$
רכב

נגיף הקורונה

בגלל הקורונה: החשמליות המתקדמות של GAC הסינית יגיעו רק בסוף השנה

שני דגמים חשמליים מתקדמים היו אמורים להתחיל להימכר בארץ מספטמבר. סגירת המפעל בגוואנז'ו ל-6 שבועות תעכב הגעת הסדאן והג'יפון המתקדמים. דגם הבסיס יעלה בארץ 139 אלף שקל

אודי עציון 09:0308.03.20

המאבק במגיפת הקורונה בסין משפיע כצפוי על שוק הרכב הישראלי: שני דגמים חשמליים מתקדמים של GAC, שהיו אמורים להתחיל להימכר בארץ מספטמבר, יגיעו לארץ רק בסוף 2020, כך שהכלים יתחילו לעלות על הכביש באופן מסחרי רק בתחילת 2021.

 

 

 

לכלכליסט נודע כי העיכוב נובע מסגירת המפעל בגוואנז'ו ל-6 שבועות, במסגרת המאבק לעצירת התפשטות נגיף הקורונה בסין. המפעל חזר בינתיים לעבוד, אך גורר עיכוב באספקות ובהתאמת שני הדגמים, רכב הסדאן איון S ודגם הקרוסאובר איון LX, לתקינה אירופית ולשוק הישראלי, שאליו ייובאו באמצעות אוריון מוביליטי, מקבוצת יוניון מוטורס של ג'ורג חורש.

 

מדובר בחשמליות מודרניות, עם סוללות עתירות קיבולת, טווח נסיעה של יותר מ-400 ק"מ, ומחיר משוער של 200-250 אלף שקל, שהושקו בסין רק בשנה שעברה.

 

העיצוב הוא לא החלק החזק

 

בינתיים החל השבוע השיווק של דגם הבסיס של GAC, ה-GE3, שיהיה זול משמעותית ועם מחיר של 139 אלף שקל, מתחרה בעיקר ב-MG ZS EV הסיני גם כן (141-139 אלף שקל). מדובר ברכב קרוסאובר משפחתי, שדומה בגודלו לג'יפונים כמו מיצובישי ASX וסוזוקי קרוסאובר.

 

 

GAC החשמלית הסינית GAC החשמלית הסינית צילום: אודי עציון

 

העיצוב הוא לא החלק החזק שלו, למרות חזית וחישוקי 18 אינץ' נאים, וגם הוספת פסי גגון בהתקנה מקומית עדיין לא מצליחה לטשטש את העיצוב המגושם. תא הנוסעים לא מצליח לשפר את הרושם, הוא שמרני ומיושן בעיצובו, אך לפחות נהנה מחומרים איכותיים.

 

המרווח טוב, בעיקר במושב האחורי שיכול לקלוט שני מבוגרים וילד ונהנה יציאת מזגן משלו. אך המושבים אינם תומכים מספיק, הנהג יתקשה למצוא תנוחת נהיגה טובה בגלל הגה שמתכוונן רק למעלה ולמטה ולא לעומק. לתא המטען נפח של 370 ליטר, קטן יחסית לשימוש משפחתי, אבל לפחות מתחתיו ממוקם גלגל רזרבי, שנעדר כיום מרוב החשמליות.

 

האבזור נדיב: המס הנמוך על רכב חשמלי, 10% מס קנייה בלבד במקום 83%, לצד 17% מע"מ ו-7% מכס במקרה של רכב שמיובא מסין, מאפשר לצייד את המכוניות הירוקות בכל טוב, מבלי לייקר אותן משמעותית. וכך מגיע ה-GE3 עם ריפודי עור, חלון שממש, מושב נהג חשמלי, מפתח חכם, משטח טעינה אלחוטי לסלולרי, מצלמת 360 מעלות לחנייה ומערכת מולטימדיה עם מסך 8 אינץ', רשימה שנדיר למצוא במחיר הזה.

 

במחיר ה-GAC כלולים גם 3 טיפולים חינם למשך 3 שנים, 45 אלף ק"מ, מה שבא קודם, הטבה ששווה כ-3,000 שקל, ועמדת טעינה ביתית בשווי 4,500 שקל מתוצרת ABL הגרמנית שמספקת EV-EDGE, ספקית שירותי הטעינה של היבואן. אפשר להחזיר את הרכב עד חצי שנה לאחר הרכישה ולקבל את הכסף ששולם, בניכוי 2,700 שקל לחודש שימוש, ומחיר עמדת הטעינה.

 

הרכב בפנים הרכב בפנים צילום: GAC

 

מה שכן חסר הוא אבזור בטיחותי מתקדם: נדיר למצוא היום מכונית חדשה שנמכרת ללא מערכות בטיחות אקטיביות, שמסוגלות לבלום את הרכב בשעת חירום, או לתקן סטייה שלו מנתיבו. ה-GE3 הוא מכונית כזאת, וחבל. התקנה מקומית של מערכת מובילאיי ראויה כיום רק למכוניות משומשות שיוצרו לפני עידן הבטיחות האקטיבית, לא לרכב חדש מהניילונים.

 

ל-GE3 יש סוללה גדולה יחסית, בקיבולת 55 קילוואט שעה, ומנוע בהספק של 177 כ"ס. מנגד, מדובר גם ברכב כבד יחסית, במשקל של 1.65 טון, כ-300 ק"ג יותר מרכבי בנזין מקבילים בגודל, בגלל הסוללה.

 

על הכביש הביצועים טובים, ואפילו זריזים עד למהירות 100-120 קמ"ש. יש רק שני מצבי נהיגה, "חסכוני" ו"רגיל", ואפשר לבחור בין 3 מצבי טעינה חוזרת המנצלת את אנרגיית הבלימה למילוי הסוללות, כולל מצב המאפשר מעשית נהיגה בדוושה אחת, כאשר בכל רמת רגל מדוושת התאוצה עובר הרכב להאטה חזקה. בהיעדר מנוע שריפה פנימית הנסיעה שקטה יחסית, מלבד רעשי רוח במהירות בין עירונית מפסי הגגון.

 

המשקל הגבוה שולח יצרנים להקשיח את המתלים, ונוחות הנסיעה ב-GE3 בינונית. כיול המתלים לא מצליח להתגבר על המשקל גם בסיבובים, שם מתגלה הרכב כמגושם למדי, עם מערכת בקרת יציבות אגרסיבית.

 

מגיע לאילת? כן, אבל לאט

 

GAC מצהירה על טווח של 309 ק"מ לסוללה מלאה. נהיגת המבחן שכללה שילוב בין כבישים עירוניים, בין עירוניים ומהירים, הראתה שמדובר במרחק כמעט ריאלי בנהיגה רגועה. אבל ברגע שאתם עם סוללה מתרוקנת ורחוקים מיעדכם אתם בבעיה.

 

ה-GE3 מיובא לישראל לפי תקינה מיוחדת של משרד התחבורה למכוניות שאין להן תקינה אירופית או אמריקאית הנדרשת בארץ. הייבוא מוגבל ל-400 יחידות בשנה מכל דגם, ואחד החסרונות היא שה-GE3 מותאם רק לעמדות טעינה מהירה (DC) בתקינה סינית, ולא לאלה שמוצבות בישראל, ומתאימות למכוניות אירופיות, יפניות וקוריאניות. כך שאפשר לטעון אותו רק בטעינה רגילה ואיטית (AC) המחייבת 8 שעות טעינה כדי למלא סוללה ריקה. רוצים לנסוע איתו מהמרכז לאילת? תצטרכו לעצור בדרך לטעינה של 3-4 שעות בכל כיוון, במקום חצי שעה בחשמליות אחרות שאין להן עדיין טווח מספיק גדול לנסיעה ישירה.

 

השורה התחתונה: תתחילו את המהפכה בלעדיו

 

סין מובילה היום בעולם את המעבר לנהיגה חשמלית, אבל הדגם הראשון שמשיקה GAC בישראל הוא רכב בינוני ופחות מתקדם מדגמים סינים אחרים, ובטח מדגמים קוריאנים ויפניים שכבר נמכרים בארץ. הוא יהיה רלוונטי בעיקר לחברות שירכשו או יחכירו בחודשים הקרובים חשמליות ראשונות לצי שלהן, כרכבי איגום, המשמשים לתנועה בין המתקנים והמתחמים שלהן, במסלולים קבועים, ועם אפשרות לטעינות ארוכות בין הנסיעות. הלקוח פרטי ימשיך לחכות בינתיים, בין בקבוקי האלכוג'ל והמסיכות, לדגמים המתקדמים יותר של היצרן. 

x