$
בארץ

העליון סירב לאשר חובת רכש גומלין - ומכרזי האוטובוסים חוזרים לשולחן המו"מ

ביהמ"ש קיבל את הערעור שהוגש על ידי משרדי התחבורה והכלכלה, יחד עם יבואניות הרכב צ'יינה מוטורס ושירותי אוטובוסים מאוחדים נצרת, וקבע שהמדינה אינה מחויבת ברכש גומלין בבואה לפרסם מכרזי הפעלה לתחבורה ציבורית. בכך מגיעה אולי לסיומה סאגה שהתגלגלה שנתיים בין משרדי הממשלה לשחקנים השונים שפועלים כמפעילי אוטובוסים

ליאור גוטמן 22:3619.03.20

ביהמ"ש העליון קיבל היום (ה') את הערעור שהוגש על ידי משרדי התחבורה והכלכלה, יחד עם יבואניות הרכב צ'יינה מוטורס ושירותי אוטובוסים מאוחדים נצרת, וקבע שהמדינה אינה מחויבת ברכש גומלין בבואה לפרסם מכרזי הפעלה לתחבורה ציבורית.

 

 

בהרכב של שלושה שופטים (הנשיאה אסתר חיות, עוזי פוגלמן ומני מזוז) הוחלט לקבל את טענת המדינה שאין לחייב את מי שניגש להפעלת אשכול נסיעות אזורי ברכש גומלין במדינת ישראל, זאת באם הזוכה הוא שחקן זר. פסק הדין פורסם ללא נימוקים, כאשר ביהמ"ש העליון מחדד ש"התבקשנו על ידי הצדדים כי נוכח דחיפות הסוגיה שעל הפרק תינתן הכרעתנו בערעורים ללא דיחוי, וכי נימוקינו יינתנו בנפרד".  

אוטובוסים בת"א אוטובוסים בת"א צילום: אוראל כהן

 

בכך מגיעה אולי לסיומה סאגה שהתגלגלה שנתיים תמימות בין משרדי הממשלה לשחקנים השונים שפועלים כמפעילי אוטובוסים. לא פחות משמונה מכרזי הפעלה שונים תקועים כבר מתחילת 2019, זאת לאחר שהממשלה ביקשה לפרסמם ללא חובת רכש גומלין. ההגיון היה שהתחרות בין המפעילים תוריד את מחירי המכרז, מה שיצמצם את הוצאות הקופה הציבורית. חלק מיצרני האוטובוסים המקומיים טענו שמדובר במחטף, כיוון שיצרנים זרים יכולים לגשת למכרזים עם תמחור נמוך שימוטט אותם, ולכן רכש גומלין בהיקף של עד 20% מכל מכרז יחייב את המתמודד הזר להעלות את המחיר ולהשוות אותו לתמחור שהחברות הישראליות מסוגלות לעמוד בו.

 

כך או כך, הנושא חוזר עכשיו לשולחן הדיונים, ועד למציאת פתרון מול המפעילות. למבדיקת כלכליסט עולה שהמדינה לא תפרסם אוטומטית את המכרזים, אלא תנסה להגיע להבנה בהידברות מול מי שעתר נגדה, ובראשם החברות ארגז ומרכבים. ההערכות הן שעד הרבעון השלישי של השנה המכרזים החדשים יצאו לדרך, ובתחילת 2021 האשכולות שהוקפאו יצאו לדרך.

 

בהתאחדות התעשיינים הביעו אכזבה רבה מפסיקת ביהמ"ש, ומסרו בתגובה ש"דווקא כשהאבטלה עולה והקורונה מוליכה את המשק למיתון, בית המשפט שולח היום אלפי מובטלים נוספים ללשכות העבודה. דווקא בימים אלה כשכל הציבור מבין את חשיבות התעשייה הישראלית והעצמאות היצרנית, בית המשפט מטיל מכה אנושה עליה ומייצר תקדים שיעלים באופן שיטתי את היכולת לייצר בישראל. בזמן שבכל העולם מבינים שהקורונה ממחישה את הצורך בעצמאות יצרנית, בית המשפט מתעלם מהמציאות, וקובע שעדיף להיות תלויים במדינות זרות, לייבא בזול מחו"ל ולייצר אבטלה וחוסר ודאות בזמני משבר".
x