$
בארץ

בלעדי

גורר המטוסים ההיברידי של תע"א החל לפעול בהודו

טיסה של איר אינדייה חנכה את השימוש המסחרי ב"טקסיבוט", ההיברידי והרובוטי למחצה, מתוצרת התעשייה האווירית. המטרה: הפחתה של 85% מפליטת ה-CO2 מהמטוסים על הקרקע. העסקה הראשונה כוללת 40 כלים בעשרות מיליוני דולרים

אודי עציון 08:2723.10.19

בשבוע שעבר התרחשה בשדה התעופה אינדירה גנדי בניו־דלהי היסטוריה קטנה במאבק בהתחממות הגלובלית. בנוכחות יו"ר ומנכ"ל אייר אינדייה, אשוואני לוהני, גרר הטקסיבוט, מתוצרת התעשייה האווירית, מטוס איירבוס A320 משער היציאה ועד למסלול ההמראה, בדרכו לטיסה מסחרית למומבאי. "זו קפיצה גדולה לכיוון סביבה נקייה", אמר לוהני. המטוס עדיין לא חשמלי, אבל הגורר שלו היברידי וחצי רובוטי.

 

 

גורר המטוסים "טקסיבוט" גורר המטוסים "טקסיבוט" צילום: איר אינדייה

 

11 שנים אחרי שיצא לדרך יש לגורר המטוסים הישראלי המהפכני לקוח גדול ראשון. KSU ההודית הזמינה 40 גוררים, שמחירם הקטלוגי 1.5 מיליון יורו כל אחד, ואמורים להיות מוצבים בששת שדות התעופה הגדולים במדינה, כאשר בנגלור יהיה השדה הבא שיקלוט אותו, בסוף השנה.

 

מדובר בגורר מטוסים שאמור לחסוך לחברות התעופה הוצאות על דלק יקר, ולהקטין את זיהום האוויר שהן יוצרות. הוא מצויד במנועים חשמליים שאליהם מחוברים מנוע דיזל הטוען את הסוללות שלו, ובנהג המסיע את הגורר ממטוס למטוס, כאשר בזמן ההסעה נשלט הטקסיבוט בידי הטייס. בתעשייה האווירית תיכננו כלי רובוטי לחלוטין, אבל רשויות התעופה עדיין לא מאשרות שכלי כזה ינוע בין מטוסים מתודלקים ומלאי נוסעים. תע"א פיתחה ומייצרת את מערכת השליטה והחיישנים, שמורכבים בצרפת על גורר שמייצרת חברה מקומית.

 

כיום נגררים המטוסים רק משער היציאה מטרמינל לאחור, ועושים את דרכם אל המסלול בכוח מנועיהם הבזבזניים. שימוש בטקסיבוט אמור לחסוך 85% מהדלק שצורך המטוס בשדה התעופה, ואת פליטתם של יותר מ־50 ק"ג CO2 לכל דקת הסעה. ב־2025 יתחילו חברות התעופה לשלם מס על הפחמן הדו־חמצני שפולטים המטוסים שלהן, דבר שיגביר את הכדאיות הכלכלית של השימוש בכלי הישראלי.

 

הטקסיבוט בפעולה הטקסיבוט בפעולה צילום: איר אינדייה

 

הטקסיבוט החל את דרכו כפרויקט בחטיבת המטוסים הצבאיים של תע"א, וכיום שייך לחטיבת התעופה שלה.

 

"השימוש בטקסיבוט חוסך 4־5 דקות בזמן הסבב על הקרקע, כי אפשר להתחיל להתניע את המנועים בזמן שהמטוס נגרר למסלול", מסביר רן ברייר, מנהל הפיתוח העסקי ושיתופי הפעולה בחטיבת התעופה. "בדור החדש של ה־A320 ההתנעה איטית יותר, כך שנוכל לחסוך 7־8 דקות משמעותיות עוד יותר. יש לנו כבר בפיתוח גורר למטוסים גדולים יותר, שמזהמים יותר. אני מקווה שכבר ב־2020 יהיו לנו עוד חוזים, יש כבר מו"מים".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x