שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

רכבת ישראל תשלם עוד חצי מיליארד שקל כדי להאיץ את פרויקט החשמול

הרכבת חתמה על חוזה חדש מול קבלן חשמול המסילות שלה, חברת SEMI הספרדית בהיקף של 125 מיליון יורוו. בנוסף יש בהסכם תמריץ אופציונאלי נוסף של עד 18 מיליון יורו שישולם ככל ותהיה הקדמה נוספת בלוחות הזמנים

ליאור גוטמן 15:1129.03.20

רכבת ישראל מאיצה את פרויקט החשמול. החברה הודיעה על חתימת חוזה חדש מול קבלן חשמול המסילות שלה, חברת SEMI הספרדית.

 

לפי רכבת ישראל, משרדי האוצר והתחבורה אישרו לחתום על הסכם שמכונה "האצה של פרויקט החשמול והשלמתו עד סוף שנת 2025", כשהוא כולל בעיקרו תשלום חדש של כ-125 מיליון  יורו "עם תמריץ אופציונאלי נוסף בסך של עד 18 מיליון יורו שישולם ככל ותהיה הקדמה נוספת בלוחות הזמנים", לשון הודעת החברה. התשלום החדש מתווסף לעלות האדירה של פרויקט חשמול מסילות הרכבת (כ-12 מיליארד שקל, כולל רכש ציוד), והוא מותנה בעמידה באבני דרך של SEMI.

 

פרויקט החשמול של רכבת ישראל סבל עד היום משורת עיכובים כרוניים ועד למצב שקו הרכבת הראשון שחושמל, הוא קו ירושלים תל אביב, הושק לאחר עיכובים של שנים רבות. הפרויקט יצא לדרך עוד בימי ממשלת אריאל שרון בשנת 2001. התקציב של הפרויקט הוכפל מכ-3.2 לכ-7 מיליארד שקל, ושאר הקוויםגם הם נתקעו  בצנרת.

 

בכירים במשרד התחבורה כבר הכו על חטא מעצם חתימת החוזה עם SEMI במחיר שנראה בזמנו פנטסטי - 2 מיליארד שקל לחשמול כלל המסילות הכבדות ברחבי המדינה, במקום כ-3 מיליארד שקל שהפרויקט הוערך במכרז המקורי. זאת, עבור חשמול כ-450 ק"מ של קווי רכבת, הקמת 14 תחנות השנאה, תכנון והקמה של מערכת הולכת חשמל עילית, תכנון והקמת מערכת שליטה והקמת רשת חשמל במתחמי ומוסכי הרכבת.

 

ביהמ"ש העליון מצא בתחילת 2018 כשלים במכרז וכפה על הרכבת לפצל את העבודות בין כמה שחקנים. שר התחבורה הקודם ישראל כץ אף הודה שבתחילת 2018 הוא נאלץ להתקשר אישית לשגריר הספרדי כדי לזרז את עבודות החשמול על קו ירושלים-ת"א.

 

ברכבת נדהמו לגלות שהמו"מ מול הספרדים הגיע בשבועות האחרונים למבוי סתום, ובסביבת החברה טענו שהקבלן כבר היה "על המזוודות" בדרכו לעזוב את ישראל ולנטוש את הפרויקט, בטענה שהרכבת לא העמידה לטובתם זמן מסילה לקדם את העבודות. הוויכוחים על התקדמות הפרויקט אפפו גם חלק מהדיונים שיו"ר החברה היוצא דן הראל ניהל מול משרדי האוצר והתחבורה, עם רעיונות לפצל לאלתר את המכרזים בין כמה ספקים.

 

 

 צילום: ערן גרנות

 

החוזה של סימנס - 4 מיליארד שקל

 

ברכבת הגיעו החודש למסקנה שנטישת הקבלן היתה מובילה לתביעות הדדיות בין הרכבת ל-SEMI, עם חשש להתקדמות הפרויקט, שגם ככה מאחר בלוחות הזמנים שלו. הדבר דרבן את הנהלת החברה למצוא פשרה גם במחיר תשלום עודף.

 

ואם כל זה לא מספיק, בחודש האחרון נפלה התובנה שקשורה לספקית הציוד החשמלי, חברת סימנס. זו חתמה על אספקת ציוד בהיקף של כ-4 מיליארד שקל מול החברה, כאשר הקרונות הראשונים אמורים להגיע בינואר 2021. בשלב זה לרכבת אין איפה לאחסן אותם או איך להפעילם, והחשש בהנהלת הרכבת היה שסימנס תפעיל סעיף בחוזה שמאפשר להם לאחסן ולתחזק את הקרונות בגרמניה, ועד שהם יגיעו לישראל. העלות של המהלך הזה היא כ-150 מיליון יורו, כלומר יותר יקר מהפשרה שרכבת ישראל דיווחה עליה הבוקר, ובמחיר של ציוד שתקוע באירופה וקבלן עבודות מקומי שמנהל מו"מ עם החברה על התקדמות בפרויקט החשמול.

 

השורה התחתונה: גם במשרדי הממשלה מודים שברכבת נאלצו לבחור בין הרע לגרוע, ולתפיסתם הפרויקט יואץ עכשיו בלוחות זמנים אחרים לגמרי, גם אם זה יעלה עוד חצי מיליארד שקל. התשלום החדש מותנה בהתקדמות של אבני דרך, כלומר הוא לא בהכרח ייצא מקופת החברה.

 

המבחן הראשון של התקדמות פרויקט החשמול תחת ההבנות החדשות יהיה נסיעות מבחן בקו החשמלי שהושלם לאורך תל אביב כבר במהלך חודש אפריל, עם בדיקת הציוד החשמלי בתוואי שבין תחנת נבון שבירושלים ועד לתחנת סבידור בתל אביב (רכבת מרכז).

 

במהלך 2020 יעבדו בחברה על חשמול קווים אחרים, וקבלן משנה כבר עובד לחשמל את מסילת הרכבת אשקלון-רעננה. ברכבת מקווים להשלים את החשמול של התוואי הארוך הזה עד תחילת הרבעון הרביעי של 2021.

x