$
בארץ

משבר הקורונה

ביום א': ילדי הגנים והכיתות הנמוכות צפויים לחזור ללימודים

אחרי חודש וחצי, מערכת החינוך נפתחת מחדש: נתניהו החליט לאמץ את מתווה משרד החינוך לחזרה מדורגת, בכפוף להערכת מצב נוספת ביום שישי. הראשונים לחזור: ילדים מגיל לידה, ילדי הגנים ותלמידי כיתות א' עד ג'. בדיון הביע נתניהו חשש שחידוש התלמידים יוביל לגל הידבקות נוסף

ynet ושחר אילן 15:3027.04.20

הממשלה החליטה לחדש את הלימודים ביום ראשון לפי המודל של משרד החינוך - אך בכפוף להערכת מצב שתיערך ביום שישי הקרוב. הראשונים לחזור - ילדים ותלמידים מגיל 0 ועד 9. במקביל לפתיחת גני הילדים וכיתות א'-ג', התקבלה הצעתו של שר הרווחה אופיר אקוניס לפתוח גם את הגנים והפעוטונים מגיל לידה עד גיל 3.

 

 

 

בדיון הממשלה נידונו שלוש אפשרויות: לדחות את חידוש המסגרות הלימודיות עד לגיבוש חוות דעת במכון גרטנר, שידון על ההשלכות הכרוכות בכך, חזרה הדרגתית של תלמידי הגנים וכיתות א'-ג' שילמדו לסירוגין, וחידוש הלימודים רק לתלמידי א'-ג'.

 

המתווה שגובש במשרד החינוך, הוא החזרת גני הילדים ותלמידי א-ג', תוך פיצול הכיתות לקבוצות של 15 ילדים בממוצע. לפי המודל, הילדים ילמדו לסירוגין ולא בכל ימות השבוע, וכן תיבחן אפשרות להפעלת הצהרונים באותה המתכונת עד השעה 16.00. בבתי הספר היסודיים הלמידה הפיזית תהיה בימים ראשון עד חמישי ויתקיימו הפסקות שונות כדי למנוע מפגשים בחצרות וחשיפה נוספת.

 

בית ספר ריק כיום בית ספר ריק כיום צילום: איי פי

 

לפי המודל שאישר את תוכנית שר הרווחה אקוניס להפעלת מסגרות גיל הרך, הפעלת מעונות היום והמשפחתונים לפעוטות עד גיל שלוש תהיה זהה לגני הילדים ומספר הילדים בכל כיתה לא יעלה על 15, כ-60% מבשגרה.

 

אם מספר הילדים בכיתה מסוימת יחרוג ממגבלה זו, יש לפצל אותם לשתי קבוצות ולבצע ביניהן רוטציה יומית או שבועית בהתאם למגבלות שקבע משרד הבריאות ובכפוף לנתונים שיוצגו לצוות השרים ביום חמישי.

 

לדברי השר אקוניס, "הפעלת מעונות היום והמשפחתונים לגילי לידה עד שלוש היא חיונית בשלב היציאה של המשק ממשבר הקורונה".

 

בגרויות בקבוצות של עד 15 תלמידים

 

במשרד החינוך הציעו שתלמידי כיתות ד'-י' ימשיכו בלמידה מרחוק, ותלמידי כיתות י"א-י"ב שניגשים לבגרויות יגיעו לבתי הספר למרתונים בקבוצות של עשרה תלמידים לפי סדר עדיפות לנוער בסיכון, עולים חדשים ותלמידי חינוך מיוחד. בחינות הבגרות יתקיימו בחודשים יוני-יולי וייערכו בקבוצות של עד 15 תלמידים.

 

לדיון, שנדחה להיום על רקע התנגדות אנשי משרד הבריאות למתווה שגיבש שמשרד החינוך, הוזמנו שרי החינוך, הבריאות, הרווחה, ביטחון הפנים, הפנים, האוצר, מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב ומנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב. שר הביטחון נפתלי בנט לא הוזמן, וכשנשאל על כך, השיב: "תשאלו את ראש הממשלה".

 

המטה לביטחון לאומי סקר בפני הממשלה כיצד מדינות שונות פתחו את מערכת החינוך, אך ראש הממשלה בנימין נתניהו היה סקפטי לגבי פתיחת שנת הלימודים, והביע חשש שהדבר יוביל לגידול בהדבקה באוכלוסייה.

 

במשרד החינוך הציעו שתלמידי כיתות ד'-י' ימשיכו בלמידה מרחוק, ותלמידי כיתות י"א-י"ב שניגשים לבגרויות יגיעו לבתי הספר למרתונים בקבוצות של עשרה תלמידים לפי סדר עדיפות לנוער בסיכון, עולים חדשים ותלמידי חינוך מיוחד. בחינות הבגרות יתקיימו בחודשים יוני-יולי וייערכו בקבוצות של עד 15 תלמידים.

 

 

  צילום: גדי קבלו

 

לדיון, שנדחה להיום על רקע התנגדות אנשי משרד הבריאות למתווה שגיבש שמשרד החינוך, הוזמנו שרי החינוך, הבריאות, הרווחה, ביטחון הפנים, הפנים, האוצר, מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב ומנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב. שר הביטחון נפתלי בנט לא הוזמן, וכשנשאל על כך, השיב: "תשאלו את ראש הממשלה".

 

המטה לביטחון לאומי סקר בפני הממשלה כיצד מדינות שונות פתחו את מערכת החינוך, אך ראש הממשלה בנימין נתניהו היה סקפטי לגבי פתיחת שנת הלימודים, והביע חשש שהדבר יוביל לגידול בהדבקה באוכלוסייה.

 

המל"ל הציע בדיון לבצע חזרה מדורגת של מערכת החינוך לפי מצב התחלואה ביישובים, כלומר שבאזורים "אדומים" הלימודים יחזרו באופן איטי יותר, אך אנשי משרד הבריאות הציעו להמתין ליום חמישי, אז צפוי מכון גרטנר לפרסם את מחקרו על סיכויי ההדבקה בקרב ילדים.

 

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן הציע להחזיר את תלמידי הגנים וכיתות א'-ג' ללימודים, אך גם להרחיב את המודל דרך גיוס סטודנטים בשכר שיסייעו לגננות - ובכך גם להרחיב את הלימודים לכל ימות השבוע תוך שימוש במבנים שאינם בשימוש. כמו כן, ארדן הציע לקבוע מדד לכל יישוב, שכולל את מספר החולים בו ואת הצפיפות ביישוב.

 

בית ספר ברמת גן

 

המרכז למחקר מדיני במשרד החוץ פרסם אתמול מסמך שהתבסס על דיווחי שגרירויות ישראל בעולם, לפיו מדינות שונות החלו לגבש אסטרטגיה לניהול מערכת החינוך בחודשים הקרובים מתוך הנחה שהחזרה לשגרה מלאה תיקח עוד זמן רב.

 

לפי הניתוח, מדינות צפון אירופה נותנות עדיפות להחזרת הילדים הצעירים לבתי הספר כדי לאפשר יציאת הורים לעבודה אך גם בשל חוסר האפקטיביות של למידה מרחוק בגילאים אלה.

 

לעומתן, מדינות מרכז אירופה (גרמניה, אוסטריה) דווקא נותנות עדיפות להחזרת תלמידי תיכון המסיימים השנה לימודיהם בשביל להשלים בחינות הבגרות ולתלמידים לפני בחינות מעבר מחטיבה לחטיבה. מדינות אחרות נוקטות גישה משולבת. טייוואן יוצאת דופן, שכן מערכת החינוך שלה הושבתה לתקופה קצרה וחזרה במלואה לפעילות, תחת כללי התנהלות קפדניים ביותר.

 

בחלק מהמדינות ניתנת להורים האפשרות להחליט אם לשלוח את ילדיהם לבתי הספר. לאור הצורך להקטין את מספר התלמידים בכיתה והחשש מהתפרצויות נקודתיות, מערך הלמידה מרחוק ימשיך להיות חלק חשוב ממערכת הלימוד גם בהמשך. המדינות רוכשות לשם כך אמצעים (תוכנות, מחשבים), מכינות תוכניות לימוד ומבצעות הדרכות למורים.

 

x