שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

שבע עשרה שנה לקו רכבת: הוועדה לתשתיות לאומיות תוציא לתכנון את פרויקט הרכבת הקלה מחיפה לנצרת

התכנית להקמת הקו הונחה על שולחן הממשלה כבר ב-2010 אולם נתקלה בעיכובים שונים, כשהתקווה הזהירה היא שההשקה תתקיים ב-2027. . התכנית, שאושרה עקרונית בשנה שעברה, כוללת מסילה באורך 41 ק"מ, מתוכה 29 ק"מ בקו הבין-עירוני, כשלאורכה ישולבו 20 תחנות

ליאור גוטמן 14:4108.03.20
הוועדה לתשתיות לאומיות וחברת חוצה ישראל החליטו בחמישי האחרון לקדם תכנון מפורט של קו הרכבת הקלה בין חיפה לנצרת. התכנית, שאושרה עקרונית בשנה שעברה, כוללת מסילה באורך 41 ק"מ, מתוכה 29 ק"מ בקו הבין-עירוני, כשלאורכה ישולבו 20 תחנות (9 בינעירוניות ו-11 עירוניות), חניוני חנה וסע, גשרים, מנהרות ומתקנים הנדרשים עבור תפעול המסילה. התוואי מתחיל בתחנה מרכזית המפרץ בחיפה, במקביל לדרך 22 (כביש עוקף קריות) עד מחלף קריית אתא צפון, לאורך דרך 781 ועד מחלף גלעם עם מעבר במסלול כביש 79 עד צומת ריינה-משהד, דרך כביש 6,400 לנוף הגליל (לשעבר נצרת עילית), דרך קריית הממשלה עם תחנה סופית בכיכר העירייה בנצרת.

 

 

 

 

קרונות הרכבת הקלה קרונות הרכבת הקלה צילום: נתע

 

הפרויקט האמור הוא אחד העצובים בתולדות ההיסטוריה התחבורתית של מדינת ישראל, זאת לצד כביש 531 וקו הרכבת החשמלי בין ירושלים לתל אביב. התכנית להקמת הקו הונחה על שולחן הממשלה עוד ב-2010 במסגרת תוכנית "נתיבי ישראל" לרישות המדינה ברכבות וכבישים, אולם אחרי שנה רה"מ נתניהו ביקש להמיר את מתכונת העבודה מרכבת קלה לכבדה  ומבלי שתרשם התקדמות בפועל. רק ב-2015 הוגשו התוכניות לוועדות המחוזיות שם שאישרו אותן במהלך 2017 עם הבטחות לצאת מייד לדרך עם העבודות. שנה לאחר מכן התפרסם המכרז הראשון לניהול העבודות, ועתה כאמור פועלים לתכנון מפורט שיושלם על פי ההערכות רק ברבעון השלישי של השנה. וההשקה הרשמית? גם כאן אין תאריך מוגדר, והתקווה הזהירה היא שההשקה תתקיים במהלך 2027, לא סופי. השורה התחתונה: במידה וכל העבודות יתקיימו כסדרן, מבלי שירשמו עיכובים נוספים, הרכבת תצא לדרכה שבע עשרה שנה אחרי שהיא הוצגה בפני השרים.

 

אז מה היה דחוף לגופי התכנון לפרסם דווקא עכשיו פרויקט שנמרח עשור ויותר? משרד האוצר כבר אמר בפורומים לא רשמיים שהפרויקט הזה נראה לו חצי מיותר, ולא מן הנמנע שאפשר לקיים הסעת המונים מסודרת גם באמצעות מערך אוטובוסים משוכלל. ולכן, בדומה לפרויקט המטרו במרכז המדינה, הויכוח בין האוצר לגופי התכנון מוביל לניסיונות ליצר מציאות בשטח, גם אם ההשקה הרשמית של הפרויקט תרדם לקראת סוף העשור, אם בכלל.

 

כך או כך, שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' חזר על הצהרות קודמו ישראל כץ, וציין שהרכבת הקלה מחיפה לנוף הגליל ולנצרת היא בשורה של ממש לצפון ולפריפריה. תוך פחות מארבעים וחמש דקות למרכזית המפרץ בחיפה, ומשם ישירות לת"א וליתר חלקי הארץ. "במשך יותר מדי שנים אזור הצפון לא קיבל מענה מספק בפיתוח, בתשתיות ובדחיפה לצמיחה. קידום התכנון המפורט של קטעי הקו הוא צעד חשוב שיחזק את יישובי הצפון ויתרום לשיפור איכות חייהם של אזרחי. אני סומך על חברת חוצה ישראל שתתקדם עם הפרויקט במקצועיות ובמהירות האפשרית".

 

מנכ"ל חוצה ישראל, דן שנבך, אמר בתום הישיבה "אנו צופים כי התכנון המוקדם של תוואי הרכבת הקלה יסתיים עד לסוף רבעון שלישי 2020. במקביל התחלנו לקדם מכרז למיון ובחירת הקבוצות אשר יורשו להשתתף במכרז הזכייני בפרויקט זה (PQ)".

 

יו"ר הוועדה לתשתיות לאומיות וראש מטה הדיור, זאב בילסקי, סיכם כי "בשבוע שעבר אישרנו להפקדה את הקווים הראשונים של המטרו, השבוע אישרנו את תכנית המתאר הארצית לתשתיות תחבורה יבשתית והיום יריית הפתיחה לתחילת ביצוע קו הרכבת הקלה מחיפה לנצרת. התכנית עשויה להקל באופן משמעותי על גודש התחבורה באזור, לאפשר פיתוח של אלפי יחידות דיור נוספות וכן לקרב בין מוקדי התעסוקה המרכזיים בצפון הארץ".

x