$
בארץ

דעה

ההזדמנות להזיז את החופש הגדול באופן קבוע

תקופת הקורונה הביאה להזדמנות ייחודית להחלת שינוי במועד החופש הגדול. בעידן בו בכל כיתה יש מזגן, אין הצדקה חינוכית או כלכלית לקיום החופש הגדול דווקא בקיץ. שינוי קבוע של תקופת החופש לחודשים אפריל-מאי תטיב עם התלמידים, המורים, ההורים והכלכלה

דודי מוסקוביץ 07:4717.04.20

אנו נמצאים בשיאה של תקופה קשה המאלצת את האנושות כולה לשנות הרגלים במהירות ולהתאים עצמו למציאות שונה מאוד ממה שכולנו הכרנו. חלק מהשינויים זמניים ונועדו למנוע אסונות, וחלק מהשינויים אמנם נולדו בכורח המציאות - אך יפתחו עידן חדש של צורות עבודה קבועות שלא הכרנו עד כה.

 

בתקופה זו, כל ההרגלים והמוסכמות שעל פיהם התנהלו חיינו נפתחים לחשיבה מחודשת. האם גם במציאות העכשווית יש צורך באותם קיבעונות אליהם הורגלנו כל השנים?

 

אחת מאבני היסוד בלוח השנה בישראל הוא החופש הגדול, המתקיים בחודשי הקיץ החמים יולי-אוגוסט. סיבה אחת מרכזית הביאה לקביעת החופש הגדול במועד זה - החום הכבד. בעבר, לא ניתן היה לבצע למידה משמעותית בכיתה שאיננה ממוזגת, כאשר הטמפרטורה והלחות נוסקות.סיבה מוצדקת זו, הביאה לקביעת החופש הגדול בתקופה שמבחינת לוח השנה בישראל איננה אידיאלית.

 

בישראל מתנהל לוח החופשות על פי מועדי השנה העברית, שאף אחד מהם איננו חל בחודשי הקיץ. כך יצא, ועדיין יוצא, שחופשות החגים הגדולות של חגי תשרי והתקופה שבין פסח לשבועות, יוצרות הפסקות גדולות במהלך שנת הלימודים. זאת במקום להצמיד את החופש הגדול לאחת מתקופות החגים ובכך "לחסוך" את אחת ההפסקות ולאפשר למידה רציפה ואיכותית. במצב הלימודים הנוכחי, מתחילה שנת הלימודים בין שבועיים לחודש לפני ראש השנה וחגי תשרי. יעידו הן התלמידים והן המורים, שיציאה לחופשה בתזמון כזה, מפחיתה את האפקטיביות של תקופת הלימודים הראשונית של השנה.

 

קיץ. עדיף לנצל אותו ללימודים קיץ. עדיף לנצל אותו ללימודים צילום: שאטרסטוק

קביעת החופש הגדול בחודשי הקיץ החמים טומנת גם סכנות רבות יותר לתלמידים היוצאים מביתם בשעות החום, ומנגד דוחפת בני נוער להפוך את הלילה בו הטמפרטורות סבירות, לזמן הערות המרכזי, על כל המשתמע מכך. האם לא עדיף לכולנו להעביר את תקופת החופש הגדול בחודשים אפריל-מאי וליהנות ממזג אויר נעים יותר? הילדים ובני הנוער יוכלו לבצע פעילות גופנית בחוץ ולשהות פחות מול המסכים. תנועות הנוער יוכלו לצאת לפעילויות משמעותיות יותר בחוץ, לגלות את הארץ מחדש ולתרום לסביבה.

 

אלו שיבחרו בכך יוכלו לעבוד ולהרוויח מעבודה חקלאית בחודשים בהם יש צורך בידיים עובדות. מפעילי קייטנות יוכלו להציע מגוון רחב וזול יותר של פעילויות בחיק הטבע. חופשות משפחתיות יאפשרו מגוון רחב יותר של נופשים ואטרקציות. ענף התיירות יוכל להתרכז בחודשים אלו בתיירות פנים ולפנות את חודשי הקיץ לתיירות חוץ, וכך להאריך את תקופת התיירות הגדולה של השנה. אפילו אם תרצו לנפוש בחו"ל, תיהנו ממחירים נוחים יותר בנופשים במדינות בהן החופש הגדול נותר עדיין בחודשי הקיץ.

 

לקביעת החופש הגדול בחודשי הקיץ היתה הצדקה בעבר, אך לא היום. בזמננו, כאשר בכל כיתה מותקן מזגן, אין שום מניעה מלבצע למידה משמעותית ומוצלחת גם בחודשי הקיץ החמים. אבל שינוי עכשיו של לוח שנת הלימודים הקבוע, כרוך בהשפעה על מעגלים רחבים מסביב, ולכן מדובר בשינוי לא פשוט בימים כתיקונם.

 

לימודים. אין מניעה מלבצע למידה משמעותית גם בקיץ לימודים. אין מניעה מלבצע למידה משמעותית גם בקיץ צילום: shutterstock

אך דווקא מתוך הימים הטרופים העוברים עלינו נפתח פתח להזדמנות. משבר הקורונה משנה סדרי בראשית. גם כך שנת הלימודים הנוכחית משתנה למול עינינו. חלק מחופשת הקיץ יקוזז לטובת השלמת שנת הלימודים שנגדעה. חופשות הקיץ שתוכננו על ידי משפחות רבות בוטלו. למעשה איש אינו יודע מתי יהיה בטוח לטוס לחו"ל ולכן לא תהיה פגיעה בתכנונים פרטיים אם כבר עכשיו יבוצע שינוי של לוח שנת הלימודים. ומעבר לכל, למי מאיתנו יש כח לעוד תקופת חופש ארוכה אחרי חופשת הקורונה?

 

גם משק החשמל ירוויח מאוד מכך שחודשי הקיץ העמוסים בצריכת חשמל, יועברו על ידי התלמידים והמורים בכיתות, במקום בבתים הפרטיים. במקום להפעיל מזגן בכל בית, יופעלו מזגנים בעיקר בבתי הספר ובמקומות העבודה.

 

נכון, השינוי חדשני ומאתגר, ואין ספק שיש סוגיות שיש לפתור בכל הקשור לימי החופשה של עובדי משרד החינוך, כמובן מתוך הידברות. אך ההזדמנות שנוצרה עכשיו פשוט גדולה מדי בשביל לפספס אותה. אז קדימה, ממשלת ישראל יכולה לבצע חשיבה מחוץ לקופסה ולהעניק לנו לימונדה משמעותית מהלימון ששמו קורונה.

 

דודי מוסקוביץ הוא מנהל פרויקטים, אב לארבעה ילדים במערכת החינוך

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x