$
בארץ

יו"ר ועד אל על באסיפת העובדים: "אנחנו במשבר שעד היום לא הכרנו"

עקב כוונת מנכ"ל החברה לפטר כ-1,000 מעובדיה, התקיימה אסיפת חירום בהשתתפות כ-4,000 עובדי אל על, בה פנה שרון בן יצחק לממשלה וביקש ממנה לסייע לחברה: "אנחנו בעד הפרטה, אבל תנו לנו תנאים שווים להתחרות". יו"ר ההסתדרות דורש ממנכ"ל האוצר לאשר העברת 50 מיליון שקל לאל על

בילי פרנקל 15:3501.03.20
במהלך אסיפת החירום שכינסו עובדי אל על המתקיימת כעת, בהשתתפות כ-4,000 עובדי החברה, פנה לממשלה יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, וקרא לה לסייע לחברה שנקלעה למשבר. האסיפה התקיימה בעקבות הנחיית המנכ"ל גונן אוסישקין, לגבש תוכנית פיטורים נרחבת של כ-1,000 מתוך 6,000 העובדים בחברה.

 

 

לדבריו: "אנחנו נמצאים בתוך משבר שעד היום לא הכרנו. בשלושת החודשים האחרונים עסוקה נציגות העובדים במו"מ רוחבי לכלל עובדי החברה. הנציגות הציגה דרישות לגיטימיות על מנת להביא לשיפור בתנאי הרווחה ושיפור בתנאי השכר שלנו, לשם כך אף שכרנו את שירותיו של פרופסור ירון זליכה. ותוך כדי המו"מ התחיל לכרסם בנו הנגיף הארור הזה".

גונן אוסישקין מנכ"ל אל על אל על רקע בואינג 777 גונן אוסישקין מנכ"ל אל על אל על רקע בואינג 777 צילום: אל על , SIVANFARAG

 

בדבריו, שיחזר בן יצחק את תולדות החברה ופירט את השלכות השינויים שחלו בה בשנים האחרונות. "חברת אל-על הייתה ונולדה יחד עם המדינה, נכס אסטרטגי. חברה ממשלתית ונכס צאן הברזל של מדינה מוקפת אויבים. חברה שהטיסה ומטיסה נשיאי מדינה וראשי ממשלה, חברה שמתוך אחריות לאומית טסה בשמיים מאוימים בטילים בזמן שחברות זרות מסרבות להסתכן ולהגיע לפה. חברה שטסה לאזורי אסונות טבע ונוחתת במסלולי נחיתה מאולתרים כדי לחלץ אזרחים ישראלים להשיב אותם הביתה. חברה שמטיסה לוחמים למבצעי חילוץ, וחברה שטסה על מנת לעלות ארצה את האחים שלנו, עולים חדשים בשגרה ובמבצעים מיוחדים. ויש עוד אין ספור משימות ויש עוד הרבה לפנינו.

 

"ביום בהיר אחד הוחלט להפריט את אל על ולשחרר אותה להתחרות בשוק החופשי כחברה ציבורית אבל, ופה האבל הגדול. בזמן שכל מדינה בעולם שומרת על מוביל לאומי בארצו, מעודדת, מסבסדת ותומכת וזה בעוד שיש גשרים ורכבות על מנת לחצות את גבולותיהם. אצלנו החליטו לאתגר את המוביל הלאומי פעם אחר פעם. אנחנו נאלצים להתמודד מול עידוד חברות זרות שנמצאות בבריתות בעוד שלנו כחברה ישראלית יש חרם כניסה מעצם היותנו יהודים. סובלים מחוסר סלוטים כאשר פה נותנים לחברות זרות לקחת אזרחים שלנו ליעדים בעולם. היטל בטחון, האם יש חברה בעולם שנדרשת לרמת ביטחון כמו אלעל - אין. החליטו על שמים פתוחים, אנחנו בעד אבל תנו לנו תנאים שווים להתחרות, תנו לנו גם עידוד כספי עבור כל נוסע זר, למה אנחנו לא? כחברה ישראלית שמטיסה אחוז גדול מנפח הנוסעים בנתב"ג, היינו זכאים להנחה עבור אגרות - וגם זה נלקח מאיתנו.

 

אסיפת חירום של עובדי אל על אסיפת חירום של עובדי אל על צילום: באדיבות ועד עובדי אל על

 

"בנוסף מאפשרים למתחרים שלנו לטוס מעל סעודיה בקיצור זמן טיסה של שעתיים ולנו אסור. מדבר על עוד קשירת יד חוסר השוויון בתחרות. ועם כל זה, עובדים, אחים, אחיות - משפחה שלנו אנחנו מתמודדים בגאווה, העובדים הכי יעילים שיש בעולם, מקצוענים, לויאליים, אמיצים וחדורי מטרה. ועכשיו הגיע ווירוס הקורונה, הממשלה בחרה באופן חריג משאר מדינות העולם להטיל הגבלות מטורפות - לא לטוס. מכת מוות לתעופה. איך אנו כחברת תעופה אשר פעם אחר פעם מתמודדת עם חוסר שוויון בתחרות ואמורה לשמור על הנכס האסטרטגי האווירי - צבאי של מדינת ישראל, יכולה לעמוד מול עצירה מלאה של נוסעים מלטוס?

 

לדבריו, "אנחנו מוצאים בשבועות האחרונים אוזן קשבת אצל שרים ומקבלי החלטות. אנו זועקים ומבקשים היום ועכשיו ממשלת ישראל: אנחנו חיילים של המדינה, יש פה טייסים, טכנאים, מכונאים, חשמליים שאחראים שמטוסי הקרב שלנו יהיו באוויר. כולנו אזרחים שמניעים את כלכלת מדינת ישראל, מעמד ביניים גאה, המנהלים משק בית תחת יוקר המחייה ולא מתלוננים אף פעם. ותמיד תמיד שנקראים למען המדינה ולמען האזרחים – מתייצבים לכל משימה ובכל זמן וכך נמשיך ונעשה גם בעתיד. הפעם, הקריאה הזו לממשלת ישראל, זועקת מגורנם של 6,500 בתי אב בישראל: "תנו חיבוק חזרה לאל על שעליה עדיין יש לכם מניית זהב. אל על חזקה ישראל חזקה – ישראל ואל על אחד הם".

 

שרון בן יצחק יו"ר מועצת העובדים של אל על שרון בן יצחק יו"ר מועצת העובדים של אל על צילום: אוראל כהן

 

השלכות הקורונה

 

במהלך אסיפת העובדים התקשר ראש הממשלה ואמר להם כי הטיל על ועדת השרים לעזור לאל על וחברות התעופה: "אני מעריך את העבודה שאתם עושים ואנחנו נעזור לכם ונדאג לאל על". במקביל, המתינו באל על לישיבת ועדת השרים שהתקיימה היום לעניין ההשלכות הכלכליות נגיף הקורונה. במהלכה, התייחס מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד למשבר באל על, וציין כי בכוונתם לשבת היום עם החברה וכן יתר חברות התעופה. לדבריו, "חשוב לשדר לכל החברות שיבואו וידברו כך שנוכל להבין מה המצב ולבודד את השפעות הקורונה. תוך כמה ימים נחזור עם פתרונות. הצוות באוצר ייתן פתרון לכל חברות התעופה וסוכני הנסיעות. לא רק לאחד".

 

בישיבה הוחלט על הקמת צוות במשרד האוצר שיבחן את ההיבטים הכלכליים והמשקיים הרלוונטיים, כתוצאה מהתפרצות הנגיף. בראש הצוות יעמוד באב"ד, ויהיו חברים בו ראש אגף תקציבים שאול מרידור, החשב הכללי רוני חזקיהו והיועץ המשפטי של משרד האוצר אסי מסינג. לצוות יצטרפו נציגי משרדי ממשלה רלוונטיים, לפי העניין והצורך. הצוות יגבש המלצות בנושא האמור ויגישן בהקדם לוועדת השרים.

 

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ציין באסיפת העובדים כי: "אנחנו במצב חירום. אל על, החברה שאזרחי המדינה, העובדים וההסתדרות כל כך אוהבים, עומדת בפני קריסה ולאף אחד לא איכפת. אי אפשר לתאר את מצב התעופה בישראל בלעדיה. אני הולך להנחות את כל הוועדים של ההסתדרות לטוס מעתה רק עם חברות התעופה ישראליות - זה הזמן להראות חוסן ולכידות".

 

והוסיף כי "אני פונה לממשלת ישראל ולעומד בראשה - זוהי שעת חירום ויש להזרים סכום ראשוני לחברה על מנת שתוכל לעבור את התקופה. כולם צריכים להתגייס לטובת העניין, לא רק לדבר – אלא לעשות. לא צריך להקים עוד ועדה, אלא לקבל החלטות".

 

יו"ר ההסתדרות למנכ"ל אוצר: אשר העברת 50 מיליון שקל לאל על

 

על רקע המשבר בענף התעופה, יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד שלח מכתב דחוף למנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, בו הוא מבקש להנחות את הגורמים המקצועיים בקרן הסיוע הכלכלי לעסקים שנקלעו למצוקה להעביר לחברת אל על 50 מיליון שקל.

 

במכתב מציין יו"ר ההסתדרות את השתלשלות האירועים שהביאו את אל על למשבר הנוכחי: "בעקבות ההתפשטות העולמית של נגיף הקורונה בוטלו הזמנות רבות לטיסות ברחבי העולם, וכן בוטלו נתיבי אוויר של חברות תעופה שונות ברחבי העולם. משבר זה לא פסח על אל על, חברת התעופה הגדולה בישראל המעסיקה אלפים רבים של עובדים".

 

עוד הוסיף בר-דוד, כי "משבר הקורונה גרם לאל על משבר תזרימי קשה והחברה הודיעה על כוונתה לפטר כ-1,000 עובדים". בר-דוד מדגיש שההסתדרות תתנגד לכל מהלך של פיטורי עובדים שאינם נחוצים בעת הזאת. לאור זאת מבקש יו"ר ההסתדרות סיוע דחוף בדמות העברה של 50 מיליון שקל אשר יועברו לאל על כהלוואה מקרן הסיוע הכלכלי לעסקים שנקלעו למצוקה. 

x