$
בארץ

דיווח שוטף

משרד הבריאות: 288 חולי קורונה נוספים אובחנו מאתמול

שכונת עג'מי ביפו, ערערה בנגב ורהט יוכרזו כאזורים מוגבלים; קבינט הקורונה אישר את חזרת הרכבת מיום שני הקרוב; מניין חולי הקורונה במערכת החינוך עלה ל-654; מפקד פיקוד דרום וראש העיר באר שבע ייכנסו לבידוד לאחר שבאו במגע עם חולה קורונה; רופאים בכירים: "היה צריך לפתוח את הרכבת לפני החתונות"

כלכליסט ו-ynet 23:2717.06.20

נגיף הקורונה - תמונת מצב בארץ ובעולם

 

 

 

23:00 - נתניהו אישר קיום אירועי תרבות עם קהל של 250 משתתפים

 

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הבריאות יולי אדלשטיין ושר התרבות והספורט חילי טרופר, בתיאום עם המל"ל, סיכמו כי ענף התרבות ייפתח מיידית לאירועים של 250 איש. אירועים גדולים יותר, עם קהל של עד-500 בני אדם, יתקיימו בכפוף לאישור מנכ"ל משרד התרבות והספורט.

 

 

מחאת שחקני צוותא מחאת שחקני צוותא צילום: מאיה שחל נחום

 

 

22:10 - מניין חולי הקורונה במערכת החינוך עלה ל-654

 

משרד החינוך מעדכן כי מניין חולי הקורונה במערכת החינוך עומד עד כה על 654 תלמידים ואנשי הוראה. 177 בתי ספר נסגרו בשל התפרצות מקרי הדבקה, ו-23,442 תלמידים ומורים נתונים בבידוד מניעתי.

 

 

19:35 - משרד הבריאות: 288 חולי קורונה נוספים אובחנו מאתמול

 

משרד הבריאות מעדכן כי מאתמול אובחנו 288 חולי קורונה נוספים - המשך מגמת העלייה המדאיגה מתחילת החודש. חרף העלייה במספר החולים, לא נרשם שינוי במספר המונשמים לעומת אתמול, והוא עומד על 29. מספר החולים הפעילים בישראל עומד על 3,993, ומספר המתים עומד על 303. נציין כי לאחרונה שיעור המחלימים היומי ירד, ומשרד הבריאות לא סיפק הסברים לכך.

 

19:10 - קבינט הקורונה אישר את חזרת הרכבת מיום שני הקרוב

 

קבינט הקורונה אישר להחזיר את רכבת ישראל לפעילות כבר ביום שני הקרוב. ההחלטה התקבלה בפגישה בה נכחו רה"מ נתניהו ושרת התחבורה מירי רגב. כזכור הפעלת החברה נדחתה כבר 4 פעמים, פעמיים בחודש מאי ופעמיים בחודש יוני.

 

עם זאת, חזרת הרכבת לא תהיה מלאה והיא תופעל תחת הגבלות. כך למשל מספר הנוסעים בכל נסיעה יוגבל, והם יצטרכו להנפיק שובר באתר חברת הרכבת או באינטרנט. השובר לא יחליף את כרטיס הנסיעה אלא יהווה רק אישור לעלות לקרון, כאשר התשלום יתבצע בנפרד. לפיכך שתי נסיעות או יותר יחייבו בשני שוברים, וברכבת מפצירים בציבור לתכנן את הנסיעה מראש.

  

רכבת ישראל רכבת ישראל צילום: דוברות רכבת ישראל

 

 

17:55 - שכונת עג'מי ביפו, ערערה בנגב ורהט יוכרזו כאזורים מוגבלים

 

בהתייעצות בין ראש הממשלה לשרים הבכירים הוחלט היום (רביעי) להכריז על שכונת עג'מי ביפו, על ערערה שבנגב ועל רהט כאזורים מוגבלים. על פי ההחלטה, יימנעו ביישובים הללו התקהלויות של יותר מעשרה בני אדם וייסגרו בתי הספר. ההחלטה התקבלה בהתייעצות בין ראש הממשלה לבין שרי הביטחון, פנים, בריאות, אוצר, ביטחון פנים והמל"ל.

  

ההחלטה מגיעה בצל הזינוק במספר הנדבקים בשבועות האחרונים. לפי העדכון האחרון מהבוקר של המטה לביטחון לאומי, אתמול אובחנו עוד 299 נדבקים בסך הכול - הנתון היומי הגבוה ביותר מאז 23 באפריל, אז אובחנו 305 חולים חדשים. מאז תחילת חודש יוני אובחנו בישראל 2,566 חולי קורונה חדשים. מדובר בממוצע של כ-160 חולים חדשים ביום. לשם השוואה, בכל חודש מאי אובחנו בישראל 1,186 חולי קורונה חדשים.

  

מספר החולים הפעילים בקורונה עומד כעת על 3,875. 37 מאושפזים במצב קשה, מהם 26 מונשמים. מניין המתים עומד על 303. אתמול בוצעו 11,971 בדיקות. מאז התפרצות הנגיף בישראל אובחנו בסך הכול 19,637 חולים ונשאים מאומתים, והחלימו 15,459.

 

 

רהט רהט צילום: ישראל יוסף

 

 

17:15 - רופאים בכירים: "היה צריך לפתוח את הרכבת לפני החתונות"

 

ד"ר ערן רוטמן, מנהל מחוז שרון-שומרון בקופת החולים כללית, ופרופ' סיריל כהן, ראש המעבדה לאימונותרפיה באוניברסיטת בר אילן, מתחו היום (ד') ביקורת על מתווה החזרה לשגרה בצל משבר הקורונה. "סדר החשיבה של מקבלי ההחלטות היה צריך להיות שונה - לפתוח את הרכבת ואת אירועי התרבות לפני קיום החתונות. במקומות האלה יש שליטה", אמרו בראיון לאולפן ynet.

 

ד"ר רוטמן הסביר: "בכל המקומות האלה, באולמות התיאטרון והקולנוע למשל, ניתן לשלוט על סדרי הישיבה ועל כניסת האנשים, מודדים חום וכן הלאה. להבדיל, בחתונות ההמונים רוקדים ביחד בצפיפות. ראינו את זה בבאקה אל-גרבייה, שם ההתפרצות החלה מחשיפת אנשים לחולה בחתונה".

  

פרופ' כהן הסכים עם הדברים: "צריך פה הרבה יותר שיקול דעת, זו לא חוכמה סתם לפתוח. מספרי התחלואה בקורונה הם תוצאה של מה שקרה לפני עשרה ימים או שבועיים. באמת צריך לפעול בצורה יותר מתונה והגיונית".

 

ד"ר רוטמן מתח כאמור ביקורת על התנהלותם של מקבלי ההחלטות: "בהתחלה הם פעלו מתוך מדיניות של הפחדה, מדיניות שלא הגיעה מהיבט של רציונל אמיתי. כששיטחו את עקומת התחלואה בארץ, ובאמת הייתה ירידה במספרים, זה נתן תחושה בקרב מקבלי ההחלטות של 'יואו, עשינו את זה', ואז בגדול פיזרו את כל הקבוצות של הגורמים הללו".

  

לדבריו, "כולם צריכים לשוב לחשיבה הגיונית ומנוהלת יותר של כל התהליך - בלי לסגור את המשק. להפך, צריך לפתוח את המשק ולאפשר לדברים להתנהל בצורה סדורה תוך שמירה על הכללים וכמובן תוך אחריות אישית של כולם".

 

 

ד"ר ערן רוטמן, פרופ' סיריל כהן ד"ר ערן רוטמן, פרופ' סיריל כהן צילום: ירון ברנר, באדיבות הלית כהן

 

15:00 - 100 מיליון שקל להטמעת טכנולוגיות ייצור מתקדמות בתעשייה

 

משרד הכלכלה והתעשייה יקצה 100 מליון שקל להטמעת טכנולוגיות ייצור מתקדמות בתעשייה. הרשות להשקעות במשרד תקצה את התקציב במהלך שנת 2020, במסלול מהיר לחברות במשבר. המטרה היא לתמוך במעבר לדיגיטציה ואוטומציה של תהליכי הייצור במפעלים בכל הארץ. המדינה תשתתף בסיוע כספי של 15% עד 30% מההשקעה, לפי גודל המפעל ואזור הפיתוח בו הוא נמצא.

(נווית זומר)

 

14:40 - לשכת מארגני תיירות נכנסת פנתה לרה"מ: דורשת להאריך את תוכנית החל"ת לעובדים

 

לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל פנתה לרה"מ בנימין נתניהו עם מספר דרישות, ובראשן הדרישה להארכת תוכנית החל"ת הקיימת לעובדים. עוד הם דורשים: הוספת תוכנית חל"ת מקצועית וייעודית המותאמת לשלושה חודשים נוספים; עדכון תנאי קרן השיווק לתמיכה מ-50% ל-75%; מתן תקציב תמיכה במסגרות עסקיות שפעילותן מוקפאת, כפי שניתן בתחילת המשבר (ארנונה וכו'); קביעה מיידית של תאריך יעד לפתיחת השמים ב-1 לספטמבר, תלוי בשיקולי מערכת הבריאות; גיבוש נוהל להאצת החזרת קבוצות תיירים מאורגנות לישראל על ידי סבסוד הוצאות התפעול לקבוצות תיירים; וגיבוש נוהל רשת בטחון ותמיכה בקיום כנסים וסיורי תמריץ בינלאומיים בישראל

 

יו"ר הלשכה דני אמירה קרא במכתב להצלת ענף התיירות הנכנסת לישראל, המייצר 8 מיליארד שקל הכנסות בשנה למדינה - 40% מסך כל ההכנסות מתיירות נכנסת. לדבריו, "חוסר המעש של הממשלה בנושא ואי נקיטת פעולות תקציביות הכרחיות לשעה זו דוחקות את מארגני התיירות הנכנסת לישראל אל תהום החידלון הכלכלי. מדובר ב-140 החברות העסקיות של מארגני התיירות הנכנסת לישראל ועובדיהן, שבעל כורכן חדלו מכל פעילות ויהיו האחרונים לחזור למעגל החיים הכלכליים במשק".

 

לפי נתוני ההתאחדות התיירות המאורגנת לישראל, ההתאחדות מייצרת באופן ישיר כ-40 אלף מקומות עבודה, ותורמת תעסוקה והכנסות ללמעלה מ-150 אלף איש נוספים. בשנת 2018 ביקרו בישראל 1.255 מיליון תיירים בטיולים מאורגנים, למעלה מ-80% מתוכם נוצרים - ובהם קרוב ל-38% אוונגליסטים.

(נווית זומר)

 

14:10 - מפקד פיקוד הדרום נחשף לחולה קורונה וייכנס לבידוד

 

מפקד פיקוד הדרום, אלוף הרצי הלוי, וקצינים נוספים בפיקוד ייכנסו לבידוד. זאת לאחר שהשתתפו בדיון מבצעי בשבוע שעבר, שבו השתתף אדם שאובחן הבוקר כחולה קורונה. מוקדם יותר נכנס לבידוד אלוף תמיר ידעי, שאמור היה להתחיל היום את תפקידו כמפקד פיקוד המרכז.

(יואב זיתון)

 

12:30 - לאחר שנפגש עם חולה קורונה: ראש העיר באר שבע נכנס לבידוד

 

ראש העיר באר שבע, רוביק דנילוביץ', הודיע כי הוא נכנס לבידוד מכיוון שנפגש לפני שמונה ימים עם אדם שאובחן כחולה קורונה.

(ריקי כרמי)

 

11:30 - הקורונה במערכת החינוך: 177 מוסדות סגורים, 22,738 תלמידים ומורים בבידוד

 

משרד החינוך עדכן כי נכון לעכשיו 635 תלמידים ועובדי הוראה חולים בקורונה. 177 בתי ספר וגני ילדים סגורים. 22,738 תלמידים ועובדי הוראה נמצאים בבידוד.

 

10:50 - רשות המסים לא תגבה מע"מ על המענק השלישי

 

רשות המסים הודיעה הבוקר (ד') רשמית כי יתוקן החוק כך שלא ייגבה מע"מ מהפעימה השלישית. לאחר שהועלו מספר חששות כי נוסח החלטת הממשלה שאיפשר את חלוקת הפעימה השלישית של המענקים גורר תשלום מע"מ על המענק, רשות המסים הודיעה היום רשמית כי יתוקנו התקנות כך שלא ייגבה מע"מ, זאת לאחר שהבהירה מספר פעמים בשבועות האחרונים כי לא תגבה מע"מ על המענקים. התיקון יבהיר כי המענק אינו חלק ממחיר עסקאותיו של העסק ולכן לא חייב במע"מ.

 

מדובר במענק שזכה לכינוי מענק השתתפות בהוצאות (מענק שנע בין 700 שקל ל-400 אלף שקל) עבור עסקים עם מחזור של עד 20 מיליון שקל,

 

במקביל, הוארכה האפשרות להוציא חשבונית עבור קבלת המענק למענק עד ה-23 ביוני, יום שלישי הבא. עסקים שכבר הוציאו חשבונית יוכלו להוציא לרשות המסים הודעת זיכוי לפי החוק.

(עמרי מילמן)

 

 9:36 - המספר הגבוה מאז אפריל: 299 נדבקו בקורונה אתמול

 

מספר החולים הפעילים בקורונה עלה ל-3,875 אחרי שמאז אתמול אובחנו 299 נדבקים בסך הכול. כך עדכן הבוקר (ד') המטה לביטחון לאומי. 37 מהחולים מאושפזים במצב קשה, מהם 26 מונשמים. מניין המתים עומד על 303. אתמול בוצעו 11,971 בדיקות. מאז התפרצות הנגיף בישראל אובחנו בסך הכל 19,637 חולים ונשאים מאומתים, והחלימו 15,459.

 

מדובר במספר המאובחנים הגבוה ביותר מאז 23 באפריל, אז נמצאו 305 חולים חדשים. מאז תחילת חודש יוני אובחנו בישראל 2,566 חולי קורונה חדשים. מדובר בממוצע של כ-160 חולים חדשים ביום. לשם השוואה, בכל חודש מאי אובחנו בישראל 1,186 חולי קורונה חדשים.

 

בינתיים, על רקע העלייה בתחלואה בקורונה, קבינט הקורונה יתכנס הערב ב-17:30. שר האוצר ישראל כץ הודיע כי ידרוש בישיבה פתיחה מלאה ומיידית של עולם התרבות וכן פתיחה של רכבת ישראל. בשבוע שעבר החליט קבינט הקורונה להקפיא את המשך ההקלות בענפי המשק למעט אולמות השמחה לחתונות, בר ובת מצווה, וברית מילה.

 

בדיקת קורונה בדיקת קורונה צילום: איי אף פי

בעוד שבחודשים הראשונים של התפרצות הקורונה בישראל, המוקדים היו כמה שכונות בירושלים, בני ברק, כמה שכונות בבית שמש, דיר אל אסד וחורה – נראה כי מפת התחלואה השתנתה מכמה בחינות – מוקדי התחלואה והפיזור שלהם. מנתונים שהתפרסמו אתמול עולה כי העיר שבה אובחנו הכי הרבה חולים החודש היא תל אביב ואחריה ירושלים.

 

בבני ברק, שעליה הוטל סגר בחודש אפריל, אובחנו מתחילת החודש 161 חולים. ברהט אובחנו 120 חולים חדשים ומספר החולים בעיר כמעט שילש את עצמו מאז סוף מאי.

 

מוקדים נוספים שבהם נמצאו עשרות חולים מתחילת החודש הם: באר שבע (77), פתח תקווה (74), נתניה (58), אשדוד (57), חולון (53), ראשון לציון (52), חיפה (50), בת ים (49), חורה (45), שדרות (45), צפת (40), אלעד (36) ובית שמש (33)

 

מנגד, יש יישובים שבהם לא התגלה החודש ולו חולה אחד. מדובר בין היתר בדיר אל אסד, שעליה הוטל סגר בחודש אפריל, טמרה, מעלה אדומים, נוף הגליל, סכנין וקריית ים.

 

אחד הנתונים המדאיגים ביותר הוא קצב הגידול של החולים. בכל חודש מאי אובחנו ברחבי הארץ 1,186 חולים חדשים ואילו המספר במחצית חודש יוני גבוה פי 2. כלומר, אם המגמה תימשך מספר החולים בחודש יוני יהיה לפחות פי 4 מהמספר במאי.

 

פקיעת תוקפן של התקנות לשעת חירום, שנחשפה ב-ynet, הובילה לכך שבמהלך אתמול המשטרה לא חילקה כלל דו"חות בגין הפרת הצווים לבלימת התפשטות הנגיף קורונה. עם אישור הארכת החוק, הוא נכנס שוב לתוקפו מחר ב-06:00 בבוקר.

  

אלוף תמיר ידעי - שאמור היה להתחיל הבוקר את תפקידו כאלוף פיקוד המרכז - ייאלץ להיכנס לבידוד לאחר שנחשף לחולה קורונה. טקס החלפת מפקד המרכז לאימוני יבשה שעתיד היה להיערך היום, יידחה לאור כניסתו לבידוד של המפקד הנכנס, תת-אלוף דוד זיני לבידוד.

(אדיר ינקו וירון דרוקמן, ynet)

 

7:30 - האכיפה מתחדשת

 

אחרי יום שבו לא חולקו דו"חות בגין הפרת הצווים לבלימת התפשטות נגיף הקורונה, היום (רביעי) ב-06:00 נכנסו שוב לתוקף התקנות לשעת חירום, שכפי שנחשף ב-ynet פקעו אתמול. אמש הושלמה החקיקה בכנסת הושלמה. קבינט הקורונה צפוי להתכנס היום אחר הצהריים, ולמרות העלייה במספר הנדבקים, שורת שרים ובראשם שר הבריאות יולי אדלשטיין ושר האוצר ישראל כץ, תומכים דווקא בהמשך ההקלות במשק, בדגש על חידוש הרכבות ופתיחת אירועי התרבות. לדברי שרים בממשלה, מי שבולם את ההקלות הללו הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו.

 

נכון לעכשיו, פתיחת הרכבת ואירועי התרבות כלל אינם מופיעים בסדר היום של קבינט הקורונה. שרים ינסו לעלות את העניין לדיון אך לא בטוח שנתניהו יסכים. יש שרים שמעריכים כי אם נתניהו אכן לא יאפשר דיון, זאת למעשה הדרך שלו לחמוק מקבלת החלטה לא פופולרית.

 

עמדתו של שר הבריאות אדלשטיין לכאורה מפתיעה: הוא תומך בפתיחת הרכבת בהתאם למתווה שהתקבל וכך גם לגבי אירועי התרבות. הגישה שלו היא המשך ההקלות מול אכיפה קפדנית כדי לאפשר פתיחה של כמה שיותר מענפי המשק. אדלשטיין מודע לכך שכאשר הרכבת סגורה יש עומס ניכר על האוטובוסים, מה שמגביר את הסיכון. בנוסף, פתיחת הרכבות עם רישום מוקדם - יאפשר יכולת טובה יותר לעקוב אחר שרשראות הדבקה, ובמקום להכניס רכבת שלמה לבידוד, אם יתגלה חולה קורונה – ניתן יהיה להכניס לבידוד רק את מי שישבו לידו ברכבת.

 

גם שר האוצר כץ מציג עמדה דומה וכמוהו שרים נוספים בקבינט הקורונה. אחד השרים אמר: "אם נשאיר את ענף התרבות סגור יהיו פה התאבדויות של אנשים. אפשר לקחת סיכון מבוקר ולהגביר את האכיפה". נתניהו צפוי להיפגש היום גם עם נציגים של מחאת התרבות שמצפים לתשובות.

 

אכיפה אכיפה צילום: דוברות המשטרה

יש לציין כי בישיבת קבינט הקורונה בשבוע שעבר הוחלט על סגרים על יישובים אדומים, והשרים דיברו במפורש על שכונות בדרום תל אביב ויישובים בדואיים בדרום. ואולם, ההחלטה לא יצאה לפועל, ובשבוע האחרון ישנה עלייה בתחלואה והתפזרות בכל רחבי הארץ – שהופכים את הסגרים לכמעט בלתי אפקטיביים. הכלי היחיד שנותר כעת בידי הממשלה הוא הגברת האכיפה. החזרת הסגרים אינה עומדת על הפרק – למרות שהנתונים מדאיגים מאוד.

 

הרכבת סגורה והעומסים באוטובוסים נמשכים: "זה אבסורד"

 

מי שצפוי לשחק תפקיד מכריע בהחלטת נתניהו לגבי הרכבת הוא המטה לביטחון לאומי (מל"ל) שעדיין לא הציג את המלצתו בנושא. אך גם אם המל"ל יחליט להמליץ על הפעלת הרכבת, הרי שזו לא תחזור לפעילות לפני יום שני הבא. במשרד התחבורה, שם תומכים בהחזרת הרכבות, לא יפעילו אותן ביום ראשון העמוס כדי לא להרתיע את אנשי משרד הבריאות והמל"ל בתמונות המוכרות של מאות נוסעים נדחסים לתוך הקרונות ושל אחרים מתגודדים ברציפים. במקביל, נערכו אתמול סימולציות שבמסגרתן מופעלות כל הרכבות הריקות.

 

במשרד התחבורה נערכים להפעלת הרכבות במתכונת של 500 נוסעים בכל רכבת, כשאלו יצטרכו להזמין כרטיסים עד 48 שעות מראש. המערכת לרכישת הכרטיסים פותחה על בסיס מערכת אחרת להזמנת מקום שמור. בחברה עמלים בנוסף על קמפיין שיבהיר לציבור את השינויים המרכזיים בהפעלת הרכבות ובתוך כך, כתוצאה מהקטנת מספר הנוסעים, גם את האפשרות שלפיה לא יהיו די כרטיסים לכולם.

 

רכבת ישראל רכבת ישראל צילום: עופר צור

 

 

הפעלת הרכבת צפויה להפחית עומסים מקווי האוטובוסים שמשרד התחבורה נכשל בהפעלתם. ואולם, כלי התחבורה הציבורית לא יצליחו לעמוד בביקושים כעת, לאחר שהם בקושי מצליחים לעשות זאת בזמן שגרה. לפי המתווה המתגבש להפעלת הרכבת, לא תופעל מסילת השרון לפחות עד תחילת חודש יולי ונסיעות מצפון לדרום אחרי השעה 21:00 ובסופי השבוע, ייקטעו בין תחנות בית יהושע לתל אביב סבידור מרכז, כשעדיין לא ברור האם ובאיזו תדירות יופעלו היסעים בין התחנות. 

 

בינתיים, העומסים בתחבורה הציבורית ופקקי התנועה ברחבי הארץ נמשכים. אסף בכור נהג לנסוע מדי יום ברכבת מביתו בעתלית למקום עבודתו בתל אביב, נסיעה שאורכת פחות משעה. הפסקת תנועת הרכבות האריכה משמעותית את דרכו: "מאז שהרכבת הושבתה אני נאלץ לצאת ב-5 וחצי בבוקר כדי לנסוע שעה וחצי. אם אני יוצא קצת יותר מאוחר זה לוקח יותר משעתיים בגלל פקקים מטורפים בכבישים".

 

על ההחלטה שלא להפעיל את הרכבת אמר: "אני חושב שזה אבסורד. אין שום שיקול הגיוני שאני חושב עליו, אולי שיקולים פוליטיים או זרים אבל דאגה לציבור בטח לא עומדת שם. יש כל כך הרבה מקומות צפופים ומשביתים דווקא שירות כזה שאנשים תלויים בו לפרנסתם, זה פשוט לא מובן".

 

יקיר עשוש מנתיבות תלוי גם הוא ברכבת בשגרת יומו על מנת להגיע למקום עבודתו בבאר שבע: "כששכרנו דירה היה לי חשוב שתהיה קרובה לרכבת. עם חזרת המשק גם אני התבקשתי לחזור למשרד ואני מבזבז בערך שלוש שעות נהיגה בכל יום ומעל אלפיים שקל רק על הנסיעות האלו". לדבריו, גם שירות האוטובוסים לא מהווה פתרון שכן היה עליו להחליף שלושה קווים על מנת להגיע למחוז חפצו: "אלו פשוט שעות של עצבים ותסכול".

 

שרון, עצמאית מפרדס חנה, בחרה שלא לצאת לעבודה שרובה מתנהלת בתל אביב והסביבה: "נסיעות לוקחות לי שש שעות ביום אז ויתרתי. אין לי רכב ויש לי נכות נפשית ולכן הנסיעה ללא רכבת הופכת מסורבלת, ארוכה ורצופת חרדות".

 

שרון מספרת: "במקרה אחד עמדתי שעתיים בתחנה כי אוטובוסים לא עצרו (852, 825). נאלצתי לשלם על מונית בסך 50 שקלים לתחנה הראשונה של הקו כדי להבטיח עלייה. בהזדמנות אחרת חיכיתי שעתיים בשעות הלילה ל-852 שלא עצר וכמעט ונשארתי לישון ברחוב. אני מצמצמת את פעילות חיי בגלל חוסר ברכבת. לרוב האוטובוסים צפופים, התחנות עמוסות, אנשים רבים עם נהגים ומתעכבים בדרך, הכביש פקוק והנסיעה מאוד לא נעימה בלשון המעטה".

 

שמרית נוטמן, מנכ"לית ארגון 15 דקות, אמרה בתגובה: "בעוד שברחבי העולם תנועת הרכבות לא הושבתה כלל בתקופת הקורונה, וגם במקומות שהושבתה - היא חזרה לסדרה בשבועות האחרונים - מדינת ישראל מובילה קו מבולבל לחלוטין בנוגע להחזרת הרכבת. תחת מעטה של דאגה לשלום הציבור, היא גורמת להתקהלויות גדולות בתחנות האוטובוסים ולהגדלת סיכויי ההידבקות של נוסעי התחבורה הציבורית. כל מי שחשב לברוח לרכב הפרטי - גילה את הכבישים העמוסים שכבר הגיעו ל 100% מהתפוסה שלהם בהשוואה לימי טרום קורונה, לפי נתונים שפרסמה waze המצב רק הולך להחמיר. מאות אלפי נוסעי הרכבת קוראים לממשלה להתעשת ולהחזיר שירות סדיר של רכבות כבר בימים הקרובים".

 

כאמור, כמעט יממה אחרי שפג תוקפן של התקנות לשעת חירום, אישרה אמש מליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את החוק להארכת הסדרי האכיפה של עבירות הקורונה. הצעת החוק אושרה בתמיכת 10 חברי כנסת וללא מתנגדים. 

 (איתמר אייכנר, אסף זגריזק ומורן אזולאי)

x