שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

פרשנות

האם מי שנפסל כמנכ"ל נמל ת"א יכול לעמוד בראש ענף התעופה?

הוועדה לבדיקת מינויים לא תוכל לאשר את מינויו של דני בנלולו ליו"ר רש"ת בגלל היעדר כישורים. במקרה כזה, מירי רגב עשויה להכשיר את המינוי דרך הממשלה

אדריאן פילוט 08:0730.06.20

לשרת התחבורה מירי רגב יהיה קשה מאוד להשיג את מבוקשה ולמנות את דני בנלולו, ח"כ לשעבר מטעם הליכוד, לאחד התפקידים החשובים ביותר במגזר הציבורי – יו"ר רשות שדות התעופה (רש"ת).

 

הסיבה לכך היא מינוי דירקטור, לרבות יושב ראש דירקטוריון, חייב לעבור את אישורה של הוועדה לבדיקת מינויים בחברות ממשלתיות, המוכרת יותר כוועדת גילאור (על שמה של בלהה גילאור העומדת בראשה).

 

דני בנלולו ומירי רגב. על תעופה לא מהמרים דני בנלולו ומירי רגב. על תעופה לא מהמרים צילומים: אבי רוקח, אלכס קולומויסקי

 

סעיף 18 לחוק החברות קובע באופן ברור ושאינו משתמע לשתי פנים כי "מצאה הוועדה לבדיקת מינויים כי למועמד לכהונת דירקטור, יושב ראש דירקטוריון או מנהל כללי בחברה ממשלתית, יש זיקה אישית, עסקית או פוליטית לשר משרי הממשלה, לא תמליץ על מועמדותו זולת אם מצאה כי יש לו כישורים מיוחדים בתחומי פעולתה של החברה, או שקיימים לגביו שיקולים של כשירות מיוחדת אחרת בנוסף לתנאי הכשירות הנדרשים לפי חוק זה לאותה כהונה".

 

כאן נשאלות שתי שאלות עקרוניות: האחת, האם יש בין רגב לבנלולו זיקה אישית או פוליטית כאשר החוק קובע גם כי "לא יראו בחברות במפלגה כשלעצמה זיקה אישית או פוליטית".

 

השאלה השנייה מהותית יותר. אם חברי ועדת גילאור יחליטו שרגב ובנלולו מקורבים, יהיה עליהם להשתכנע שלבנלולו יש כישורים מיוחדים או ידע כה רחב בתחום התעופה והניהול עד כדי כך שתהיה זו בכייה לדורות עבור אזרחי ישראל לפספס איש כמוהו.

 

גם כאן מדובר במשימה קשה עבור מירי רגב. ב־2012 נבחר בנלולו לכהן כמנכ"ל נמל תל־אביב, אך נפסל מאוחר יותר בגלל היעדר כישורים. נמל תל אביב הוא, כידוע, לא נמל "אמיתי" כמו נמל חיפה אלא מרכז בילוי וקניות. חברי הוועדה סברו שגם את זה הוא אינו מסוגל לנהל.

 

מאז, בנלולו לא הצליח להשיג משרה נחשקת, לא במגזר הפרטי ולא במגזר ציבורי, כך שאין עדות לכך שכישוריו התפתחו באופן מרשים לאורך השנים. גם משרתו המפנקת כנציג קק"ל בבלגיה ובלוקסמבורג לא תרמה לו ידע וניסיון ניהולי, ודאי שלא בסוגיות הקשורות לתעופה.

 

כעת רגב מבקשת למנותו כיו"ר הרשות שמנהלת אחד הנכסים היקרים ביותר של המדינה ומאופיינת גם בוועד עובדים מיליטנטי.

 

יו"ר רש"ת הוא תפקיד חשוב בימים כתיקונם, קל וחומר בימי הקורונה. תקופה זו מהווה הזדמנות פז לבצע רפורמות מבניות ובמקביל לחזק את התשתיות הלאומיות. יש בעיה בכל התשתיות הלאומיות, לרבות בתעופה. כבר חצי שנה שנתב"ג הגיע לקיבולת מלאה וצריכים לחשוב על העתיד.

 

"מאז 2003 ההשקעה בתשתיות בישראל כאחוז מהתוצר נמוכה באופן רציף ועקבי לעומת ממוצע מדינות ה־OECD שמתאפיינות גם באיכות תשתיות יותר טובה. 17 שנה אנו משקיעים פחות מהן, והתשתיות שלנו יותר גרועות משלהן", אמר ל"כלכליסט" אבי בן בסט, לשעבר מנכ"ל האוצר ומי שעמד באינספור ועדות ממשלתיות העוסקות ברפורמות מבניות במגוון רחב של תחומים.

 

מטבע הדברים, יו''ר רש"ת חייב להיות האיש המתאים לאתגרים הרבים שעומדים בפניו ולנהל את האסטרטגיה לשנים הבאות באחד התחומים שצפוי לעבור תהפוכות רבות.

 

לא נראה כי בנלולו הוא האיש הנכון לתפקיד. מוטב שרגב תבין זאת, ויפה שעה אחת קודם. מהיכרות עם הנפשות הפועלות, היא עלולה להפעיל סעיף בחוק הקובע כי אם הוועדה לבדיקת מינויים החליטה שלא להמליץ על מינויו של מועמד, "רשאי השר להגיש השגה על ההחלטה שתידון במליאת הממשלה".

x