שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

בלעדי לכלכליסט

התנגדות להקמת תחנת הכוח הפרטית הגדולה ביותר בארץ

מנכ"ל עיריית כפר סבא שלח מכתב דחוף למשרד הבריאות בדרישה למנוע את הקמת התחנה של הפניקס וסימנס בנימוק שצינורות דלק שיעברו בקרבת אזורים מאוכלסים יסכנו את שלום הציבור. החברה המבצעת: "פעולותינו מתואמות עם משרדי הממשלה"

ליאור גוטמן 06:4921.08.19

מנכ"ל עיריית כפר סבא איתי צחר שלח לאחרונה מכתב דרישה למשרד הבריאות, ובו הוא מבקש את התערבותו הדחופה ועד לרמה שלבלימת הכוונה להקים תחנת כוח בקרבת העיר, כך נודע ל"כלכליסט". בפנייה של צחר נטען שיש בעיה לכאורה עם הנחת צינורות דלק באזורי מגן, האזורים שאמורים להוות חיץ בין התחנה לשטחים אחרים, ולכן משרד הבריאות אמור להתערב לטובת שלום הציבור, ואולי למנוע את הקמת תחנת הכוח.

 

 

 

מי שמתכננת להקים את התחנה היא חברת ריינדיר, המוחזקת כיום על ידי קבוצת המשקיעים בהובלת הפניקס, כ־40%. היתר מוחזק בידי מייסדי החברה, איתי רוכמן ומשה קריגר, וכן חברת סימנס העולמית (Siemens AG). התחנה אמורה לקום בתחום שיפוטה של המועצה האזורית דרום השרון, על שטח בין הכבישים הראשיים 6, 444 ו־55. עלות בניית התחנה נאמדת ב־2.5 עד 3 מיליארד שקל, אולם היקף ההשקעה הכולל נאמד בכפול מזה, אם משקללים בו את חוזה הגז העתידי. מדובר באחד מפרויקטי התשתיות הגדולים בישראל, שבהתאם לרפורמה בחברת החשמל מעביר את כלל הייצור לידיים פרטיות.

 

מימין: ראש עיריית כפר סבא רפי סער ומנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מימין: ראש עיריית כפר סבא רפי סער ומנכ"ל הפניקס אייל בן סימון צילום: אסנת קרסנסקי

 

האם הנחת צינורות הדלק נחשפה רק עכשיו? תלוי את מי שואלים. בכירים במשק החשמל טוענים שעד היום לא ברור כיצד הדלקים יגיעו לתחנה, ונשקלה האפשרות לחבר את צינורות התחנה לאזור שפיים או לצד הנגדי, אזור כביש 6. במקביל רק לאחרונה דרשו רשויות התכנון את השרטוט מלא של כלל הרכיבים, ולכן לכאורה התגלה באיחור שחלק מהתשתיות עוברות בשטחי מגן אסורים. בסביבת ריינדיר טוענים שהתכנון טרם הושלם, ולכן אין על מה להתלונן בשלב זה.

 

באפריל 2017 הסמיכה הממשלה את החברה להגיש לוועדה לתשתיות לאומיות תוכנית להקמת תחנת הכוח כפרויקט תשתית לאומי בהספק של עד 1,300 מגה־ואט, שהם כ־10% מכוח הייצור של חברת החשמל, ובדצמבר 2018 אישרה הוועדה את הפקדת התוכנית להתנגדויות הציבור.

 

הפניקס עומדת בישורת האחרונה בפני מכירתה לשתי קרנות השקעה אמריקאיות, ומי שירכוש את הפניקס יהיה גם הבעלים העתידיים של תחנת הכוח הפרטית הגדולה בישראל.

 

התכנון טרם הושלם

 

הניסיון לערב את משרד הבריאות בהקמת תחנת כוח פרטית חדשה אינו מקרי. רק לפני כשבועיים דיווח "כלכליסט" על התנגדות של משרד הבריאות להקמת תחנת כוח, תחנת "קסם", באזור ראש העין מחשש לפגיעה במקורות מים. התוכניות של קסם עומדות לדיון במועצה הארצית לתכנון ובנייה, ואילו התוכניות של ריינדיר עוד לא הושלמו במלואן, מה שלא מפריע כאמור לעיריית כפר סבא לנסות למנוע את הקמתה.

 

בנוגע לעיריית כפר סבא, אין מדובר בהתנגדות ראשונה. בדיוק לפני כשנה הגישו חמש רשויות מקומיות, ובהן כפר סבא, עתירה מינהלית לבית המשפט המחוזי בירושלים במטרה לעצור את הקמת תחנת הכוח שמתכננת ריינדיר. העתירה הוגשה בזמנו נגד הוועדה הלאומית לתשתיות, רשות החשמל, רשות מקרקעי ישראל, משרד התשתיות הלאומיות וחברת ריינדיר אנרגיה — בטענה שבעלי תחנת הכוח המיועדת לא הוכיחו זיקה לקרקע. בית המשפט דחה את העתירה.

 

בסביבת ריינדיר הביעו שתי תמיהות על עצם הפנייה. ראשית, תוכניות הקמת תחנת הכוח טרם הושלמו ב־100%; שנית, לטענתם בכירים בעיריית כפר סבא נשמעו תומכים בפורומים מסוימים בהקמת תחנת קסם, שממוקמת בתוך מעיינות הירקון, אבל באים בטענות על העברת צנרת לתחנה שמרוחקת ממקורות מים, אבל קרובה לעיר שלהם.

 

רצון לצמצמם קווי הולכה

 

מריינדיר נמסר בתגובה: "כל פעולותיה של החברה מתואמות עם מוסדות התכנון ועם משרדי הממשלה הרלוונטיים ויאושרו כדין ובהתאם להנחיותיהם. התחנה אושרה להפקדה על ידי הוות"ל בהסכמה מקיר לקיר של כל משרדי הממשלה, וזאת על סמך תסקיר מפורט ובחינה מדוקדקת של כל התנאים והדרישות, ועל סמך מדיניות הממשלה, ותפיסת התכנון של המועצה הארצית לתכנון ובנייה, המעודדות העברה של ייצור החשמל למקומות בהם מצויים מוקדי הביקוש. זאת מתוך הבנה כי הקמת תחנות כוח בסמיכות לאזורי הביקוש תחסוך מאות ק"מ של קווי הולכה על כל הבעיות הכרוכות בהם, תתרום להפחתת זיהומים וסיכונים סביבתיים ותסייע בהפחתת מחיר החשמל לציבור".

 

עיריית כפר סבא סירבה להגיב.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x