$
בארץ

משבר הקורונה

מרכז המחקר של הכנסת: "הלמידה מרחוק עלולה להגביר נשירה של תלמידים בסיכון"

על פי מרכז המחקר של הכנסת, קיימת גם סכנה של החמרת הפערים בין התלמידים בשל "הפער בתמיכה וביכולת של הורים לסייע לילדיהם". עפ"י הלמ"ס, ל-24% ממשקי הבית בישראל עם ילדים אין אינטרנט ול-16% אין מחשב ביתי. ל-51% ממשקי הבית הערבים אין חיבור לרשת

שחר אילן 13:2030.03.20

השימוש בלמידה מרחוק בבתי הספר עלול להחמיר את אי-השוויון בין תלמידים, ונהלי משרד החינוך אינם נותנים מענה לבעיה זו. "קיים חשש לעלייה בנשירה וניתוק מהלימודים של תלמידים הנמצאים בסיכון", כך קובע מסמך חדש שהכין מרכז המחקר והמידע של הכנסת לוועדה המיוחדת לחינוך של הכנסת בראשות ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) בנוגע למתכונת למידה זו, בה נעשה שימוש נרחב בתקופת משבר הקורונה.

 

 

 

המסמך מסביר שהסכנה של החמרת הפערים נובעת מ"הפער הדיגיטלי וכן פערים בתמיכה וביכולת של הורים לסייע לילדיהם". מחברת המסמך, אתי וייסבלאי, מציינת ש"ארגונים בין-לאומיים ואונסק"ו, המליצו לשקול את הסיכונים לפגיעה באוכלוסיות החלשות ואת האמצעים להתמודד עימם בשעת הפעלת למידה מרחוק בשעת חירום".

 

במערכת החינוך קיימים נהלים מוסדרים להפעלת מוסדות חינוך בשעת חירום ובתוך כך למידה מרחוק מקוונת. ויסבלאי קובעת שהם מתמודדים "באופן מוגבל מאוד עם סוגיית המענה הנדרש לתלמידים מאוכלוסיות שונות והפערים בין תלמידים בנגישות לאמצעים טכנולוגיים הנדרשים ללמידה".

 

 

 צילום: שאטרסטוק

 

לדבריה, "מנתוני משרד החינוך לא ברור מה שיעור התלמידים שמשתתפים בלמידה מרחוק מקרב התלמידים באוכלוסיות ומגזרים שונים, וכיצד ניתן מענה לאוכלוסיות אלה". בין היתר אין מידע על "תלמידים ועובדי הוראה שאין להם נגישות לאינטרנט ולאמצעים אחרים הנדרשים ללמידה מקוונת וכיצד פועל המשרד למניעת הגדלת הפערים במערכת החינוך בשעת סגירת בתי הספר".

 

 "אין מענה מוסדר מטעם משרד החינוך לתלמידים מאוכלוסיות מוחלשות ולאלו שאין להם נגישות ללמידה מקוונת" "אין מענה מוסדר מטעם משרד החינוך לתלמידים מאוכלוסיות מוחלשות ולאלו שאין להם נגישות ללמידה מקוונת"

 

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ל-24% ממשקי הבית בישראל עם ילדים אין אינטרנט ול-16% אין מחשב ביתי. ל-78% ממשקי הבית היהודים יש אינטרנט אבל ל-51% ממשקי הבית הערבים אין חיבור לרשת. "לא ברור כיצד ניתן מענה לאוכלוסיות שונות, לרבות תלמידים ועובדי הוראה שאין להם נגישות לאינטרנט ולאמצעים אחרים הנדרשים ללמידה מקוונת מרחוק, וכיצד פועל המשרד למניעת הגדלת הפערים בין אוכלוסיות שונות", נאמר במחקר.

 

יו"ר איגוד מנהלי מחלקות החינוך ברשויות המקומיות אבי קמינסקי אמר למרכז המחקר והמידע של הכנסת כי אף שמערך הלמידה מרחוק פועל ומשרת תלמידים רבים תוך עבודה מאומצת של עובדי ההוראה, אין מענה מוסדר מטעם משרד החינוך לתלמידים מאוכלוסיות מוחלשות ולאלו שאין להם נגישות ללמידה מקוונת.

x