$
רכב

מבחן רכב

מכונית כלאיים: הסיאט שמנסה לא להיות סיאט

קופרה אטקה, הדגם הראשון בארץ של המותג החדש מבית סיאט, הוא הכלאה מאולצת בין רכב ספורט לכביש־שטח. הוא אמנם מצויד במנוע עוצמתי ומערכת מתלים נוקשה, אך אין לו את הדקויות שיהפכו אותו ממהיר מאד גם למהנה מאד. במחיר של 250 אלף שקל הוא דיל לא רע, אבל רחוק מלהיות מסעיר דיו כדי שאפשר יהיה לבנות על כתפיו מותג חדש

תומר הדר 08:3113.01.20

שוטר התנועה בסקודה סופרב לא שמע על קופרה, המותג החדש של סיאט, וזה הגיוני: זו המכונית הראשונה של מותג חדש והיא עדיין אינה מוכרת בכבישים. מבחינתו של השוטר מדובר בסיאט אטקה משופרת. “עובדה”, מדגיש השוטר בחדווה, “יש לה אגזוזים בולטים”.

 

מבחינת השוטר מדובר בעילה לדו”ח ואולי אף יותר מכך. בעולם המערבי אמנם מקובל לרכוש מכונית ספורטיבית בסכום מסוים, לשדרג את מנועה ואת מערכת המתלים ולקבל מכונית הרבה יותר טובה, אבל בישראל זה אסור והשוטר כבר שש לקרב. אבל השוטר מבולבל, הוא אמנם חושב שזו סיאט אטקה - רכב כביש־שטח סביר שנפוץ בליסינג - אבל משהו בה נראה מוזר: המושבים עמוקים והבלמים שלה משודרגים.

 

בשורה התחתונה, קופרה היא סיאט אטקה משודרגת להפליא בשורה התחתונה, קופרה היא סיאט אטקה משודרגת להפליא

 

למרבה המזל, הסמארטפון נחלץ לעזרה ולאחר כ־10 דקות בהן השוטר קורא כתבות ומדפדף בתמונות, הוא משתכנע בקיומו של המותג החדש. הוא לא כותב לנו דו”ח.

 

השוטר משחרר את קופרה לגשם שוטף של רמת הגולן עם אזהרה: שלא נתפוס אתכם משתוללים. מובן שלא, קופרה אטקה היא רכב כביש־שטח ועם כאלה אי אפשר להשתולל. הציבור אוהב רכבי כביש שטח, ולמעשה בעולם מוכרים הרבה יותר רכבי כביש שטח מאשר מכוניות ספורטיביות.

 

במפתיע, קופרה שימושית למדי: יש לה 300 כוחות סוס, תיבה אוטומטית כפולת מצמדים והיא אפילו מצוידת בבקרת נסיעה בשטח. לא מדובר ברכב כביש שטח בסגנון אאודי, שמנמיכה את המכוניות שלה עד הרצפה, אלא להיפך.

 

קופרה אטקה - מבט מבפנים קופרה אטקה - מבט מבפנים

 

תא הנוסעים נוח, ואינו שונה באופן משמעותי מזה של סיאט אטקה רגילה. בפועל מדובר באותו לוח מחוונים קודר ואיכותי, אך עם דגש רב יותר על גישה למערכות הנהיגה השונות: מערכת בקרת מתלים, ומערכות לשליטה על מאפייני הנהיגה, וכמובן בורר סגנונות הנהיגה. לקופרה יש ממשק מצוין של מערכות קישור, אך גם לסיאט אטקה רגילה יש כזה; בקופרה יש שפע של מקום בפנים, אך גם באטקה רגילה יש מקום. היתרון של קופרה הוא שיש לה מושבים ספורטיביים מצוינים, וכאלה לא תמצאו באטקה שמגיעה מליסינג.

 

רכב לנסיעה ארוכה במהירות גבוהה בלי להתעייף

 

המבחן של קופרה אטקה נעשה ברמת הגולן, ביום חורפי סוער. עם ישראל לא יצא מהבית, קופרה יצאה. מדובר במכונית המתאימה ביותר לכך, כלי יעיל במיוחד לביצוע משימת צליחת השיטפונות הצפויים.

 

בורר המצבים עובר למצב "מרוץ", ואנו משלבים את ההנעה הכפולה. 300 כוחות סוס יורדים לכביש בלי דרמה מיותרת. לקופרה אין שום בעיה לדהור במהירות גבוהה מאוד בכבישים נטושים, היא עושה את זה ביעילות מופתית ועומדת היטב בעוצמתן של רוחות צד ומתקפות מפתיעות של חזירי בר שמתעקשים לזנק לכביש. היה נחמד אם קופרה אטקה גם היתה נשמעת כמו מכונית ספורטיבית, ולא רק נראית כמו סיאט אטקה עם שפע של תוספות זולות.

 

קופרה אטקה עולה בגשם שוטף מקיבוץ גונן. פנינו למסעדה, אל הכנאפה החם. הכביש נטוש בכל מקרה ואטקה קופרה טסה בכיוון הרמה. קשה לנתק את המכונית מהכביש, גם כאשר הוא רטוב. אין לנו זמן להסתכל על הנוף, אנו מתרכזים בעליות ובערפל הכבד שיורד על הכביש. הנסיעה נוחה מאד: לקופרה יש מושבים מחוממים, בקרת אקלים ומערכות נהיגה אקטיביות. היא לא דורשת מאמץ עילאי כדי להשאיר אותה על הכביש, אפשר לנסוע בה לפרקי זמן ארוכים מאוד במהירויות גבוהות בלי להתעייף.

 

אנו מגיעים אל מאגר עורבים ואל מימיו החמים כתמיד, ופה מתחיל המבחן האמיתי של הרכב. הכבישים המפותלים והארוכים של רמת הגולן בואכה עין זיוון, הכביש האחורי עם התצפיות לכיוון סוריה, דורשים מהרכב להתמודד עם בורות ולשמור על מהירות גבוהה.

 

מהירה ויעילה להפליא, אך ללא מהנה כמו רכב ספורט

 

רכב כביש־שטח ספורטיבי הוא אילוץ, כפירה, משהו שמייצרים נגד חוקי הפיזיקה. הסיבה לכך היא שלמכוניות יש מרכז כובד, המקום בו המאסה שלה נמצאת. בפניות ובסיבובים מרכז הכובד רוצה למשוך את המכונית, לגרום לה לאבד אחיזה.

 

ההבדל הוא שלמכוניות ספורטיביות יש מרכז כובד נמוך, הן רוצות להישאר על הכביש; ואילו לרכבי כביש־שטח יש מרכז כובד גבוה, הם מעדיפים לא לאחוז. הפתרון ביצור הכלאיים שהוא רכב כביש־שטח ספורטיבי הוא בין היתר לייצר מערכת מתלים נוקשה. זו של אטקה קופרה נוקשה - לא נוקשה יתר על המידה, אך בהחלט הדוקה.

 

מישהו בסיאט עשה בדיוק את מה שעושים בכל חברות הבת בקונצרן פולקסווגן. סיאט אטקה, קופרה, פולקסווגן גולף, סקודה קארוק - כולם חולקים מכלולים רבים. ולכן אין בעיה לגשת אל מחסן החלפים הגדול של קונצרן פולקסווגן ולבקש את המנוע החזק ביותר שיש על המדף; אין בעיה לבקש את מערכת הבלימה הכי טובה שניתן להרכיב, זו שבדרך כלל שומרים למכוניות הספורט של פולקסווגן; ואין בעיות להרכיב מערכת מתלים ספורטיבית. הכל מתאים, הכל עובד היטב.

 

הבעיה מתגלה דווקא בכבישים שמהם ניתן לראות את סוריה, אלה שבשוליהם מצטבר שלג. שם, העובדה שקופרה אטקה אינה מכונית ספורטיבית עומדת לה לרועץ. היא מכונית מהירה להפליא שיכולה לשנע משפחה וציוד סקי, אבל אין לה את הדקויות הזעירות שהופכות מכונית ממהירה מאוד למהנה מאוד. אחיזת הכביש שלה טובה מאד, אך בזמן הנהיגה היא לא מתקשרת בצורה מיטבית; הבלימה שלה מדהימה, אבל חסר לה ההיזון החוזר, האפשרות להרגיש את הבלימה בדוושה. חבל, כי בסיאט יודעים לייצר מכונית ספורטיבית כשהם שרוצים.

 

קופרה אטקה היא מכונית יעילה מאד והיא תתאים היטב למי שרוצה להגיע מתל אביב לחרמון בשעתיים ביום בו הכבישים נטושים. עם זאת מדובר כאן בגרסה מהירה להפליא של סיאט אטקה, ולא במכונית ספורט חדשה ומסעירה שעל כתפיה ניתן לבנות מותג.

 

המחיר הוא נקודה חשובה. קופרה אטקה עולה 250 אלף שקל, ויש לה מערכת הנעה כפולה. בעולם שבו רכב כביש־שטח ספורטיבי ראוי עולה 400 אלף שקל או יותר, קופרה אטקה נחשבת מציאה. למרות זאת, חשוב לזכור: מדובר בסיאט אטקה משודרגת להפליא, ולא בישות ספורטיבית חדשה.

x