$
בארץ

אושר בכנסת: יוגדל הקנס על נסיעה ברכב דיזל מזהם

על פי הצו החדש, הקנס על נהיגה ברכב מזהם שאינו מסומן בתווית ייעודית נקבע על 500 שקל ליחיד ועל אלף שקל לתאגיד, עם כפל קנס במקרה של עבירה חוזרת. על הפעלת רכב כבד ישן ללא מסנן חלקיקים יעמוד הקנס ליחיד על 3,000 שקל ועד 6,000 לתאגיד

ליאור גוטמן 14:1422.06.20

ועדת החוקה אישרה היום תיקון לסך הקנסות שיוטלו על מכוניות בעלי מנוע דיזל שיוגדרו כמזהמים את הסביבה. על פי הצו החדש, הקנס על נהיגה ברכב מזהם שאינו מסומן בתווית ייעודית נקבע על 500 שקל ליחיד ועד אלף שקל לתאגיד, עם כפל קנס במקרה של עבירה חוזרת. על הפעלת רכב כבד ישן ללא מסנן חלקיקים יעמוד הקנס ליחיד על 3,000 שקל ועד 6,000 לתאגיד, כשגם פה יוחל כפל קנס על עבירה חוזרת.

 

לפי הוועדה בשנת 2008 חוקקה הכנסת את חוק אוויר נקי ובעקבותיו הותקנו תקנות שהתמקדו בחובות הרישוי לרכבים מזהמים ולזיהום אוויר בכלי רכב. ב-2018 הוסיפה ועדת הפנים והגנת הסביבה הסדרים המחייבים סימון של רכב מזהם בתווית, התקנת מסנני חלקיקים ברכב כבד ישן ואיסור על הסרת מסנן חלקיקים. הבוקר ביקש שר המשפטים, בהסכמת השרה להגנת הסביבה, לקבוע כעבירות קנס שתי עבירות לפי תקנות אוויר נקי.

 

רכב מזהם רכב מזהם צילום: שאטרסטוק

 

"כשאנחנו מאשרים קנסות זה רק במצב אין ברירה כדי למנוע עבריינות בתחום. כאן המדינה הבינה שיש אנשים שקשה להם להחליף את הרכב ונדרש מהלך משולב כדי להפחית את זיהום האוויר. בעבר בעידוד גריטה הצליחו להוריד 22,000 כלי רכב. למה לא ללכת על מבצע גריטה נוסף לרכבי דיזל אם לא גם לרכבי בנזין מזהמים?", שאל יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה), ודרש מהממשלה להחזיר את תכנית עידוד הגריטה.

 

אמיר זלצברג מנהל אגף תחבורה במשרד להגנת הסביבה, חידד ש"אנחנו עוסקים בזיהום אוויר שהוא גורם הסיכון הסביבתי המשמעותי ביותר לבריאות הציבור. בריכוזי אוכלוסין הבעיה החמורה היא רכבי דיזל שאחראים ל-80% מהזיהום הנפלט מכלי רכב. היום מדובר על 40,000 כלי רכב דיזל מתוך 3.5 מיליון כלי רכב בישראל וזו אוכלוסייה שמצטמצמת. כלי רכב מזהמים מסומנים בתווית על שמשת החלון. רשויות מקומיות כמו חיפה וירושלים (כרגע במרכז ובהמשך בכל העיר) מגבילות את כניסת הרכבים המזהמים".

 

 בהתייחסו להצעת יו"ר הוועדה לעידוד הגריטה אמר כי בין 2010 ל-2013 הופעלה תוכנית לעידוד גריטה, באמצעותה נגרטו 22,000 כלי רכב והסביר כי "כיום אין כמעט רכבים ללא ממיר קטליטי ולכן עידוד הגריטה מתמקד ברכבי דיזל כבדים ולא למכוניות בנזין, בעיקר משיקולים תקציביים".

 

x