$
בארץ

מהפך במפעל התעשייה האווירית בבאר שבע: רכבי לחימה ורובוטים במקום ספינות דבורה

תע"א מסבה את מפעל רמתא הוותיק לייצור מערכות לחימה יבשתיות מתקדמות; המחיר: הפסקת ייצור ספינות הסופר דבורה ורכבי הסיור ראם הוותיק; חלק מ-300 העובדים צפויים לפרוש

אודי עציון וליאור גוטמן 16:0615.08.19

ספינות משמר ורכבי סיור OUT, רכבי לחימה אוטונומיים IN. התעשייה האווירית מסבה את מפעל רמתא הוותיק בבאר שבע למפעל שייצר מערכות לחימה מתקדמות ללוחמת יבשה, ביניהם רכבים רובוטיים, מערכות מכ"ם יבשתיות כמו מערכת Drone Guard לשיבוש רחפנים ולהגנת גבולות.

 

 

 

המפעל החדש יהיה חלק מחטיבת אלתא של התע"א, העוסקת בפיתוח מכ"מים, מערכות מודיעין, מערכות לוחמה אלקטרונית ותקשורת, ומייצרת בין השאר את מכ"מי מערכות כיפת ברזל והחץ.

 

מפעל רמתא הוקם ב-1967 כדי לספק עבודה לתושבי הנגב, ולא עסק בפעולות הליבה של תע"א. בשנות ה-70 הוחלט לייצר דווקא בו את ספינות הדבורה, למרות שהוא מרוחק עשרות קילומטרים מהנמל הקרוב, ואת רכב הסיור ראם, או "רב"י" בשמו המקורי, על שם איציק בן יעקב שתכנן אותו.

 

 

רכב הראם שיוצר במפעל בבאר שבע רכב הראם שיוצר במפעל בבאר שבע

 

הדבורה נרכשה בידי משרד הביטחון ולקוחות זרים, הראם נמכר בכמויות קטנות לצה"ל, אך מצא לקוחות זרים, בעיקר באפריקה. ייצור שנמשך עד לשנים האחרונות ייפסק, והתעשיית האווירית מחפשת זה שנתיים קונה לקו הייצור של הסופר דבורה, הדגם הנוכחי של ספינת המשמר הוותיקה. הפעילות הוצעה למספנות ישראל, אך זו כבר מייצרת כלי שיט מתחרה, ספינת השלדג, שנמכרה גם היא לחיל הים וללקוחות זרים, ולא הביעה בו עניין.

 

בחברה עדיין מנסים לשווק את הדבורה, בתקווה שיהיה ניתן למכור את הפעילות יחד עם הזמנות עתידיות. עד היום רכש משרד הביטחון כ-20 ספינות דבור ודבורה ויותר מ-80 נמכרו למדינות זרות, ביניהן לפי מקורות זרים טיוואן, סרי לנקה, הודו ומיינמאר.

 

אין עדיין החלטות סופיות לגבי כוח האדם של המפעל, אל מבין כ-300 עובדי המפעל הנוכחיים צפויים חלקם לפרוש, חלקם לעבור למפעלים אחרים וחלקם יישאר במתכונת החדשה. המפעל יקלוט עובדים חדשים בתחום הטכנולוגיה.

 

תע"א תשקיע בחידוש המפעל עשרות מיליוני שקלים לטובת לטובת בניית תשתיות טכנולוגיות חדשות ומחקר ופיתוח, כמו בתחום הרכב הפרטי. גם בלוחמה היבשתית מושקעים כיום בעולם תקציבים גדולים בפיתוח יכולות אוטונומיות לרכבים הצבאיים, גם לרכבי לחימה וגם לרכבים למשימות לוגיסטיות. ההוצאה על פתרונות לוחמה בעולם היבשה מהווה כ-15% מתקציבי ההגנה העולמיים ושוק זה צומח בקצב צמיחה שנתי של 4%-6%.

 

הראל לוקר, יו"ר התעשייה האווירית הראל לוקר, יו"ר התעשייה האווירית צילום: צביקה טישלר

 

 

הראל לוקר, יו"ר התעשייה האווירית, אמר כי "הקמת מפעל היבשה בבאר שבע היא חלק מהחלטת החברה להיכנס תחום היבשה. זהו תחום בצמיחה גבוהה והטכנולוגיה של תע"א היא פלטפורמה מצוינת לפיתוח מגוון פתרונות ומענה לצרכים המבצעיים של כוחות היבשה, בהגנה על הכוחות, בהשגת מודיעין עבורם ובמערכות תקיפה. לאור מעבר צה"ל דרומה, אין מקום טבעי יותר להקמת מפעל יבשה מאשר בבאר שבע".

 

המפעל אמור לקלוט את פעילויות תע"א בפרויקט הרכב הקרבי העתידי של צה"ל, הכרמל, שאבות הטיפוס שלו נחשפו בחודש שעבר, ביניהם אחד שפותח בידי תע"א.

 

טכנולוגיות הכרמל משלבות בינה מלאכותית לגילוי וזיהוי איומים וקבלת החלטות אוטונומית המאפשרות השמדה של מטרות ואיומים, תוך יעיל של ניהול מערך החימושים וניהוג אוטונומי בשטחים מורכבים לנהיגה. תע"א, כמו אלביט ורפאל המתמודדות על הפרויקט, מהנסה לשלב את הטכנולוגיות שפיתחה עבורו גם לצבאות זרים, ביניהם ארה"ב והודו.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x