$
בארץ

נסיעת מבחן ראשונה בקו הרכבת מירושלים למרכז ת"א: "בקרוב הנוסעים יקבלו מוצר טוב ומהיר יותר"

שר התחבורה היוצא בצלאל סמוטריץ' ערך היום נסיעת מבחן ראשונה בקן שהחל לעבוד לפני כשנה וחצי וסבל מתקלות רבות. על פי בדיקת כלכליסט, משך נסיעה רציפה בין ירושלים לתחנת השלום בת"א אורכת כ-35 דקות. בעוד כארבעה חודשים אמור להיפתח המקטע החשמלי הבא שיקשר את תל אביב להרצליה

ליאור גוטמן 18:4111.05.20

 

 

שר התחבורה היוצא בצלאל סמוטריץ' ערך היום (ב') נסיעת מבחן ראשונה בקו הרכבת החשמלי בין ירושלים למרכז תל אביב. הקו החל לעבוד לפני כשנה וחצי עד לתחנת ההגנה ומאז הפעלתו הכפויה על ידי שר התחבורה הקודם ישראל כץ התפעול השוטף סבל מיותר מ-150 תקלות נסיעה ועד למצב שבחלק מהמקרים הנסיעה בקו בוטלה מחוסר ברירה.

 

כלכליסט בדק את משך זמן הנסיעה הרציפה (ללא עצירות) בין ירושלים למרכז ומצא שהיא ארכה כ-30 דקות עד לתחנת "ההגנה" (דרום ת"א), כ-35 דקות עד לתחנת "השלום" שצמודה לבנייני עזריאלי, ועוד כ-2 דקות עד לתחנת הרכבת סבידור. אמנם הנסיעה בוצעה ללא עצירה בתחנות, ולכן עם פתיחת הקו יש להוסיף כמה דקות לכל תחנה. כך או כך, ההערכות הן שנסיעה ישירה מתל אביב לירושלים (ללא עצירה בנתב"ג) תיארך סביב 45 דקות.

 

 

 

במהלך השבועות האחרונים ניצלו ברכבת ישראל את הסגר שנכפה על האזרחים, ובחברה האיצו את עבודות הפיתוח ועד למצב שהמסילה עברה הסבה לחשמול עד לתחנת סבידור (רכבת מרכז), מציאות שלטענת בכירי החברה חסכה לפחות שישה חודשים של עבודות פיתוח. בנסיעה היום מירושלים לתחנת סבידור אמר סמוטריץ'  ש"זה לא כיף לראות תחנה ריקה אבל זה מצב זמני. בקרוב הנוסעים יקבלו מוצר טוב ומהיר יותר, זאת עם הפתיחה המלאה והרשמית של הקו ב-24 במאי".

 

בצאלאל סמוטריץ ומנכל הרכבת מיכאל מייקסנר בצאלאל סמוטריץ ומנכל הרכבת מיכאל מייקסנר צילום: אוראל כהן

 

לטענת סמוטריץ' בעוד כארבעה חודשים בלבד יפתח המקטע החשמלי הבא שיקשר את תל אביב להרצליה, מה שיאפשר נסיעה מהירה וחלקה בקו החדש עם טווחי הגעה של עד שעה מאזור השרון לבנייני האומה, וזאת תוך העלאת התדירות ל-4 רכבות בשעה. "בחציון הראשון של 2021 הרכבת תקלוט עוד 24 מערכים חשמליים, שיאפשרו נסיעה נטולת זיהום אוויר. הציוד החדש ישחרר 24 מערכים לטובת קווים אחרים שהיו חסרים בציוד, והלחץ בהם יפחת. חייבים להבין שמאחר והרכבת השתמשה עד היום בציוד ישן, חלקו בן 20 שנה ויותר, ובשנה האחרונה כמות התקלות הכפילה עצמה פי 4. מציאות שכזו גם פוגעת בנוסעים וגם לא מאפשרת תחזוקה נאותה", אמר

 

מנכ"ל הרכבת מיכה מייקסנר אמר היום שהנסיעה מירושלים עד מרכז תל אביב נתפסה לפני שנה כחלום. לפי נתוני הרכבת מאז פתיחת הקו בספטמבר 2018 בוצעו בו מעל ל-4 מיליון נסיעות, חלקן חינם אין כסף בזכות סבסוד של משרד התחבורה. עוד אמרו שם שמאז פתיחת הקו המלא בדצמבר האחרון ועד דרום תל אביב נרשמו מעל למיליון נסיעות.

 

אף אחד לא תאר את הכאוס

 

סמוטריץ' צפוי לעזוב את משרד התחבורה כבר השבוע, עם השבעתה של הממשלה החדשה. בשלב זה לא ברור מי יהיה השר החדש, כאשר אחת המשימות הדחופות שלו הוא לאתחל את מערך התחבורה הציבורית מחדש. השר היוצא נשאל על הפיאסקו מאתמול בשירותי התחבורה, זאת בשעה שצה"ל ביטל את מערך ההסעים דווקא במציאות שהרכבת משובתת והאוטובוסים לא יכולים להיסע יותר מ-20 נוסעים בכל פעם, ואמר שמדובר בתקלה שתוקנה כבר הבוקר עם חזרת המימון של צה"ל למערך ההסעים. לגבי פעילות הרכבת או שאר קווי האוטובוסים שעוד לא חזרו הוא מודה שעוד יש שיח עם משרד הבריאות, אולם במענה לפניית כלכליסט מודים שם ש"בשלב זה משרד התחבורה טוען כי אין דרך להפעיל את הרכבת על פי המתווה שהוצע להם, על כן לא הוצאו הנחיות רשמיות בנושא". ברכבת מסרבים להיות השוטר שימנע כניסת נוסעים, ואם המדינה רוצה להגביל את הנוכחות אז שתדאג לזה בעצמה או שתסמוך על הציבור שיהיה אחראי.

 

בשלב זה משרד התחבורה טוען כי אין דרך להפעיל את הרכבת על פי המתווה שהוצע להם, על כן לא הוצאו הנחיות רשמיות בנושא.

 

x