$
בארץ

משרד המשפטים למשרד התחבורה: דרושה חלופה לניטור כלי הרכב

לכלכליסט נודע כי משרד התחבורה התבקש לבחון חלופות לאמצעי הניטור במסגרת הניסוי לשינוי הרגלי הנסיעה במסגרת תוכנית "דרך ערך"

ליאור גוטמן 07:3825.05.20

הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים פנתה לפני מספר ימים למשרד התחבורה בבקשה לשנות את מודל ההתקשרות של חברת נתיבי איילון עם בעלי מכוניות, זאת מחשש לפגיעה בפרטיותם. כך נודע ל"כלכליסט". מדובר בתוכנית "דרך ערך" שיצאה לדרך לפני כחצי שנה.

 

 

במסגרת התוכנית נתיבי איילון אמורים לגייס כ־15 אלף נסיינים מתנדבים שיסכימו לשנות את הרגלי הנסיעה. החברות פוינטר, פנגו ומוטורולה, שזכו במכרזים לביצוע הפרויקט יתקינו אמצעי ניטור במכוניות, כך שניתן לדעת בכל יום האם בעלת המכונית נכנסה לערים הגדולות בשעות העומס או לא. שינוי הרגלי הנהיגה, ובעקבותיהם התקווה לצמצם את הגודש בכבישים, אמורים להעביר לנסיינים תגמול של עד 2,000 שקל בשנה. 

מירי רגב מירי רגב צילום: אלכס קולומויסקי

 

אולם ממידע שהגיע לידי "כלכליסט" עולה שעמדת הרשות להגנת הפרטיות היא ש"היוזמה שהוצעה להפעלת מערך הניטור עלולה לפגוע בפרטיות נהגים ובעלי רכבים באופן בלתי מידתי וכי יש לשקול חלופות טכנולוגיות אחרות שיאפשרו את מימוש הפרויקט תוך מזעור הפגיעה בפרטיות".

 

לפי הרשות מטרתו המוצהרת של הפרויקט היא להקל על העומס והגודש בכבישים "באמצעות ניטור מתמשך של תנועת רכבים פרטיים בתחומי מדינת ישראל. מהלך זה כרוך באיסוף מידע אישי רב הנוגע לציבור הנהגים", אולם במשרד המשפטים מוטרדים משורת בעיות שעלולות לצוץ לרבות החובה בהתקנת אמצעים אלקטרונים, כמו גם אבטחת המידע והעברתו לגורמים אחרים. "מדובר במידע רגיש הנאסף במסגרת ניטור תנועת רכבו של אדם, מתוכו ניתן ללמוד, בין היתר, על אורחות חייו לרבות הרגליו ואזור מגוריו", אומרים שם.

 

כיוון שכך, הרשות מבקשת ממשרד התחבורה לשקול חלופות שיביאו למימוש מטרת הפרויקט באמצעות פגיעה מועטה, ככל הניתן, בפרטיות ציבור הנהגים ובעלי הרכבים. "ניתן לחשוב על מגוון פתרונות טכנולוגיים אשר יאפשרו איסוף וניתוח מידע בדבר דפוסי השימוש של נהגים ובעלי רכבים ברכבם, וזאת תוך הימנעות מניטור רציף ומתמשך של תנועת הרכבים ומאיסוף מידע ספציפי וקונקרטי אודות אופן השימוש היומיומי בהם", אומרים שם.

 

הפניה של הרשות להגנת הפרטיות עלולה לעכב את יישמו של פרויקט דרך ערך, כאשר מקרה הבוחן הזה עלול להשליך על כל מיזמי ניטור המכוניות שמוצעים בישראל.

 

ממשרד התחבורה ונתיבי איילון נמסר בתגובה: "מדובר בבקשה לקבלת מידע בלבד (RFI) ליחידות ניטור ברכבים, שנכתבה כחלק מהובלת הדרך של החברה בעולם התחבורה החכמה בכדי להמשיך להישאר בחזית הטכנולוגיה והחדשנות העולמית. פרויקט דרך ערך הינו הניסוי הגדול והמשמעותי בעולם בתחום התחבורה, המבוסס על שינוי התנהגות כחלק מתורת הכלכלה ההתנהגותית והתמריצים החיובים. הפרויקט וולונטרי והמשתתפים בחרו להשתתף בו לטובת שינוי הרגלי הנסיעה וצמצום הגודש בכבישים. בכדי להתאים לכל משתמש דרך את הפתרון המיטבי והתמריץ החיובי שיגרום לשינוי ההתנהגות הנדרש יש להבין את תמהיל הנסיעה הייחודי לו, כבר כיום מצוידים מרבית הרכבים הנעים בכבישי ישראל במערכות ניטור כדוגמת פוינטר, איתוראן ועוד. נתיבי איילון שמה דגש רחב בכל נושא אבטחת המידע ומקפידה הקפדה יתרה על כל תקנות אבטחת מידע בהתאם לחוק ובאופן המחמיר ביותר. המידע הנחקר כחלק מפרויקט דרך ערך מיועד לטובת הפרויקט בלבד ולא נעשה בו כל שימוש אחר".
x