. יחד עם זאת, בכל הנוגע לקרית המודיעין נדמה כי הצבא לא ממהר להעביר את הבסיס על אנשיו מגלילות. מדובר בהחלטת ממשלה שהתקבלה כבר ב-2002, אך עדיין מרבית המרכיבים לא נסגרו, ובשלב זה יוצא לדרך המכרז להקמת "בסיס לקית" הסמוך ליעשוב הבדואי לקיה (ליד צומת שוקת).

 

 

ח"כ עופר שלח, יו"ר הוועדה לביקורת המדינה בכנסת ח"כ עופר שלח, יו"ר הוועדה לביקורת המדינה בכנסת צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן
 

"המסר הוא שצה"ל יורד לנגב וזו לא שאלה אם זה קורה או לא", אמר בסיוק. "יש עדיין נקודות לא סגורות. מעל 5,000 אנשי קבע ובסך הכל 15 אלף משרתים אמורים להגיע לשם, הם מטובי האנשים שלנו, בעלי איכויות שאי אפשר בלעדיהם. התפקיד שלנו לרדת לנגב אבל לאפשר את הפעולה הנכונה ולשמור עליה. רוב האנשים שלנו גרים בגוש דן ומצפון לו, אם לא ניתן להם מענה יחד עם הפתרון התחבורתי הם לא יירדו.

 

"כבר היום ב-8200 מתקשים להחתים לשירות קבע ארוך יותר בגלל התחרות עם העולם שבחוץ. הצבא צריך אותם עם תנאים נמוכים ממה שיש בחוץ. אנחנו לא יכולים לשלם כמו באזרחות אבל אנחנו צריכים להיות במצב שנעניק להם תנאי שירות סבירים. לא הגיוני שמי שגר בגוש דן יבזבז 4 שעות ביום על לנסוע הלוך וחזור. להערכתנו יהיה מאד קשה להחזיק את האנשים האלה. זה אינטרס של כולם שנצליח לגבש מתווה מוסכם", אמר בסיוק.

 

"קשה לשמוע שאנשים נשארים בגלל הכסף בצבא"

 

נציג האוצר בדיון, אמיר רשף מאגף התקציבים באוצר, אמר כי מבחינת קריית המודיעין, יש 2 סוגיות מרכזיות: התחבורה, ומשאבי האנוש (משא"ן) – כלומר התנאים למשרתים. מבחינת התחבורה נאמר בדיון, היתה מחלוקת בין צה"ל למשרד התחבורה האם צריך רכבת כבדה או רכבת קלה מבאר שבע למחנה. "הרעיון היה שיגיעו עם רכבת כבדה לבאר שבע ומשם בפתרון של רכבת קלה לבסיסים. התקיימו סדרת דיונים ונבחנו מספר סוגיות תחבורה. כרגע יש חלופה מועדפת שנקראית ART כלי תחבורה חדשני דומה לרכבת קלה רק עם גלגלים שנוסעת על הכביש ויש לה קיבולת של 9,000 נוסעים לשעה. מדובר בפתרון מקומי מב"ש למחנה. מלבד זה יש פתרונות נלווים של אוטובוסים מהמרכז", אמר.

  

ח"כ משה ארבל (ש"ס) התייחס לדברי בסיוק: "זה אינטרס של כל חייל לשרת שם, התפיסה הזו שאנחנו צריכים לדאוג ולרפד את האוכלוסייה הזו, שהכל יהיה קרוב לבית וגם לסינמה סיטי, היא הזויה". ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם) מחה גם הוא על התבטאות בסיוק: "אני מוכרח למחות על הטרימנולוגיה הזו של כסף וריפוד של חיילים שנשארים רק בגלל זה ב-8200. קשה לי לשמוע שאנשים נשארים בגלל הכסף בצבא. אני חושב שיש בפריפריה פוטנציאל, זה אתגר משותף של משרד החינוך ומערכת הביטחון להכשיר ילדים בערד ובערים אחרות להתאים ל-8200. יחד עם זאת, לא נשארים שם בשביל הכסף. האמירה הזו לא במקומה. בעניין התחבורה, צה"ל צודק שהוא מרים דגל אדום, הפתרונות של תחבורת אוטובוסים לא מספקים למצב הנוכחי".

 

 

ח"כ אלעזר שטרן ח"כ אלעזר שטרן צילום: בשמת איבי

 

יו"ר הוועדה, ח"כ שלח, אמר כי "במקרים קודמים הועלתה הבעיה לא רק של אנשי הקבע אלא גם של החיילים הצעירים והיתה טענה שאיכות האנשים ב-8200 תיפגע החל משלב הגיוס, אם זה לא יהיה במרכז, אבל יש כאן תרומה למדינה וגם לחייל עצמו. גם היום יש להם בסיסים מרוחקים ולא ראיתי שסירבו לשרת בהם. בכל מקרה אנחנו שומעים את אותם הטיעונים כבר 20 שנה".

 

רח"ט התכנון בסיוק הגיב על הדברים ואמר, "האמירה היא על פתרונות תחבורה סבירים ואנחנו רוצים לראות את זה קורה. אנחנו עובדים על זה שיהיו יותר אנשים מהדרום אבל כנראה שיהיה עדיין היקף גדול של אנשים מהמרכז והצפון. אי אפשר לא לתת פתרון סביר, אנחנו כבר היום בתחרות על האנשים האלה.

 

"לגבי הסדירים אני מסכים שהם ייסעו לאן שיגידו להם אבל גם להם צריך לספק תנאים סבירים. חלק מהחיילים יהיו בבסיס סגור, אבל לגבי אנשי הקבע אנחנו רוצים לשמור על איכות ולתת את הפתרונות שהממשלה סיכמה אותם".

 

"לעד נצטרך לשנע אנשים ממרכז הארץ"

 

בנוגע למכרז להקמת הבסיסי אמרה יונת מרתון ממשרד הביטחון, כי אתמול התקיימה ועדת המכרזים הראשונה ובקרוב תוכרז ההצעה הזוכה לקרית המודיעין. "אין כאן ויכוח על אנשי הקבע, הם עושים עבודה מצוינת וצריך לדאוג שהם יגיעו איתנו לדרום", אמרה.. יש כאן עבודה שצריך להשלים אותה. היום קצינים בצה"ל, מלמדים 2,000 ילדים בנגב כדי להגדיל את המספרים בשטח, ויש היום יותר עתודאים בדרום, הם משתלבים.

 

 

עיר הבה"דים בנגג עיר הבה"דים בנגג צילום: אריאל שרוסטר

 

"יחד עם זאת לעד כנראה שנצטרך לשנע אנשים ממרכז הארץ, הדרך שלהם לדרום צריכה להיות נעימה, נוחה ופשוטה. אני שמחה שהשיח עבר לרכבת ולא לאוטובוסים. על ה-ART שמענו רק בשבועות האחרונים. אנחנו מתקדמים עם המכרז אבל צריך לסגור את סוגיית משאבי האנוש והתחבורה".

 

ח"כ שלח העיר למערכת הביטחון ואמר, "כשאתם נותנים ביטוי לחששות האלה ועושים סקרים של שביעות רצון בקרב החיילים זה סוג של נבואה שמגשימה את עצמה. אני לא חושב שיהיה מחסור באנשים שירצו לשרת ב-8200. השיח צריך להיות 'אנחנו עוברים לנגב נקודה, ונדאג שכל הפתרונות יהיו נוחים'".

x