$
בארץ

ראיון כלכליסט

אסף אילת: "אסור שהפוליטיקאים יחליטו שתעריף החשמל יממן סקטורים אחרים"

יו"ר רשות החשמל הפורש אומר כי "נראה ירידה מסוימת בתעריף החשמל בטווח הנראה לעין כי יש ירידת מחירי דלקים, יש תחרות במחירי הגז, ויש רפורמה טובה בחברת החשמל". לגבי האנרגיה הירוקה בישראל הוא אומר: "כדי לעמוד ביעד של 30% חשמל ירוק עוד תשע שנים, נצטרך שטחים של מעל 150 אלף דונם"

ליאור גוטמן 08:5302.07.20

ימים ספורים לפני שיו"ר רשות החשמל אסף אילת (44) עזב את תפקידו, חברת החשמל השלימה מהלך היסטורי של מכירת תחנת הכוח ברמת חובב בסכום של 4.25 מיליארד שקל. הסברה היתה שהמחיר הגבוה יתגלגל ישירות לכיס של הצרכנים באמצעות הורדת תעריף החשמל, אבל בראיון הפרישה שלו, אילת רומז לכלכליסט שייתכן שנראה את הכסף רק בשנים הבאות. "תעריף החשמל במצב טוב גם היום וגם בעתיד הנראה לעין. יש ירידת מחירי דלקים, יש תחרות במחירי הגז, יש רפורמה טובה בחברת החשמל ממכירת תחנות כוח, ולכן בניגוד למוצרי בסיס אחרים נראה ירידה מסוימת בתעריף החשמל בטווח הנראה לעין"

 

אבל המשק במצוקה פיננסית, והפוליטיקאים מאוד ישמחו לתת לציבור הנחה גבוהה בחשמל. 

"לפעמים זה נראה שתעריף החשמל הוא משהו חינמי שאפשר להשתמש בו. בפועל זו גביה של הלקוחות והאזרחים ובעיקר של אנשים חלשים שחייבים להשתמש בחשמל. ברגע שיקחו את התעריף ויממנו באמצעותו משהו חיצוני למשק זה יוצר עוול חברתי ועיוות חברתי. בתיאוריה מערכת המס צריכה לגבות יותר מהעשירים ולתת לעניים, אבל אם ינצלו את המצב למטרות אחרות שהם לא תעריף חשמל זה גם נגד החוק וזה גם פגיעה בשכבות החלשות, והייתי ממליץ שלא להשתמש בכסף של אנשים עניים. אני לא אומר את זה ממבט אידיאולוגי אלא כתפיסה מקצועית - תעריף החשמל לא נועד לכסות עלויות, ושימוש בכלי הזה יפגע בכולם".

 

ח"כ משה גפני הניח הצעת חוק להוציא מהרשות את הזכות לקבוע את התעריף, ועכשיו שוב מדברים על "חשמל כשר".

"אם יום אחד הפוליטיקאים יחליטו שהתעריף יירד או יממן סקטורים אחרים אז לא יהיה כסף לממן את משק החשמל. יש הרבה מטרות למדינה, כמו סיוע לשכבות חלשות, לעניים, לעיריות, אבל התפקיד שלנו זה להגן מסקטוריאליזם. חשמל כשר זו דוגמה טובה וכל הסיכומים שהיו לנו עד היום מול הנציגים החרדים העלו את התובנות שהמערכת הארצית צריכה לאפשר שירות לכולם, אבל מי שמבקש משהו מיוחד, כמו רשת חשמל כשרה שלא עובדת בשבתות וחגים - הוא צריך לממן אותו בעצמו"

 

אתה מספר לנו שגם אם התעריף יוכל לרדת בחדות, הוא יישמר להוזלה עתידית?

"חלק מהתפקיד שלנו היא לדאוג שבשנה אחת תהיה ירידה דו-ספרתית ושנה לאחר מכן עלייה חדה. ולכן גם אם השנה יש הצטברות של תנאים טובים - עודף ממכירת תחנות בחברת החשמל, משק דלקים במחירי קריסה - יש לנו מחויבות לשקף את מבנה משק החשמל ויש מחויבות לפיקוח תעריפי ארוך טווח. אם ירצו לחלק אחרת את הכסף שהצטבר בקופה זה פחות בעולם שלי. מותר שיקבעו מדיניות, אבל התעריף חייב להישאר מקצועי".

 

 

אסף אילת, יו"ר רשות החשמל הפורש אסף אילת, יו"ר רשות החשמל הפורש צילום: אורן דלב

 

אבל בתחילת 2019 הפוליטיקאים כן התערבו בתעריף. 

"אף פעם לא דרשו ממני לשנות תעריף, ואף פעם לא אמרו לי מה לעשות. כן היתה התערבות לגיטימית של משרד האוצר שהחליט לוותר בתחילת 2019 ולבטל גביה של מס על פחם, זאת כדי שהתעריף לא יעלה בבת אחת ב-8% (בסוף עלמה רק ב-2.9% - ל"ג) . ואם שר האוצר התנדב לוותר על המס הוא עשה שינוי וזו התערבות לגיטימית אבל עקיפה".

 

הסוללה ברכב החשמלי תמכור חשמל לשכנים

 

אחת המשימות היותר מסובכות של רשות החשמל היא היכולת לקבוע כללי שוק חדשים, כלומר לא רק יצרני חשמל ולקוחות, אלא מערכת משוכללת של מוכרים וקונים כשכל אזרח יוכל למכור חשמל או לקנות אותו בכל שעה שתתאים לו, ועם מנעד תעריפים שונה לכל שעה ביום. "נכון להיום אנחנו במשק מעורבב שיש 3 קבוצות יזמיות", אומר אילת. "מצד אחד יש את תחנות הכוח הוותיקות שמוכרות ישירות ללקוחות קצה. מצד שני יש את תחנות הכוח החדשות שקמות עכשיו ומצד שלישי יש את חברת החשמל וניהול המערכת הארצית. מה שאנחנו בונים זו מסגרת של מכירה לצרכני קצה עם יכולת של משק בית לקנות לעצמו אנרגיה ולסחור בה. זה נשמע חדשני, אבל בקרוב יהיה מעבר לתחרות באספקה וביזור מקורות הייצור, עם העצמת הצרכנים והקמה של אלפי פאנלים סולאריים וסוללות לאגירת חשמל בצדן".

 

אתה בונה שוק שכל אחד קונה ומוכר חשמל לכולם?  

"במידה רבה כן, כאשר יכולת המכירה שלך יכולה להגיע מסוללת הרכב החשמל שחונה לך מתחת לבית ולא נמצאת בשימוש. כל צרכן למעשה יהיה סוחר בחשמל, והתפיסה שלנו שמוכרת עד היום שלקוח הוא רק מונה חשמל בארון בחדר המדרגות תעלם".

 

ואיך אדע בכמה אני קונה או מוכר חשמל?  

"זה מה שרשות החשמל התעסקה איתו במהלך השבועות האחרונים, עם בניית מודלים לסחר בחשמל ועם אפשרות לעצמאים ליהנות משורה של תעריפים ולא רק מתעריף בודד וקבוע. למעשה בעתיד אתה תוכל לבחור מתי להפעיל את החשמל או מתי לקנות אותו, כאשר החשמל יהיה זול או יקר במהלך היום וביחס לעומס על הרשת. במקביל תוכל לאגור חשמל באמצעות סוללות והצרכן יחליט אם הוא משלם יותר בערב כשיקר או שם פאנל סולארי על הגג עם סוללה ומנטרל תשלום תקופתי על ידי מכירה לרשת".

 

שר האנרגיה אמר שיקימו אלפי יחידות סולאריות נקיות. הגענו לסוף עידן תחנות הכוח הרגילות?  

"כבר היום ברור שזה העתיד במידה רבה, והשאיפה לקיים תחרות מכירת חשמל לרשת בין ספקי החשמל השונים, כולל מתקנים סולאריים, כך שבעתיד יוחלט איזה חשמל המשק רוצה והיזם ישבור את הראש, כאשר אנחנו נתמחר את השימוש כולל את הזיהום שתחנת הכוח מייצרת. מצד שני קשה להאמין שנוכל להחזיק מעמד בחורף שבוע שלם עם אגירת חשמל שתחזיק לנו צריכה גבוהה של תנורים וחימום. ולכן לדעתי גם בעתיד הקרוב יצטרכו חשמל קונבנציונאלי שמקורו בגז. השורה התחתונה היא שהעתיד נראה מבטיח, אבל הוא בעתיד"

 

 

פאנל סולארי פאנל סולארי צילום: שאטרסטוק

 

נצליח לעמוד בזה? אנחנו מדשדשים בייצור החשמל הירוק עם 7% בלבד מכלל הייצור.

"כדי לעמוד ביעד של 30% חשמל ירוק עוד תשע שנים, נצטרך שטחים של מעל 150 אלף דונם. חלק מהייצור יהיה על גגות וחלק קרקעי, ואם כולם ירתמו ניתן יהיה להשיג את היעד. יש עבודה רבה דווקא אצל השמאי הממשלתי, שיצטרך לקבוע שומות קרקע מהירות ואחידות כדי שהיזמים יוכלו לעבוד בשטח בלי הפרעות רגולטוריות מיותרות".

 

פתיחת חוזה הגז כבר לא תוריד את התעריף

 

אילת נכנס לרשות החשמל שניה אחרי שמשרדי האוצר והאנרגיה פירקו את הרשות הישנה בחוק ההסדרים, ואיחדו אותה עם מינהל החשמל. הגוף החדש כפוף למשרד האנרגיה, פרט לקביעת תעריף החשמל שם הוא נשאר עצמאי. רשות החשמל החדשה בכלל, ואילת בפרט, העדיפו להתרחק מאור הזרקורים והעדיפו להתעסק בעבודה קשה ופחות בריצה לתקשורת, לרבות עצירת כל התערבות בחוזי הגז הגדולים במשק. "זה לא מדויק שהפסקנו להתעסק החוזי הגז, ולראייה התערבנו שנה שעברה ופסלנו את פתיחת חוזה הגז החדש של חברת החשמל כי חשבנו שהצרכן לא מרוויח ממנה מספיק", אומר אילת.

 

אבל בחוזה המקורי והיקר של חברת החשמל לא נגעתם. למעשה היית אחד מהתומכים של מתווה הגז עוד כשעבדת ברשות ההגבלים. 

"בזמנו אני יכול להבין למה החוזה נראה טוב. ובאמת במתווה הגז כשהייתי הכלכלן הראשי של רשות ההגבלים העסקיים היתה החלטה שלא לשבור את החוזה, כי המחיר היה להיכנס למציאות של מיעוט מאגרים ומתחרים, או בעצם להיתקע עם מאגר אחד גדול הוא מאגר תמר".

 

אבל עד היום שילמנו מחיר יקר לגז, והיכולת להוריד את תעריף החשמל נפגעה.  

"חשבתי שעדיפה הדרך של מתחוה הגז, וזה מבלי לגרוע מכל הגופים האזרחיים שהביעו דעה מלומדת על הסיטואציה, וזה שיעור חשוב בדמוקרטיה. אז נכון, אולי הפסדנו בטווח הקצר עם מחיר גז גבוה, ולא צריך להסתיר את זה, אבל בטווח הרחוק הרווחנו. תראה מה קורה היום בשוק הגז עם תחרות על מחירים ותביעות של מי שחושב שהוא מפסיד (דלק ונובל - ל"ג)".

 

והיום אם נפתח את חוזה הגז של חברת החשמל זה יורגש מידית בארנק?  

"חוזה תמר לא חלק ענק ממה שחברת החשמל מוציאה היום על דלקים, ובטח לא חלק גדול ממה שהמשק כולו מוציא על דלקים. ולכן הורדת מחיר שם לא תשנה דרמטית את תעריפי החשמל. אני מבין את הביקורת אבל הממשלה בחוזה הזה בחרה לכבד את הסכמי העבר. בינתיים יש עודף גז במשק והמחירים יורדים, וזו דינמיקה טובה".

 

אבל למה זה תמיד נראה כאילו המדינה חוששת להתעמת עם היזמים?  

"אסור למדינה לפחד מבוררויות ועימות מול גופים פרטיים. אבל מתווה הגז לא היה מתווה של סחיטה ברמה של אין ברירה אלא להיכנע, ואם שמרו עליהם עם החוזה הגז המקורי או עם הבעלויות בשני מאגרים זה לא אומר שיש להם כוח עודף או יכולת לאיים. ולכן אני רואה את מתווה הגז לא ככניעה אלא כאסדרה סבירה ומאוד חשוב לממשלה לפעול מול גופים חזקים ולהבהיר שמי שקובע איך נראית מדיניות זה ממשלת ישראל".

 

רידינג אולי תישאר כאתר תיירות

 

אילת היה אחד המנועים שהובילו את הרפורמה בחברת החשמל, שנחשבת בדיעבד כאחת הסבירות במשק: אלפי עובדים פורשים, חברת החשמל ממוכרת תחנות כוח,

תעריף החשמל בכיוון ירידה. "זו לא רפורמה מושלמת, והכי טוב לשאוף לאחת, אבל קשה לי לדמיין עולם בלי שינוי שהיה כל כך נחוץ במשק החשמל", אומר אילת. "הרפרומה הסדירה בעצם מה כל אחד עושה ובינתיים זו הפתעה נעימה. מכרו כבר 2 תחנות כוח במחיר שיתגלגל לצרכנים, וכבר בתחילת 2020 התעריף ירד ב4.13% גם בשל מכירת התחנות".

 

 

רידינג, ת"א רידינג, ת"א צילום: עמית שעל

 

אתה באמת מאמין שיצליחו למכור את רידינג? עיריית תל אביב רוצה לפנות את האזור כולו.

"אני ידוע שיש כל מני תוכניות לשימושים לשטח, וחייבים להבין שכדי שיהיה חשמל בתל אביב אי אפשר להתבסס על ייצור מרחוק והולכה ארוכה לאורך מאות ק"מ ולכן צריך מקור ייצור מקומי. אבל יש התנגדות לתחנת כוח ליד הבית ויד התנגדות להקמת קווי הולכה. ולכן חושב שזה יהיה לא סביר למכור את רידינג עם הכפלת כוח הייצור המתוכנן שם, ואולי תהיה דחייה"

 

מה המחליף שלך צריך לעשות מחר בבוקר? 

"להשלים אמות מידה לסחר במשק החשמל. ולקבוע מי אחראי על הרשת הארצית ברמת הניתוק של הלקוח הבודד, שיהפוך למוכר וקונה. משימה שנייה תהיה לבנות במשק את התוכניות כמה להפיק ומאילו מקורות כולל לסדר רגולציה מי ינהל את הטעינה והאגירה של החשמל".

 

לאיפה אתה הולך?

אילת צוחק. "אין לי תוכניות קונקרטיות, אני הולך הביתה לצינון ולהיות עם תינוקת חדשה שנולדה לפני מספר ימים. מאמין שאחזור בעתיד לממשלה ואתרום שם כי אני חושב שלעבוד שם זה הכי מעניין והכי חשוב. וכנראה שהוא יידחה לא בגלל מישהו אלא כי צריך להחליט וזה יתעכב".

 

 

x