$
בארץ

השב"כ לבג"ץ: 50 עובדים נגישים למידע הטכנולוגי על החולים, האיסוף מתבצע אוטומטית

כך עולה מתצהיר של ראש מחלקה בשב"כ, ובו פירוט חלקי של נהלי העבודה הפנימיים בשירות לאיסוף והעברת המידע למשרד הבריאות לגבי מי שבא במגע עם חולי קורונה. מנהל המחלקה: "העובדים בעלי הנגישות לא פותחים את הקבצים, אלא לבירור ביחס לחולה, או בדיקה מדגמית"

תומר גנון 12:5901.04.20

כ-50 עובדים בשירות הביטחון הכללי (שב"כ) הם בעלי נגישות למידע הטכנולוגי שמאפשר למשרד הבריאות לגלות מי בא במגע עם חולי קורונה מאומתים בשבועיים לפני שאובחנו, על מנת שיוכנס לבידוד.

 

 

כך עולה מתצהיר שהגיש לבג"ץ "יורי", ראש מחלקה בשב"כ, בתגובה לעתירה של ארגון העיתונאים להחריג אנשי תקשורת מהסמכות שניתנה לשירות, והוארכה אתמול (ג') בחודש (עד ה-30.4) על ידי ועדת המשנה למודיעין ושירותים חשאיים. על פי נוסח התקנות שאושרו, המידע הטכנולוגי שנאסף בשב"כ כולל "נתוני תקשורת מסוג נתוני זיהוי, נתוני מיקום ונתוני התקשרויות למעט תוכן שיחה".

 צילום: עמית שאבי

 

"קובץ פרטי האנשים אשר אותרו כמי שהיו במחצית כל חולה מועבר ישירות למשרד הבריאות", כותב ראש המחלקה בשב"כ, "ובהתאם לנוהלי העבודה בפועל, אין העובדים בעלי הנגישות פותחים את הקבצים המועברים, אלא בהתעורר צורך קונקרטי בעריכת בירור ביחס למידע שהתקבל בנוגע לחולה, או בדיקה מדגמית של פעולות המערכת".

 

"במשרד הבריאות", נכתב בתצהיר, "נגישים למידע רק מנכ"ל משרד הבריאות, ראש שירותי הבריאות וסגנה, וכן מומחים טכניים. באופן מעשי, ככלל, אין הגורמים הללו נדרשים לפתיחת הקבצים, אלא ככל שעולה צורך בבירור קונקרטי. אז יידרשו לפתיחת המידע הסגן והצוות הטכני המסייע לו. יובהר כי בהתקבל קובץ המידע מהשב"כ, נשלחים המסרונים אל האנשים שאותרו כמי שהיו במחיצתו – באופן אוטומטי.

 

על פי התצהיר, לפני מספר ימים, ככל הנראה לאור תלונות של מקבלי ההודעות שהם מחויבים בבידוד שלא לצורך, הוכנס נוהל נוסף. "ככל שמתקבל המסרון יבקש לוודא כי המסרון אותנטי, וכי הוא אכן כלול ברשימת חבי בידוד, בידו לוודא זאת במענה אוטומטי שהוחל בהפעלתו לפני ימים אחדים (27.3.20).

 

"ככל שיעדיף לשוחח עם גורם אנושי במשרד הבריאות יפנה למוקד השירות, ובעניין זה ישיבו לו מוקדניות בכירות בלבד, אשר תהיה להן נגישות לרשימה המכילה אך חלק מהפרטים – השם הפרטי, ומספר הטלפון של מי שבאו במחיצתו של החולה".  

x