$
בארץ

משבר התחבורה הציבורית: חזרת הרכבת לפעילות עלולה להידחות

על פי רותי גרוס, בכירה במשרד הבריאות, פתיחת הרכבת עלולה להידחות. "אם התחלואה תמשיך לעלות יצא שכרנו בהפסדנו", אמרה בוועדת הכלכלה והוסיפה כי הנוסעים יאלצו להמתין לסוף השבוע כדי לוודא שהשירות קיים

ליאור גוטמן 15:0402.06.20

ועדת הכלכלה בראשות ח"כ יעקב מרגי קיימה היום (ג') דיון מיוחד על המשבר בתחבורה הציבורית והאפשרות להעניק לציבור אפשרויות נסיעה נרחבות יותר באוטובוסים כמו גם ברכבת ישראל. פעילות הרכבת אמורה להתחדש ב-8 ביוני אולם במהלך הדיון הפתיעה ראש תחום חטיבת הבריאות במשרד הבריאות, רותי גרוס, והסבירה שפתיחת הרכבת נדחתה כיוון שלמשרד היו דרישות שהיה קשה לעמוד בהן, כמו שמירת מרחק ואכיפת שימוש במסכה בנסיעה.

 

 

 

לשאלת מרגי מה יקרה ב-8 ביוני ענתה ש"ביום חמישי הקרוב יתקיים דיון עם המטה לביטחון לאומי (מל"ל) האם באמת הרכבת תיפתח. אם התחלואה תמשיך לעלות יצא שכרנו בהפסדנו". לפיכך, האפשרות שהפעלת הרכבת שוב תידחה הופכת למעשית, והנוסעים יאלצו לחכות לסוף השבוע כדי לוודא שהשירות קיים.

 

הרכבת ריקה מאנשים בתקופת הקורונה הרכבת ריקה מאנשים בתקופת הקורונה צילום: עופר צור

 

במהלך הדיון אמר מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, אמיר אסרף, שבישראל פועלים כ-11 אלף אוטובוסים וכ-16 אלף נהגים, אולם כאשר הייתה מגבלה של עד 20 נוסעים לכלי רכב המשמעות היא שצריך לשלש את מספר האוטובוסים רק כדי לתת לציבור שירות דומה לזה שנרשם בתחילת השנה, טרם משבר הקורונה. לדברי אסרף, מגבלת הנוסעים צפויה להגדיל את תקציב הסובסידיה ב-1.5 מיליארד שקל במונחים שנתיים. בהתייחסו לפעילות הרכבת אמר אסרף כי "היא צפויה לחזור לפעילות מלאה ב-8 ביוני וכי הותקנו מצלמות טרמיות שיוכלו לאתר אנשים עם חום ותהיה בדיקה שכל מי שנכנס לתחנה עוטה מסכה. זה הסיכום שאפשר לנו להיראות אחרת בשבוע האחרון"

 

יו"ר ארגון נהגי האוטובוסים, ישראל גנון, אמר במהלך הדיוןן שכ-15% מהנהגים עדיין לא חזרו מהחל"ת, ולכן קיים ספק ליכולת להפעיל תחבורה ציבורית אם נהגים רבים ידרשו להיכנס לבידוד. לעניין זה יצוין שהבוקר נערך כינוס חירום של חברות ההסעה בישראל, שמשרתות כ-1.2 מיליון נוסעים מדי יום לרבות מערכת החינוך וצה"ל. לטענת החברות הן עומדות בפני קריסה כיוון שחוסר הפעילות בחודשים האחרונים, והמשך ההשבתה הצפויה גם בחודשים הקרובים עד לחזרה מלאה בשגרה, הביא חברות רבות למשבר כלכלי. סגן שרת הבריאות ח"כ אורי מקלב אמר בדיון שמשרד האוצר לא אישר תקצוב נוסף להפעלת מערכי אוטובוסים חדשים.

 

מרגי סיכם ש"הוועדה התרשמה שמשרד התחבורה פעל רבות בתקופת הקורונה לקידום התחבורה הציבורית, אבל במאמץ נוסף היה אפשר לעשות יותר. רשת האוטובוסים לא תוגברה, מספר האוטובוסים לא גדל ולא הושלמו מחיצות לאוטובוסים. בנוסף לא הוצגו רציפים אלטרנטיבים להורדת הצפיפות וחבל שבזמן שחברות ההסעה מושבתות לא מפעילים אותם. אפשר בהוראת שעה וזה מהלך שמתחייב אפילו שבשגרה, לא כל שכן במצב של תפוסה מלאה. קשה לי להאמין שאין נייר עבודה בנושא הזה ואם אין שתוגש תכנית לוועדת הכלכלה. יש להרחיק את מכונות התיקוף מהנהגים כי הוירוס לא יעלם בקרוב. יש מקום להפעיל חדר מצב שבשגרה כיוון שמערך ההסעות הוא מערך לאומי.

 

 

 

x