$
בארץ

האם הקורונה תועיל לטיפוח אנרגיות ירוקות?

ירידת מחירי הנפט יחד עם משבר הקורונה עשויים להניע ממשלות לעמוד בהתחייבות פסגת G20 ולצמצם סובסידיות לדלקים מזהמים. מניסיון 2009-2008, התאמות פיסקליות שמבוצעות כדי להשיב כלכלות לצמיחה לצמיחה, תומכות באנרגיות ירוקות

כריסטופר קמינקר 19:3807.04.20

מחירי הנפט בשפל בעקבות משבר הקורונה ועל פניו נראה שהאנרגיות הירוקות חטפו מכה משמעותית. יחד עם זאת, נגיף הקורונה יצר "זעזוע ביקוש" והוא עשוי דווקא לדכא את העלייה בביקוש הצרכנים למוצרים בעלי פליטת פחמן גבוהה הנובעת ממחירי הדלק הנמוכים.

 

סוכנות האנרגיה הבינלאומית צופה כי הביקוש לנפט יירד השנה, לראשונה זה עשור, בגלל ההאטה הכלכלית וההפרעה לנסיעות ותיירות עולמיות. בנוסף לשינוי דפוסי הצרכנים, המודעות של הצרכנים לסביבה כתוצאה מנגיף הקורונה עלתה. אנו צופים כי השינויים האלו יהוו זרז ויובילו לכך שעד  2025 יפסיקו לייצר מכוניות מבוססות מנוע בעירה, בגלל העלות המשתנה שלהן שתלך ותגדל עם אימוץ ואכיפת רגולציה בנושא פליטות פחמן.

 

מעבר להשפעה המיידית על שווקים וכלכלות, נגיף הקורונה חשף עד כמה ארוכות שרשראות האספקה שלנו וכמה הן פגיעות כתוצאה מרכיבי מפתח המגיעים מהצד השני של העולם. לוקליזציה מחדש של הייצור וצורה כלשהי של דה-גלובליזציה עשויות להתרחש כתוצאה מכך – דבר זה עלול להוביל לשינוי מהותי ומתמשך בענפים שלמים, לדוגמה, צמצום צרכי התחבורה העולמית, למשלוח, הובלה ותעופה.

 

מהצד של מדיניות כלכלית, השקעות ירוקות עשויות להוות לממשלות רבות שכלכלתן נפגעה פתרון ממוקד. מנגד, אנו צופים כי ממשלות עשויות להשתמש במחיר הנפט הנמוך כחלון ראוי להסרת סובסידיות לדלקים מאובנים ולרפורמות בתחום בדומה להתחייבות שלהן בפסגת G20 בארגנטינה, ללא עלייה משמעותית במחיר לצרכן.

 

 זיהום אוויר ממית יותר אנשים מהקורונה

 

דאגות לבריאות הציבור, אשר עולות כתוצאה מהתפשטות הנגיף, משתלבות גם עם איזון רדיקלי בנקודות העלות הכלכלית של ייצור אנרגיה ירוקה מסוגים שונים. ארגון הבריאות העולמי מעריך כי זיהום אוויר הורג יותר אנשים מאשר הערכות שיעור התמותה כתוצאה ממגפת הקורונה (כ -9 מיליון איש בשנה בכל העולם), וייצור האנרגיה החשמלית בפחם, כמו גם רכבי דיזל ובנזין, אשמים במידה רבה. במקביל, נקודות האיזון הכלכליות של ייצור אנרגיה ירוקה ירדו בעד 80% במהלך סבב ההתאמות הפיסקליות האחרון, בהשוואה למצבן ב-2009-2008, כשתשתיות אנרגיה ירוקה היו התחום המושפע ביותר. לכן אנו מצפים לראות האצה של הפחתת פליטות פחמן גם בזמן שמבצעים התאמות פיסקליות להאצת צמיחה ולהתמודדות עם משבר הקורונה.

 

 

שדה סולארי שדה סולארי צילום: אתר החברה

 

האיחוד האירופי כבר הודיע על השקעה של טריליון דולר שנועדה להביא את הגוש לאפס פליטת פחמן עד  2050, בנוסף השקעות ירוקות מהוות מוקד מרכזי בחבילת התמרוץ של סין שהוכרזה ביוני 2019 ובארה"ב, סקרים חדשים מצאו כי יש תמיכה רחבה בהשקעה מאסיבית בטכנולוגיה ירוקה.

 

צעדי הכלכלות השונות מצטרפים לשיפור יעילות הטכנולוגיות הירוקות אשר תורמת לתחרותיות מול אנרגיות מזהמות. מחקרים מראים כי יתכן שיהיה צורך לתמחר נפט בטווח של עד 10-20 דולר לחבית כדי שיישאר תחרותי למטרות ניידות בעתיד, טכנולוגיות הרוח והשמש מספקות כעת אנרגיה של פי שבע יותר אנרגיה תמורת אותה עלות, לעומת סחר בנפט. כמו כן, עלויות ייצור הסוללות חסינות במידה רבה מפני דינמיקות מחירי הנפט והן ימשיכו לרדת ככל שיכולות צמצום הגודל מתרחבות ויעילות הכימיה של התאים מואצות - גורם נוסף אשר ימשיך לעודד ולהאיץ את המעבר לרכב חשמלי.

 

 

אסדת נפט אסדת נפט צילום: שאטרסטוק

 

למרות האמור, אנו צופים כי מלחמת הנפט עלולה לדחות את החלטות ההשקעה הפרטיות בנושא יעילות אנרגטית ואנרגיה ירוקה מכיוון שחיסכון בעלויות כתוצאה מירידת מחירי הנפט עשוי להפוך את ההשקעה הראשונית בעיני המשקיעים ללא כדאית. אנו סבורים כי מדובר בסברה שגויה היות ומלחמת הנפט צמחה ותמשיך לצמוח מכיוון שהמדינות מבינות כי ביקוש השיא לנפט חלף כתוצאה מהמהפכה הירוקה והן מנסות להילחם על הנתח העתידי שלהן בשוק, מחירי הנפט הנמוכים כאן כדי להישאר ודווקא עובדה זו תחייב את ההשקעות ללכת להזדמנויות כלכליות אטרקטיביות יותר במרחב האנרגטי ולאפשר את הסטת הכספים הנחוצים מהסובסידיות לדלק מאובנים להשקעות ירוקות.

 

נכון כי ההנחה הראשונית היא שמחיר הנפט הנמוך ידחוף כנגד מעבר לניידות נקייה, והסיכויים לחשמול באופן כללי, אך נראה שהפידבק החיובי של מדיניות, כוחות שוק ודינמיקת צרכנים תומכים בחוזקה גדולה יותר בפירוק המתמשך של המגזרים האלו. המדיניות הגיעה למומנטום קריטי להנעת המעבר, למרות השינוי הדרמטי במחירי הנפט.

 

ד"ר כריסטופר קמינקר, הוא ראש תחום מחקר ואסטרטגיות להשקעות בנות קיימא בבנק לומברד אודייה

x