בארץ

שבע שנים אחרי סג'עייה, ללוחמי צה"ל יהיה נגמ"ש ממוגן

משרד הביטחון הכריז על תחילת ייצור נגמ"ש ה"איתן", הראשון שיצויד בגלגלים במקום בשרשראות, וייכנס לשירות בסוף 2021. לפי ההערכות, בפיתוח הנגמ"ש הושקעו מאות מיליוני שקלים. הפרויקט יביא לקליטת עשרות עובדים חדשים במפעל טנק המרכבה, שייצר את הנגמ"ש בפס ייצור חדש

אודי עציון 22:0009.02.20

חברת MTU הגרמנית נגברה על קאטרפילר האמריקאית בקרב על אספקת המנוע לנגמ"ש הצה"לי החדש. משרד הביטחון בחר עבור סדרת הייצור הראשונה של נגמ"ש ה"איתן" מנוע דיזל בהספק 750 כוחות סוס, מתוצרת אותה חברה שמספקת את המנוע לטנק המרכבה סימן־4.

 

 

לפי ההערכות השקיעה מערכת הביטחון מאות מיליוני שקלים בפיתוח הנגמ"ש החדש, שמחירו כ-3 מיליון דולר ליחידה. הייצור שלו לצה"ל צפוי להתפרש על פני שנים ארוכות, כאשר יותר מ-50% מרכיביו ייוצרו בסופו של דבר בארה"ב, כדי לאפשר את רכישתם מתקציב הסיוע הביטחוני האמריקאי.

 

אב טיפוס של נגמ"ש האיתן אב טיפוס של נגמ"ש האיתן צילום: דוברות משרד הביטחון

 

היום (א') הכריזה מנהלת הרכב הקרבי המשוריין במשרד הביטחון על תחילת ייצורו הסדרתי של הנגמ"ש הצה"לי הראשון שיצויד בגלגלים ולא שרשראות - מה שיעניק לו מהירות גבוהה יותר ויכולת תנועה משופרת בלחימה באיזורים עירוניים, עד 90 קמ"ש בכביש, על חשבון יכולת העבירות בשטח. צה"ל השתמש בעבר בכמויות קטנות של נגמ"שים גלגליים כרכבי שלל, אך רק בעשור האחרון החליט כחלק מלקחי מבצע "צוק איתן" להתחיל להצטייד בנגמ"ש מודרני שיחליף את ה־M113 הוותיק, האיטי ושמיגונו אינו מספיק לשדה הקרב כיום. זאת לאחר הקרב בשכונת סג'עייה בעזה, שבו גרמה פגיעה בנגמ"ש M113 למותם של שבעה לוחמים.

 

עם זאת, נגמ"שי ה"איתן" הראשונים ייכנסו לשירות רק בסוף 2021, וצה"ל, שמחזיק באלפי נגמ"שים ישנים, יתקשה לעמוד בעלות ההחלפה של כולם. עם צוות של 3 הוא מסוגל לשאת עוד 10 לוחמים, מצויד ב־8 גלגלים, ושוקל כ־30־35 טון, יותר מכלים מקבילים, בזכות הדגש שניתן למיגון שלו. בין השאר יצויד ה"איתן" במערכת "חץ דורבן" מתוצרת אלביט, להגנה מפני טילי נ"ט. הנגמ"ש יצויד גם בצריח לא מאויש, שיוכל לשאת בעתיד טילי "ספייק" של רפאל. כמויות הייצור הסופיות טרם נקבעו ותלויות באישור התוכנית הרב שנתית החדשה של צה"ל, תוכנית "תנופה".

 

 

אב טיפוס של האיתן אב טיפוס של האיתן צילום: דוברות משרד הביטחון

 

 

ה"איתן" ייבנה בפס ייצור חדש שיוקם במפעל הטנק, שמייצר כיום את טנק המרכבה ואת נגמ"ש הנמ"ר המבוסס עליו. "ייצור האיתן לא יבוא על חשבון המרכבה והנמ"ר, והמפעל ייקלוט עשרות עובדים חדשים כאשר הפס יעבוד בקצב הייצור המלא שלו", אמר ל"כלכליסט" ראש מנת"ק (מנהלת תוכנית הטנק) במשרד הביטחון, תא"ל גיא פאגלין: "יותר מ־90% מהרכיבים יגיעו מתעשיות בישראל ובחו"ל, ועשינו שימוש נרחב ככל האפשר במוצרים מהמדף, בעיקר בחלק האוטומטיבי של הכלי. את הממסרת נרכוש למשל מחברת אליסון האמריקאית. בתחילה נייצר יותר רכיבים בארץ, אך בהמשך יותר חלקים יגיעו מארה"ב".

 

מהנדסי יחידת הפיתוח של מנת"ק, שילבו ב"איתן" יותר מ־10 מצלמות יום ולילה, 34 מחשבים ו־5 צגי מגע. רכיבי הכלי יגיעו מ־60 ספקות ישראליות ואמריקאיות. בכל נגמ"ש יהיו יותר ממיליון חלקים, יותר מ־20 טון פלדה, 6 ק"מ של כבלי חשמל ותקשורת וכ-70 ליטר צבע.

x