שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

משבר הקורונה

נזקי השבתת הלימודים: 370 מיליון שקל ביום

ראש תחום מאקרו ופעילות המשק בחטיבת המחקר של בנק ישראל, ד"ר איל ארגוב, מסביר שהחישוב מבוסס על ההנחה שיהיו 408 אלף משקי בית שהפתרון שלהם לסגירת מוסדות החינוך יהיה הישארות של הורה עובד בבית לשמור על הילדים

שחר אילן 07:0122.04.20

אובדן התוצר בכל יום במשבר הקורונה שבו המשק פועל ומערכת החינוך מושבתת עומד על 370 מיליון שקל ביום. כך עולה מחישובי חטיבת המחקר של בנק ישראל.

 

מדובר בתחשיב ייחודי למצב הנוכחי, שכן הוא מביא, בין היתר, בחשבון את העובדה שבמשבר הזה סבים וסבות אינם יכולים לשמור על הילדים במקום ההורים.

 

ראש תחום מאקרו ופעילות המשק בחטיבת המחקר של בנק ישראל, ד"ר איל ארגוב, מסביר שהחישוב מבוסס על ההנחה שיהיו 408 אלף משקי בית שהפתרון שלהם לסגירת מוסדות החינוך יהיה הישארות של הורה עובד בבית לשמור על הילדים.

 

ההנחה היא שיש 370 אלף משפחות שבהן ילד עד גיל 4 ולכן הורה יהיה חייב להישאר בבית. כמו כן יש 110 אלף משפחות שיש בהן ילד בן 9-5 ואין ילד בן 15 ומעלה שיוכל להשגיח עליו. כלומר גם שם אחד ההורים יהיה מוכרח להישאר. ההנחה היתה שמתוך 480 אלף המשפחות האלו 15% ימצאו פתרונות, ולכן 408 אלף משפחות יישארו ללא פתרון.

 

ארגוב מציין שהבנק התייחס לאובדן תוצר לעובד שהוא גבוה משכר העובד ועומד על כ־900 שקל ביום בממוצע. הוא מסביר ש"אלה לא היעדרויות חד־פעמיות שאפשר לפצות עליהן מאוחר יותר אלא סגר ממושך". בנוסף, "בגלל אופי התקופה – זה לא הכרחי שמי שיישאר בבית יהיה מי שיש לו משכורת נמוכה יותר. לדוגמה, סביר שעובד הייטק יישאר ובן הזוג שהוא אח או אחות בבית חולים ייצא לעבוד. לכן חישבנו תוצר לעובד בלי קשר לסוג העובד".

 

 

בימים שבהם רוב המשק היה בסגר רוב אובדן התוצר נבע מהסגר ולא מסגירת מערכת החינוך. הנזק נובע מהשבתת מערכת החינוך כאשר המשק יכול לעבוד אבל הורים רבים נאלצים להישאר בבית.

 

ד"ר איל ארגוב, בנק ישראל ד"ר איל ארגוב, בנק ישראל צילום: באדיבות דוברות בנק ישראל
 

ארגוב מוסיף ש"יש חשיבות להחזיר את מערכת החינוך לפעילות, וזה יהיה יותר משמעותי ככל שיוסרו המגבלות על מסגרות אחרות וזו תישאר המגבלה היחידה. בייחוד בעת הזו יש חשיבות גדולה למערכת חינוך שתאפשר להורים לצאת לפרנס כדי שנקיים את המשק. כי אם תהיה פגיעה כלכלית רחבה במשק, אנו עלולים למצוא את עצמנו בלי כסף לקיים מערכת חינוך טובה וראויה שמעניקה, לאורך זמן, הרבה יותר מאשר שירותי שמרטפות".

x