בארץ

האופטימיסט

אופטימיות זהירה: קורונה, אבל רק דברים טובים

במכון ויצמן פיתחו בשיתוף ביה"ח וולפסון פיתחו פלטפורמה מקוונת איתור קורונה באמצעות ניטור עצמי של חוש הריח ; במכון למחקרי ביטחון לאומי בנו מתווה אסטרטגי ליציאה ממשבר הקורונה, ארגון יד שרה השיג 220 מכונות הנשמה, יוזמה: משפחות בעלות יכולת מאמצות משפחות של בעלי עסקים קטנים ועצמאים, האיש שנוסע כל יום מראשל"צ ליקנעם כדי להחזיר לחיים מכונות הנשמה ועוד

שירות כלכליסט 14:2302.04.20

 

14:20 - איתור קורונה באמצעות ניטור עצמי של חוש הריח

 

מדעני מכון ויצמן, במעבדתו של פרופ' נעם סובל, פיתחו בשיתוף ביה"ח וולפסון את ה- SmellTracker – פלטפורמה מקוונת המאפשרת ניטור עצמי של חוש הריח, במטרה לאתר מקרי קורונה בשלבי התפתחות מוקדמים או בהיעדר תסמינים אחרים. 

 

09:38 - ארגון יד שרה השיג 220 מכונות הנשמה

 

יד שרה  יצא בימים האחרונים לגיוס המונים של 10 מיליון דולר. הגיוס נועד להשגת מכונות הנשמה וציוד להתמודדות עם נגיף הקורונה. עד כה השיג הארגון כ- 220 מכונות הנשמה, ש-86 מהם יגיעו עד מחר, השונות מאלו הקיימות בבתי החולים ואותן יהיה ניתן להפעיל באופן פרטני בבית והן פועלות כעזרה ראשונה. בנוסף השיג הארגון כ- 5,000 מחוללי חמצן ו- 1,000 בלוני חמצן וכ-20 אלף ערכות בידוד. בין התורמים בגיוס קבוצת עזריאלי שתרמה 200,000 שקל, יאיר המבורגר יו"ר ומבעלי קבוצת הראל 100,000 שקל, הפילנטרופ מוריס קאהן 100,000 שקל, בנק ירושלים 75,000 שקל, ואיש העסקים אהרן פרנקל, שתרם 180 אלף שקל והודיע כי יכפיל כל סכום שייתרם בקמפיין.

  

אהרון פרנקל, הבעלים של קבוצת Loyd's, אהרון פרנקל, הבעלים של קבוצת Loyd's, צילום: אלי איטקין

 

 

 

08:30 - המתווה של המכון למחקרי ביטחון לאומי: "מעבר למצב של חיים בנוכחות הקורונה בישראל"

 

במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) בנו מתווה אסטרטגי ליציאה ממשבר הקורונה, שיוצג למקבלי ההחלטות. (עמיר קורץ)

 

 

עמוס ידלין עמוס ידלין צילום: אוראל כהן

 

08:15  - יוזמה: משפחות בעלות יכולת מאמצות משפחות של בעלי עסקים קטנים ועצמאים

 

משפחת זיכלינסקי ממרכז הארץ הקימה פלטפורמה דיגיטלית ייעודית בשם FAMILY 4 FAMILY, במסגרתה יוכלו משפחות העצמאים ובעלי העסקים הקטנים להירשם לקבלת סיוע כמשפחות מאומצות, ויחד עימם יוכלו להירשם גם משפחות המבקשות לסייע כמשפחות מאמצות. המשפחות המסייעות נדרשות להצהיר על יכולת כלכלית לתמוך בעד 6,000 אלף שקל למשפחה לחודש, למשך 3 חודשים לפחות, תוך אפשרות להרחיב את התמיכה לתקופה של עד חצי שנה. בנוסף הן מתחייבות לקחת על עצמן את הדרכת והכוונת המשפחה המאומצת באופן דיגיטלי לאורך המשבר, הן מקצועית והן אישית.

 

 

ניר זיכלינסקי ניר זיכלינסקי צילום: אוראל כהן

 

ניר זיכלינסקי, יו"ר חברת הקנאביס הרפואי הציבורית שיח מדיקל, ולשעבר המשנה למנכ"ל אריסון השקעות, אמר לכלכליסט, כי "הסיוע צריך להיות גם בכסף שיאפשר למשפחתם מחיה בכבוד, וגם במתן כלים וידע מקצועיים שיכווינו אותם כיצד לחזור לפעילות באופן מלא עם סיום המשבר". (צלי גרינברג)

 

האיש שנוסע כל יום מראשל"צ ליקנעם כדי להחזיר לחיים מכונות הנשמה

 

רודין רוזנצוויג מנהל את מעבדת התיקונים של מדטרוניק ישראל, שמשפצת כעת 26 מכונות הנשמה בנות 20 שנה, שיתגברו את מחלקות הקורונה בבתי החולים.

 

 

עובדי מדטרוניק עובדי מדטרוניק צילום: באדיבות חברת מדטרוניק

 

רודין רוזנצוויג (67) מנהל המעבדה, ייצא בסוף אפריל לפנסיה. בינתיים הוא עושה מדי יום את הדרך מביתו מראשון לציון צפונה כדי לתקן את המכונות. "יש מכונות שלוקח לנו יום להשמיש, יש כאלה שכמה ימים, תלוי בתקלה", הוא מספר. "בסוף אלה מכונות שישבו במחסן שנים ארוכות, לפעמים צריך לתקן כרטיס אלקטרוני, לפעמים להחליף סוללות או חיישני חמצן. בסוף זה חיי אדם, לא משחקים עם זה. כל העובדים במעבדה מבינים את החשיבות, אף אחד לא יושב עכשיו בבית, כולם כאן. הצלחנו להחזיר כבר 15 מכונות תקינות לבתי החולים, והשאר ייצאו עד ליל הסדר. אם נקבל עוד מכונות כאלה, נטפל גם בהן באהבה". (אודי עציון)

 

איירפארק ותע"א יקימו מרכז אחסנה ואחזקת מטוסים ליד עובדה

 

בזמן ששדות תעופה בעולם מלאים באלפי מטוסי נוסעים מושבתים בגלל התפרצות הקורונה, מכריזות איירפארק של חיים גירון והתעשייה האווירית על הקמת מרכז אחסנה ואחזקת מטוסים צמוד לשדה עובדה בדרום. המטוס הראשון צפוי לנחות במרכז החדש במהלך שנת 2021, אחרי שהתעופה האזרחית כבר צפויה להתחיל לחזור לאוויר. אך לפי ההערכות המשבר צפוי ללוות אותה עוד שנים ארוכות, והיא תחזור למספר הטיסות של 2019 רק בשנת 2026. המתקן החדש ייבנה בשלב הראשון בעלות של כמה עשרות מיליוני שקלים. המטרה היא להתבסס על מסלולי בסיס עובדה של חיל האוויר, שחדל לשמש כשדה תעופה אזרחי מאז פתיחת שדה רמון בתמנע, כשבצמוד יבנו רחבות החנייה למטוסים ומוסכי המטוסים. (אודי עציון)

 

 

שדה התעופה רמון בעובדה שדה התעופה רמון בעובדה צילום: עמית שעל

x