$
בארץ

בלעדי לכלכליסט

חשש שמכרז במיליארדים להקמת נתיבים מהירים באיילון ייתקע

במשרד האוצר בוחנים אם דניה סיבוס, שנגדה ונגד המנכ"ל שלה הוגשו כתבי אישום על מרמה, יכולה להשתתף במכרז הענק בנתיבי איילון - ואם יש לעכבו במידה שלא. הפרויקט כולל הקמת נתיבי תחבורה ציבורית וחניוני ענק - ואמור להקל את העומסים בכביש

ליאור גוטמן 08:0521.05.20

משרד האוצר וחברת נתיבי איילון מנהלים דיונים במטרה למנוע עצירה מוחלטת של המכרז להקמת נתיבים מהירים בנתיבי איילון. ל"כלכליסט" נודע כי הדיונים מתמקדים בשאלה האם חברת דניה סיבוס והמנכ"ל שלה רונן גינזבורג יכולים להשתתף במכרז למרות שהוגשו נגדם בעבר כתבי אישום על שורת עבירות מרמה.

מנכ"ל דניה סיבוס רונן גינזבורג. התמודדות הולידה תסבוכת מנכ"ל דניה סיבוס רונן גינזבורג. התמודדות הולידה תסבוכת צילום: גיל יוחנן

 

המכרז הוא אחד ממיזמי התשתיות הגדולים במרכז, ובפברואר הוגשו 4 הצעות: קבוצה משותפת לחברות מנרב אחזקות ומטרופולין תחבורה ציבורית; קבוצה משותפת למנוליד חירות מערכות, מסיעי אריה שאשא, שפיר הנדסה אזרחית וימית; קבוצה משותפת לשיכון ובינוי ואגד אחזקות; וקבוצה שבה חברות דניה סיבוס, דן (באמצעות נהור שבשליטתה), אפיקים שירותי תחבורה מתקדמים ואלקטרה זכיינות.

 

בימים האחרונים נזכרו באוצר ובנתיבי איילון שנגד דניה סיבוס וגינזבורג עומדים כתבי אישום שהוגשו באוגוסט 2019 בחשד למעורבות בעבירות של הסדרים כובלים שביצע הקבלן גבי מגנזי בקשר ל־3 מכרזים ציבוריים במכרזים ציבוריים בתחום התשתיות בחדרה ושוהם, בחלק מהם היו מעורבים לכאורה דניה סיבוס וגינזבורג. לפי האישומים, הקבלן גבי מגנזי תיאם בין הצעותיהם של המתמודדים השונים במטרה לקבוע את ההצעה הזוכה, כך שהוא יוכל לשלשל לכיסו את כספי המכרזים, בין כזוכה ובין כקבלן משנה של הזוכה.

 

עולה השאלה כיצד אישרו לדניה סיבוס להתמודד והאם הנוהל האוסר החזקת תשתיות על ידי מי שהואשם או הורשע בפלילים תקף גם במכרז מעין זה, למרות שעומדת לחברה ולמנכ"ל חזקת החפות. במקרים קודמים משרד המשפטים סרב לאשר התמודדות או החזקה של תשתיות לאומיות, כמו במכרזי העבר של המרכזים הלוגסטיים של צה"ל או בתחום ייצור החשמל ותחנות הכוח, או ונפסלו גופים או אנשים שעלה נגדם חשד פלילי. כך או כך, באוצר בוחנים כמה אפשרויות - למשל ביטול המכרז והוצאתו מחדש; פסילתה של דניה סיבוס; או ניסיון להכשיר התמודדותה בכפוף לפסק הדין עתידי. ברקע עולה החשש מתביעות מצד המפסידים במכרז, שיעכבו עוד את העבודות. וזאת דווקא בתקופה בה גוש דן משווע לפתרונות תחבורתיים שיקלו על הגודש בכבישים.

 

עלות הקמת פרויקט הנתיבים המהירים יכיל אורך מצטבר של כ־75 ק''מ בעלות בניה הוא כ־7 מיליארד שקל, כשהמכרז הנוכחי יעלה 2‑3 מיליארד שקל. הנתיבים המהירים יוקצו לטובת תחבורה ציבורית וכלי רכב עם 3 נוסעים ומעלה. הפרויקט יכלול 2 חניוני ענק בראשל"צ עם כ־4,000 מקומות חניה ובשפיים עם כ־7,000 מקומות, ומערך היסעים חינמי למרכזי ביקוש ומוקדי תעסוקה מרכזיים בגוש דן שיאפשרו לאלפי נהגים להשאיר את הרכב בחניון, עם אלטרנטיבה לעמידה בפקקים. . הפרויקט יושק ב־2023 עד להפעלה מלאה ב־2025 בה הנתיבים והחניונים יפעלו באופן מלא, וזאת למשך תקופת הפעלה של 10 שנים.

 

בנתיבי איילון סירבו להתייחס. ממשרד האוצר נמסר: "ועדת המכרזים עורכת בחינה לגבי מציעים במכרז זאת נוכח הליכים פליליים המתנהלים בעניינם. טרם התקבלה החלטה בנושא".

x