$
בארץ

ישראל כץ נכנס לתפקיד המבוגר האחראי בליכוד מול מיקי זוהר

"בכוונתי לקדם תחרות במשק כאמצעי חשוב להגברת הצמיחה והורדת יוקר המחיה", צייץ שר האוצר כמה שעות לפני שוועדת השרים לחקיקה החליטה לדחות בשבועיים את המשך הדיון על הצעת החוק של זוהר

צבי זרחיה 07:1415.06.20
 שר האוצר ישראל כץ (הליכוד) שידר אתמול בהחלטתו להתנגד להצעת חוק שתמנע מחברות כרטיסי האשראי לפעול בשוק הביטוח שהוא מעדיף את הציבור על פני 1,000 סוכני ביטוח שהתפקדו לליכוד.

 

"בכוונתי לקדם תחרות במשק כאמצעי חשוב להגברת הצמיחה והורדת יוקר המחיה. הצעת החוק של מיקי זוהר למנוע מחברות כרטיסי האשראי לפעול בשוק מהווה ניסיון לחסום תחרות ולסייע לחברות הביטוח על חשבון הציבור הרחב ודינה להידחות". כך צייץ אתמול כץ כמה שעות לפני שוועדת השרים לחקיקה החליטה לדחות בשבועיים את המשך הדיון בהצעת החוק של מיקי זוהר (הליכוד), ושלחה אותו לקיים הידברות עם הגורמים המקצועיים שמתנגדים להצעתו.

 

מימין יו”ר הקואליציה מיקי זוהר ושר האוצר ישראל כץ מימין יו”ר הקואליציה מיקי זוהר ושר האוצר ישראל כץ צילום: עומר מסינגר, אלכס קולומויסקי

 

מיישר קו עם הרגולטורים

 

התנגדותו של כץ, כמו גם ההתנגדות שהובעה להצעת החוק בכחול לבן, מאותתות על כך שסיכוייה להתקדם במסלול החקיקה קלושים. כץ הבין שמבחינה ציבורית ופוליטית, בתקופה שבה מיליון מובטלים במשק ורבבות עסקים ועצמאים קורסים או לא יודעים כיצד לגמור את החודש - מוטב לו לפעול למען הצרכנים, ולא עבור קבוצת מתפקדים במפלגה.

 

כץ השואף בבוא העת להחליף את נתניהו כראש הממשלה, סבר על פי הערכות, שאם ייתן את ידו לקידומה של הצעת החוק, יעורר כנגדו זעם ציבורי וביקורת רבה שהיתה מקרינה גם על מעמדו הציבורי כשר אוצר, ועל הליך הצעת תקציב המדינה וחוק ההסדרים שיוביל בקרוב.

 

בנוסף, כל הרגולטורים התנגדו להצעת החוק: רשות שוק ההון, אגף תקציבים, בנק ישראל ורשות התחרות. אילו היה כץ תומך בהצעת החוק, הוא היה מתנגש עם הפקידות המקצועית הבכירה ומפסיד נקודות בציבור.

 

המהלך שנקט כץ פתח מלחמה בינו לבין יו"ר הקואליציה זוהר, שמיהר לצייץ בתגובה לציוץ של כץ: "היה מצופה משר האוצר להיאבק למען אלפי סוכני הביטוח כמו שנאבק למען ענף המוניות במלחמתו באובר".

 

ביוני 2014 התייצב כץ כשר תחבורה נגד ניסיונה של חברת אובר לחדור לישראל. "לא נאפשר פגיעה בענף המוניות. לא ייתכן שתגיע חברה מחו"ל ויינתן לה לפעול כאן ללא אותם כללים וחוקים המוחלים על כלל נהגי המוניות", הודיע אז כץ. לנהגי המוניות לובי חזק בליכוד ומאות מהם מתפקדים למפלגה.

 

להרוויח קולות בפריימריס

 

בתשובה ל”כלכליסט” אם יגמול לכץ כיו"ר קואליציה בטרפוד יוזמות חקיקה בכנסת השיב זוהר כי "כל דבר יישקל לגופו, לעניין, ובאופן מקצועי". זוהר הוסיף: "אני חושב שכץ חסר אחריות והוא ייתן הסברים לציבור, לא לי". זוהר אף תקף את כץ בגל”צ ואמר כי התנהלותו כוחנית ואלימה.

 

זוהר מסרב לקבל את עמדותיהם של הרגולטורים שלפיהם הכנסת חברות כרטיסי האשראי לשוק הביטוח דווקא תיטיב עם הציבור. אגף תקציבים ציין בנייר עמדה ששיגר לוועדת השרים לחקיקה כי "כניסת שחקנים חדשים לשוק היא דבר חיובי שיכול לצמצם את הריכוזיות ולהגביר את התחרות בשוק, וכן להוביל לירידת מחירים ולשיפור השירות לציבור".

 

הביקורת שמובעת על זוהר בכלי התקשורת והיחלצותו למען סוכני הביטוח ובהם 1,000 המתפקדים לליכוד עשויות לסייע לו פוליטית בתוך המפלגה בהתמודדויות הקרובות שצפויות לו.

 

במערכת הפוליטית מעריכים שנתניהו פועל להקדים לתחילת 2021 את הבחירות לכנסת. מהלך שכזה יחייב עריכת פריימריס בליכוד, כשזוהר, המעוניין להתמודד גם על משרת יו”ר הליכוד העולמי, צפוי להרוויח בו קולות.

x