$
בארץ

בלעדי לכלכליסט

"תמ"א 70": כך ייראה השטח מעל קווי המטרו בגוש דן

תוכנית מתאר ארצית שתושק היום תכשיר את השטח לשימושי הבנייה האפשריים מעל לתוואי בו יעברו שלושת קווי הרכבת התחתית במרכז. יוגדלו אחוזי הבנייה למגורים בסמוך לתחנות ותיאסר כניסת רכבים

ליאור גוטמן 12:3807.01.20

מינהל התכנון צפוי לערוך היום דיון ראשון להשקת תוכנית מתאר ארצית חדשה - עבור השטחים שתחתם תנוע הרכבת התחתית (המטרו) במטרופולין גוש דן, כך נודע ל"כלכליסט".

 

 

 

התוכנית שזכתה לשם "תמ"א 70", תעסוק בתכנון מתחמי התעסוקה, הפנאי והמסחר לאורך קווי המטרו העתידיים שאמורים להיפתח בעוד כעשור. מדובר במערכת הסעת ההמונים הגדולה מסוגה שתיבנה בישראל, עם כ־145 ק"מ של קווי רכבת תת־קרקעית שיחצו לפחות 23 ערים במרכז המדינה. עלות הפרויקט נאמדת בשלב זה בהיקף של כ־150 מיליארד שקל אך צפויה להגיע עד 200 מיליארד שקל.

 

רכבת תחתית לעשור הבא רכבת תחתית לעשור הבא

 

לפי מינהל התכנון, מערכת הסעת ההמונים המתוכננת בימים אלו במטרופולין תל אביב, ותנוהל על ידי חברת נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) הממשלתית, תתחבר בתוואי לכלל מערכות הסעת ההמונים שמתוכננות או פועלות כיום. היא תשמש עבורן כ"שלד תחבורתי" שעליו תישען המערכת כולה.

 

בין המרכיבים ניתן לציין את הרכבת הפרברית, שלושת קווי הרכבת הקלה, אוטובוסים ואמצעי תחבורה נוספים: שירותי באבל - תחבורה שיתופית, מוניות שירות או מוניות ספיישל. כל אלה ייצרו בעוד כעשור מהיום רשת תחבורה שאמורה לתת מענה לצורכי התנועה במטרופולין, מה שמחייב לטענת המינהל תכנון חדש ומדוקדק של שימושי הקרקע מעל תוואי הנסיעה העתידי.

תל אביב תל אביב צילום: shutterstock

 

נכון להיום תוואי המטרו עדיין עובר שינויים, בעיקר סביב העיר רמת גן שחלק ממתחמי המסחר בה לא טופלו. למשל, תוואי המטרו המקורי לא עבר במתחמי הבורסה וקניון איילון.

 

אכלוס כתנאי להסעת המונים

 

מוטיב עיקרי בחזון התוכנית הוא להגדיל את אחוזי הבנייה לאורך קו המטרו, ובמקביל לצמצם או לבטל בנייה במקומות שבהם הקו לא עובר. זאת כדי שבאזורים בהם לא תהיה הסעת המונים משמעותית המדינה לא תאשר אכלוס בצפיפות גבוהה.

 

לאורך מסלולי המטרו העתידי זוהו עשרות נקודות ממשק בין אמצעי התחבורה השונים, שם כבר מוצהרת בתוכנית החדשה הכוונה להגדיל באופן ניכר את אחוזי הבנייה. זאת ועוד, בכל אזור שכזה השאיפה תהיה לבנות רדיוס נטול חניות בהיקף של בין 0.5 קילומטר ל־1 ק"מ, כדי למנוע עומסים או פקקי תנועה פוטנציאליים במקומות בהן עוברת תחבורה ציבורית.

 

מי שמחכה לאישור התוכנית הוא משרד האוצר. עלות הקמת המטרו מסתמנת כהוצאה הגדולה בתולדות המדינה, ואם תקציב של 200 מיליארד שקל הוא הסכום הסופי, מדובר בהיקף כספי שמתקרב לחצי מתקציב המדינה.

 

כפי שפורסם בעבר ב"כלכליסט" מערכת המטרו כוללת שלושה קווים עם כ־100 תחנות. קו M1 בציר צפון־דרום, אורכו הכולל 76 ק"מ ועליו 59 תחנות. הוא מורכב מגזע מרכזי העובר בלב המטרופולין, משתי שלוחות לכיוון כפר סבא ורעננה בצפון ושתי שלוחות לכיוון לוד ורחובות בדרום.

 

הקו השני, M2, ינוע בציר מזרח־מערב. אורכו 23 ק"מ ויהיו בו 23 תחנות. תחילתו בחולון וסופו בפתח תקווה. הקו השלישי, M3, יהיה חצי טבעתי באורך של כ־40 ק"מ ובו 24 תחנות. תחילתו בהרצליה, סופו בבת ים ותתפצל ממנו שלוחה לנתב"ג.

 

דלית זילבר ראש מינהל התכנון דלית זילבר ראש מינהל התכנון צילום: ניב קנטור

 

מימון בעזרת היטלים

 

כפי שנחשף ב"כלכליסט" באוצר יזמו את "חוק המטרו", כדי לכפות על גופי תכנון, חברות פרטיות וממשלתיות כמו גם ראשי ערים - להתיישר למתווה אחיד מבלי לסנדל את הפרויקט. עם אישור התמ"א החדשה משרד האוצר מתכוון לממן חלק מבניית הקו באמצעות היטלים ומסים שיגיעו מהקבלנים שיזכו במכרזי הבנייה לאורך קווי המטרו.

 

הדיון שיתקיים מחר הוא ראשון מתוך כמה, כאשר התוכנית היא לסיים את המהלך ואישור התמ"א החדשה תוך כמה חודשים בודדים, כך שהממשלה הבאה כבר תקבל את התוואי כעובדה מוגמרת ולפני שראשי הערים יספיקו להפעיל לחץ על הפוליטיקאים.

x