$
רכב

מבחן רכב

החדשה של קיה מנסה טריק חדש להעלמת המראה המשפחתי

איכות הנסיעה של קיה XCeed משכנעת, היא שקטה למדי ואפילו נאה. אבל מי שיתפתה לחשוב שמדובר ברכב כביש־שטח בגלל יתרון הגובה הקל על ה־Ceed הרגילה צפוי להתאכזב

תומר הדר 08:4923.09.19

בימים של חוסר ודאות וחוסר יכולת להחליט האם ללכת בכיוון אוטונומי, חשמלי או סתם כזה שלא יעצבן אף אחד, יצרני הרכב משוועים לדגמים חדשים או חדשים בערך שיביאו את הלחם לצד החמאה.

 

 

כלומר דגמים שימלאו את קופות המזומנים שנדרשות כדי לממן את הפיתוחים האוטונומיים, את מילוי גחמות האיחוד האירופי בכל הנוגע להורדת פליטות מזהמים וגם, על הדרך, שיתאימו לדרישות הצרכנים.

 

תמו הימים שבהם יצרני הרכב יכלו להמציא נישות, לספר לצרכנים שמדובר במשהו חדשני ונחשק ולצפות כיצד הצרכנים ממהרים אל הסוכנויות כדי להצטייד במה שהחליטו עבורם.

 

XCeed. אין מה לצפות לתנוחת ישיבה גבוהה ושולטת בסגנון עדות הספורטאז' XCeed. אין מה לצפות לתנוחת ישיבה גבוהה ושולטת בסגנון עדות הספורטאז' צילום: תומר הדר

 

קיה XCeed היא תוצר מדויק של הלך הרוח החדש בקרב יצרני הרכב המשווקים מכוניות באירופה. אך לפני קבלת הקיה, הנה כמה נתונים שחיוניים כדי להבין מדוע בעצם לייצר את XCeed, שהרי מדובר בגרסה קרבית של קיה Ceed המשפחתית, כזו שתתברג בהיצע מתחת לשפע של רכבי הכביש־שטח שקיה כבר מציעה.

 

ראשית, מדובר במכונית כל־אירופית, כזו שמיועדת לשיווק בשווקים אירופיים ותוכננה על ידי אירופים. שנית, גם האירופים מזמן לא אניני טעם, הם רוצים רכבי כביש־שטח, והרבה. הנה המספרים שיוצרים מכונית: עד לאחרונה האירופים אהבו מכוניות חמש דלתות. היום כבר פחות, שכן נתוני קיה מצביעים על ירידה של 24% בביקוש למכוניות כאלה במחצית הראשונה לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

 

לעומת זאת, הביקוש לרכבי הכביש־שטח באותה תקופה עלה ב־48%. המסקנה היא שלקיה כבר יש פלטפורמה של מכונית האצ'בק, כזו שעלויות המחקר והפיתוח שלה כבר שולמו – ואם בפלח שוק זה המכירות יורדות, הרי שניתן לבצע התאמות ולהפוך את מכונית חמש הדלתות לרכב כביש־שטח.

 

מראה מבפנים. מסך בקוטר 12.3 אינץ' בלוח השעונים מראה מבפנים. מסך בקוטר 12.3 אינץ' בלוח השעונים

 

עוד 6.5 ס"מ לגובה

 

הבעיה הגדולה ביותר ביצירה של רכב כזה היא הבידול. הצרכנים לא רוצים מכונית משפחתית. האמצעים הם תוספת גובה, צמיגים אגרסיביים, דיפוני פלסטיק שחור. הציניות של יצרני הרכב בנושא מוכרת היטב ועובדת יפה בישראל, אך קיה XCeed, כך מדגישים אנשי קיה, אינה בדיוק קיה Ceed מוגבהת. למעשה, בינה לבין קיה Ceed הרגילה יש במשותף רק צמד דלתות קדמיות.

 

מכסה המנוע גבוה יותר, האורך הכללי צמח ב־86 מילימטרים, הרוחב צמח ב־26 מ"מ וגם מכסה המנוע שונה. בפועל מעט קשה לראות את ההשקעה, שכן XCeed דומה למדי לקיה Ceed רגילה שעברה סדנת שטח, עם מאמצים לא להתפרע יותר מדי. יש לה דיפונים שחורים בתחתיות של הדלתות כדי להגן מפני אבק, פגוש קדמי חדש, והגנה מיוחדת לגלגלים שגם צמחו במידה. XCeed נוסעת יותר גבוה, כלומר בין הגחון שלה לבין הקרקע יש עוד 6.5 ס"מ לטובת הלקוחות שמעוניינים לשבת גבוה ולהמשיך לנסוע במכונית האצ'בק.

 

חלק ניכר מהמכוניות של XCeed באירופה נועד להימכר לציי רכב, לאנשים שמבלים שעות רבות במכונית. כך שאפשר לומר שיש כאן תנוחת ישיבה גבוהה יותר עבור מי שצריך לשבת שעות בפקקים. אפשר גם לומר שמדובר כאן למעשה בתנוחה פיקודית מיוחדת, שמיועדת לחובבי שטח שרק במקרה נתקעו עם מכונית ליסינג.

 

קיה XCeed מצליחה להיראות נאה בלי להיראות מוגזמת. בעידן שבו רכבי כביש־שטח הולכים והופכים מוזרים יותר ועושים לא מעט פשרות בתחום השימושיות כדי להיראות יותר ויותר מיוחדים, יש משהו מרגיע בעובדה שקיה XCeed לא משתוללת.

 

עם עוד כמה סנטימטרים, שלא בטוח שתתאים לישראלי חובב השופוני עם עוד כמה סנטימטרים, שלא בטוח שתתאים לישראלי חובב השופוני

 

יתרון שעלול להיות חיסרון

 

קיה XCeed קיה XCeed

ל־XCeed יש תפקיד חשוב במערך הדגמים של קיה אירופה. בקרוב קיה תציג דגמי פלאג־אין הייבריד, חשמליים למחצה, בין היתר כדי להוריד את פליטות המזהמים. גם XCeed תקבל גרסה כזו. קיה גם חייבת להפוך את המכוניות שלה ליותר מתקדמות מבחינה טכנולוגית. לכן היצרנית מהמרת על לוח מחוונים חכם. XCeed היא הדגם הראשון שמקבל מסך בקוטר 12.3 אינץ' בלוח השעונים, כולל פונקציות הצגת ניווט, קישוריות אינטרנטית וכל מה שצריך כדי לשרוד בג'ונגל העירוני של המאה ה־21.

 

המסך מרגיש פשוט. הוא מציג את הפונקציות החשובות אך לא מאפשר, למשל, לראות מפה מלאה, כמו שיש במכוניות הגרמניות. תא הנוסעים הוא כמו זה של ה־Ceed, עם תוספות. כך, המסגרות שסביב פתחי המיזוג הוסבו לצבע בוהק, המושבים זכו לדוגמה הרפתקנית יותר של מעוינים, והנהג, כאמור, יושב גבוה יותר.

 

איכות החומרים אינה הגבוהה ביותר בקטגוריה והתוספות הצבעוניות לא ממש מרגישות שייכות לתא הנוסעים. קיה מדגישה שתנוחת הישיבה גבוהה יותר, אך אין מה לצפות לתנוחת ישיבה גבוהה ושולטת בסגנון עדות הספורטאז'. בסופו של דבר זו קיה Ceed, כלומר תא הנוסעים שימושי מאוד, איכות החומרים סבירה מאוד וכנראה שיחזיק שנים, אך לא יותר מכך.

 

XCeed

 מצוידת במנוע בנזין טורבו בנפח 1.4 ליטרים, ככל הנראה הגרסה שתהיה הנפוצה ביותר גם בארץ. תיבת ההילוכים אוטומטית, המנוע חזק ומשכנע אך לא מגיב מהר במיוחד. יש יצרנים, כמו פולקסווגן, שמייצרים מנועים ותיבות הילוכים שמגיבים מהר יותר.

 

איכות הנסיעה משכנעת, כך שבדומה לקיה Ceed רגילה, שנחשבת נוחה למדי, גם קיה XCeed מפגינה גינוני כביש טובים. היא נוחה יותר מהמכונית המשפחתית, הישג בפני עצמו. בקיה טוענים שתוספת הגובה דרשה כיול מחדש של המתלים, הוספה של מערכת מיוחדת שאמורה לרסן את תנודות הגוף וכיוצא בזאת, בפועל ההתנהגות דומה למדי וקשה לחוש בהבדלים, אולי פרט לנוחות המשופרת. עם זאת, על אף הגלגלים הגדולים מדובר במכונית שקטה למדי.

 

קיה XCeed קיה XCeed

קיה בונה על XCeed, שצפויה לטענתה להיות הדגם הנמכר ביותר במשפחת דגמי Ceed ולעקוף במכירות את כל גרסאות ה־Ceed ביחד. אנשי קיה חושבים עם היגיון אירופי. מבחינתם, היא מיועדת למי שמעוניין במכונית חמש דלתות וחולם על רכב כביש־שטח. חשיבה פרקטית.

 

בישראל לא חולמים עם הראש אלא עם הלב ונקודת המוצא היא שצריך רכב גדול וגבוה, לכן לא בטוח שקיה XCeed תהיה הבחירה הראשונה של הישראלים. השאלה העיקרית טמונה במיצוב: האם XCeed תמוצב כרכב כביש־שטח בפני עצמו או כגרסה של קיה Ceed המשפחתית. XCeed מציעה יתרונות של משפחתית, אך יתרונות אלה עלולים להיתפס על ידי הקונים כחסרונות של רכב כביש־שטח.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x